tirsdag den 16. august 2011

Jeg er ved at blive gammel

Ja der er ingen vej uden om.................jeg er ved at blive gammel. Ikke lige mentalt, men fysisk.
De sidste mange år har jeg ind i mellem lidt af ondt over øjnene. Nu er det så blevet til kraftige smerter i panden og jeg kunne også godt regne mig frem til årsagen. Mit syn. Jeg har store problemer med at se tydeligt med højre øje og nu er det så slemt at jeg ikke kan læse med mindre bogen er mindst 1m fra mig. Samtidigt har jeg problemer med at køre bil i mørke. Jeg kan simpelthen ikke afstands bedømme og jeg kører derfor aldrig efter mørkets frembrud, ja i hvert tilfældet kun, hvis der er god gade belysning. Det er der i Storkøbenhavn, men herude på landet er der altså noget mere mørkt når solen er gået ned.
Jeg er af den (misforstået) opfattelse at briller er til gamle mennesker. Og så er det jo ikke rart når man rent faktisk selv har det behov :(
Men der var altså ingen vej uden om, jeg måtte forbi en optiker. Jeg havde set mange reklamer for Louis Nielsen og deres billige briller, så hvorfor ikke besøge en sådan og få lavet en syns test. Da vi alligevel skulle til Køge lagde vi vejen forbi butikken, men her skulle man så bestille tid til en synstest og betale for den. Næ nej det gad jeg bare ikke. Det skulle være her og nu og gratis, heldigvis ligger der mange brillebutikker i Køge og ved siden af, Profil optik, som havde gratis synstest og jeg kunne komme til med det samme. Sådan skal de være,  og det virkede som en meget grundig gennemgang af mine øjne, som desværre bød på flere overraskelser. Bygningsfejl og nedsat syn på begge øjne, dog primært det højre. Optikeren mente jeg skulle have flerstyrke glas, men jeg mindede ham om at det nok ikke lige var nu jeg skulle have det. Jeg skulle altså lige vænne mig til at have briller og det ville nok være bedst at starte med en læse/skærmbrille. Der er altså noget forfængelighed i spil her, syntes jeg så komplet tåbelig ud med alle briller. Men han var en god sælger, pressede ikke på , han ved jo jeg kommer igen senere når læsebrillen ikke er nok.
Turen til Køge bød på gensyn med en meget smuk by, mange gamle huse og smukke pladser.



Der er en del dejlige kunstværker på byens gader og det lokale museum går også under navnet KØS- kunst i det offentlige rum. Museet har en dejlig cafe, Riccos, hvor vi fik frokost og en kop kaffe.


Det er da ren turist idyl, va? Det smalle bindingsværkshus er Danmarks ældste af slagsen.
Hjemturen gik via Kvik køkkenbutik hvor vi arbejde videre med vores køkken drømme. Sælgeren skal nu udarbejde et tilbud, så får vi se om det matcher vores forventninger.

12 kommentarer:

  1. Ja det er skidt når man ikke læse og armene ikke er lange nok..Jeg bruger også Profil Optik dem er jeg meget glade for, altid god service...Smukke gamle huse i Køge, der må jeg snart ned en tur sammen med min datter, de bor ca 20 km derfra...;-D

    SvarSlet
  2. .......jeg skal da vist snart besøge min kusine der er flyttet til Køge......det ville da være en god undskyldning for at komme en tur på museums cafen - det ser rigtigt hyggeligt ud.

    Heldigvis findes der mange flotte brillestel i dag, der kan kompencere for glasøjnene - så jeg tror ikke du behøver være så forfængelig.......siger jeg der ikke selv tør få tjekket synet ;0)

    Knus

    SvarSlet
  3. Rejen: der var rigtig god service i Profiloptik, herligt. I må da helt klar en tur til Køge med hele familien, 20km er jo ingen afstand ;)

    SvarSlet
  4. Solhat: afsted til Kusinen. Det bliver hun sikkert glad for og Køge er virkelig et besøg værd. Vi skal snar derned igen ;) Pas på med optiker besøg, man kan ikke fortryde ;0)

    SvarSlet
  5. Nå endelig en´der indrømmer, at have det lige som mig (ang. briller) :-D
    I flere år brugte jeg "Føtex læsebriller", men kunne godt fornemme, at det nærmede sig et optikkerbesøg. Men jeg havde 1000 undskyldninger hver gang jeg nærmede mig en brilleforretning, for at få lavet den pokkers synstest. Jeg gjorde nøjagtigt lige som dig, gik ind til Louis Nielsen, men gik igen fordi jeg ikke gad vente, og betale for en test. (Gad vide hvor mange kunder de mister på det grundlag? ) Gik også ind til Profil optik og fik lavet en test, og bestilt brillerne!! Men selv om jeg har haft dem i 2 år nu, kan jeg simpelthen ikke få mig selv til at bruge dem hele tiden. Men når jeg skal læse, eller spise er jeg NØD til at bruge dem. Med tiden skal vi "forfængelige" nu nok bruge vores briller. Eller ville man jo se massevis af "muldvarpeblinde" mennesker famle sig frem ;-D
    Skønne billeder du har taget. Der ser hyggeligt ud.
    Sensommerhilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  6. Ja, Køge er en meget smuk by med alle de gamle, velholdte huse! Jeg holder meget af at besøge byen, men kommer der alt for sjældent.

    Vi er vist mange, der kender til, at armene lige pludselig skulle være meget lange ved læsning. Jeg har aldrig kunnet forlige mig med glas med glidende overgang, så jeg har altid et par læsebriller inden for rækkevidde.

    SvarSlet
  7. Marianne: uha det er virkelige et omtåleligt emne. Briller og mig passer ikke sammen........sådan er der sikkert mange der har det. Min mand har briller fra Netto, det vare nok meget længe før han kommer til en optiker. Jeg prøvede at få ham med der ind, men ikke 10 vilde heste kunne trække ham derind.
    Jeg tror altså også jeg får meget svært ved at bruge briller i det offentlige rum. En ting er når man læser, men at bruge dem hver dag og hele tiden .............der er langt endnu ;)

    SvarSlet
  8. Madame: det med briller og glidende overgang tror jeg heller ikke bliver min fremtid. Men man kan jo blive nød til det. Jeg har et øje der ikke kan se langt og et der ikke kan se tæt på. Uheldigt, så jeg tror ikke at læsebriller er nok, i længden.

    SvarSlet
  9. Haha, Havehyrde, så du er så forfængelig :-D
    Jeg må nok indrømme, at jeg ikke helt forstår, hvorfor... Der er så mange flotte briller, så hvorfor dog gå rundt og være halvblind altid?
    Mange er ligefrem pænere med briller end uden, og det er helt afgjort ikke et tegn på alderdom, at man skal have briller - der er da rigtig mange yngre og helt unge, der er nødt til at bære briller.

    Tænk på, at næste gang du besøger Køge, kan du meget bedre se den smukke, gamle by :-)

    SvarSlet
  10. Ellen: hahaha, ja jeg er forfængelig............det er bare ikke lige mig med de der briller. Men du har ret, på lørdag, når jeg henter mine briller, er alt bare mere tydeligt og klart :) Ja jeg har nu kunne se det meste, men det har betydet at de ene øje er kommet på overarbejde.

    SvarSlet
  11. Jeg synes der er mange mennesker som ser voldsomt tjekkede ud med briller, så det skal du bestemt ikke være ked af. Jeg håber, at du bliver glad for dem.

    SvarSlet
  12. Jens; det har du ret i, det er bare ikke mig der ser tjekket ud :(
    Jeg ligner lidt en gammel skolelærer, det er vist ikke helt så tjekket ;)

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...