lørdag den 5. oktober 2013

Så gik der igen

et par måneder uden et blog indlæg. Travl hverdag og prioritering af andre ting. Men jeg plejer jo at vende tilbage og ind i mellem har jeg da også læst jeres blogge. Jeg syntes det er imponerende at flere bloggere har tid til at skrive indlæg næsten hver dag. Tiden går bare så hurtig. Det var jo lige i går vi var på sommerferie,selvom det er faktisk 2½ måned siden.
Arbejdet tager meget tid. I sidste uge var jeg på studieretningstur med min 3g klasse, på fyn. Super godt vejr, solskin og pænt varmt. Dejlige elever og spændende udflugter.
Volden ved Nyborg slot
Vi fik besøgt spændende virksomheder, f.eks det gamle kommunekemi (der nu hedder NORD), hvor al kemikalie affald fra kommunerne blev opsamlet. Det gør det nok stadig, nu er det bare ikke ejet af kommunerne(og dermed staten) men af et privatfirma. Måske kan nogen huske den mediesag for nogle år tilbage hvor farligt affald fra Australien skulle sejles til kommune kemi (ligger i Nyborg) og bearbejdes. Pludselig blev det til en stor sag, for hvorfor skulle vi modtage affald fra så langt væk, hvad hvis der sket noget under transporten og hvad hvis der skete noget med affaldet i Nyborg? Dengang håndterede Venstre regeringen sagen rigtig dårlig, først prøvede man at tie den ihjel, det lykkedes ikke, bagefter prøvede daværende miljøminister at forklare sagen, det lykkedes heller ikke. Og pludselig måtte man vende på en tallerken. Affaldet måtte ikke komme til DK alligevel, og kort tid derefter valgte man at sælge kommunekemi. Det blev for stor en politisk belastning.  Men besøget på stedet var altså rigtig spændende.
Odense fik vi også set, smuk by. Og de er rigtig gået i gang med at lave den smukkere, en masse nye projekter i bymidten skal gøre byen grønnere. Der ligger jo nærmest en motorvej igennem byen, ved Skt Knuds kirke. Meget trafikere bred vej, en masse larm og os. Den præcise plan kender jeg ikke, men alle ændringer i det område kan vist kun være til det bedre.
Fyns kunstmuseum kan jeg virkelig anbefale. Min kollega og jeg var derinde og var meget imponeret over deres smukke samling samt sær udstillingen, men små skulpturer af Anne Marie Carl-Nielsen. Især var der en spændende lys sætning på disse skulpturer.
Apropos kunstudstillinger, så kan jeg virkelig anbefale udstillingen om Frida Kahlo på Arken. Jeg har for år tilbage, læst en biografi om denne unikke mexikanske malerinde og hendes, til tider, tragiske liv. Og vi har efterhåndende set hendes kunst flere gange. Altid en stor fornøjelse. Et indblik i en tid hvor Mexico bliver frit, et indblik i hendes og Diego Rivera (en anden stor Mexicansk kunstner) liv med mange op og nedture.
På fredag er der kulturnat. Man kan købe adgangs badges i de fleste 7 eleven kiosker. Vi planlægger altid vores besøg, udbuddet af aktiviteter er enormt og afhængig af interesse er der altid noget for enhver smag. Der er altid mange børnefamilier ude og lommelygtejagt på Rosenborg slot eller after dark i Zoo er meget populære for disse. Vi har set rigtig mange af tingene, vi har også været med næsten siden den spæde start. Så nu kigger vi efter tilbud som kun udbydes på kulturnatten. Sidste år var vi rundt på 4 af Nykredits nybyggede domiciler ved havnen. Jeg elsker jo arkitektur og det var rigtig spændende at få historien bag bygningerne. I år har Palace hotel på Rådhus pladsen åbent for kulturnats gæster, det vil jeg meget gerne se indenfra, så mon ikke vi lige når et smut der forbi?
Lige om lidt skal jeg ud og løbe en tur. Jeg er blevet lidt grebet af at løbe igen, fik blod på tanden da jeg deltog i DHL stafetten sammen med mine kollegaer. Så får jeg forbrændt de ekstra kalorier som jeg med sikkerhed komme til at indtage i aften, når vi skal til middag hos nogle venner. Dejligt at slå to fluer med et smæk ;-)
God weekend til dig der læser med her.

7 kommentarer:

  1. Hovsa, ja, der var du jo lige igen. Det var jeg længe om at opdage ...
    Hvad er en 'studieretningstur'? En hjælp til at finde ud af, hvad man vil? Hvis ja, hvad er formålet med at rejse for det? Jeg håber ikke, jeg lyder uforskammet, for jeg er ægte nysgerrig :-)
    Under alle omstændigheder giver det vist altid noget for sammenholdet i en klasse at foretage sig noget andet end den almindelige skolegang, og Fyn er jo en dejlig ø.

    SvarSlet
    Svar
    1. en studieretningstur er en tur hvor man rejser i de fag som man har valgt i sin studieretning. Dem jeg var med har kemi, fysik og kemi studieretning. Og nej du lyder bestemt ikke uforskammet ;-)

      Slet
    2. ja det var så mat der skulle stå istedet for 2 gange kemi.....men kemi er jo så meget vigtigere, så ;-)

      Slet
    3. Jeg føler mig virkelig dum ... "hvor man rejser i de fag som man har valgt i sin studieretning" - kan du uddybe det? Hvordan rejser man i et fag?

      Slet
  2. ja det er en rejse ud i kemiske virksomheder mv. Altså hvad kemi bruges til i den virkelige verden. Steder vi ikke lige kan komme forbi på hverdage
    Vi tog til Fyn for at besøge kommune kemi, hvor alle kemikaler i DK (eller de fleste) ender og omdannes til uskadelige stoffer. På mikrobryggeri hvor alle kemiske processer i ølbrygningen gennemgås og Rynkeby hvor vi kiggede på tilsætningsstoffer og indholdsstoffer i fødevare. Så kemien sat ned på en jordnær niveau.
    nu er det ikke sådan at jeg ikke fortæller om kemiens anvendelse i hverdagen, men at vi besøger så mange steder på et par dage er ikke noget vi gør normalt. Det er der ikke tid til. På en studieretningstur kan vi så fordybe os i fagene. I vores tilfælde i kemi og historie... ;-)
    Håber du blev lidt klogere, ellers må du bare spørge løs ;-)

    SvarSlet
  3. Jeg ville også ønske, at jeg kunne overkomme, at skrive et blogindlæg hver anden dag; men det kan jeg ikke og der er bare ikke noget at gøre ved det. Jeg forsøger, at lade være med at ærgre mig og før eller senere skal jeg nok lære det. Håber jeg! Hahahaha...... ;-)

    SvarSlet
    Svar
    1. man skal nok bare gøre det når man har lyst....for øjeblikket har jeg ikke den store lyst /tid, så læser jeg lidt hos andre men får heller ikke kommenteret så meget. MEN når jeg bliver pensionist....................så skal der blogges ;-)

      Slet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...