lørdag den 20. marts 2010

Man er vel haveentusiast

Så både i går og i dag har jeg været i haven. Fredag var vejret fint, lidt solskin ind i mellem, men et godt havevejr. Kattene var meget forårs kåde og rendte rundt i haven og lavede spilopper. Når man ikke har brugt sine kløer hele vinteren skal man da lige kravle en tur op af pergolaen.
Jeg klippede gamle staude rester væk, et hårdt arbejde når man har haft en diskusprolaps. Selvom jeg lagde mig på knæ for at ordne bede, kunne jeg mærke at det nok ikke var det bedste for lænden. MEN jeg prøvede så at tage den med ro, og det hjalp. Jeg fik ordnet forhaven og da alle staude resterne var væk kunne man se alt det nye der stod på spring. Erantisserne og vintegækker var der selvfølgelig, men en del løg planter er også på vej. Påskeklokkerne var blevet store siden sidste år, de vokser meget velvilligt. De påskeklokker jeg købte i vinters hos gartneri Spiren skal vist plantes ud snart, dem brugte jeg som velkomst blomst foran hoveddøren ved juletid.
I dag var vejret ganske kedeligt, regnen siler ned. Men jeg trak i gummistøvler og regnfrakke og fik ordnet resten af haven. Nu skal planteresterne så bare fjernes. Komposten er stadig frossen, så vi overvejer at køre det hele ned på genbrugsstationen. Kommunen laver det hel om til kompost som vi så kan hente gratis omkring påske.
To stære var meget interesseret i vores fuglefoder. Dem ser vi normalt sjældent i haven, selvom de findes i området både forår og efterår. En rigtig smuk fugl.
Og så har jeg fået tilsendt valmue frø fra Claus Dalbys have, de er oprindelig fra Frankrig, men kan åbenbart ikke købes nogle steder. Navnet er ukendt, bortset fra at de vel hedder Claus valmue. De ser så flotte ud på billedet, så dem glæder jeg mig til at se i blomst.
Hvis du kigger ind på Claus hjemme kan du se hvordan du kan få fat i de flotte valmuer, ganske gratis. 
I aften skal vi til middag hos nogle venner oppe nord på, lad os se om bilen gider kører os helt derop. Forleden gad den ikke starte efter en tur i vaskehallen? Fortalte jeg at den er 15 år gammel? Nå men den gode nyhed er at nu er min mand også indstillet på at vi får en ny. Det bliver nok en Polo. Og hvor jeg glæder mig, for vi er blevet enige om at købe en helt ny. Golfen havde nogle år og kilometer på bagen, da vi købte den. Og den har kørt rigtig godt, men nu er den ved at synge på sidste vers. I hver tilfælde her i  huset. Den kører stadig fint, men jeg gider ikke en bil man ikke helt kan stole på og som skal lidt for meget på værksted.
Hav en rigtig god weekend!


12 kommentarer:

  1. Sikke et fint billede du har fanget af din ene stær - det er jo faktisk en ret køn fugl! :)

    SvarSlet
  2. Line: velkomme til. Stæren er virkelig en flot fugl, den er sådan lidt metallik glinsende

    SvarSlet
  3. Fantastisk med havearbejde du allerede har nået....pas nu godt på dig selv der midt i forårskådheden.

    Stæren har været en stor del af min dag i dag....har været på pådagogisk week-end og sovet i Sheltra. Blev vækket af solsorten kl. 5.40. Kort derefter var fasankokken på færde og lige inden 6 var stærene i sving med at finde sig til rette i de mange stærekasser der var lige uden for mit nattelogi :0) Fantastisk oplevelse lige der på morgenkvisten.

    SvarSlet
  4. Fantastisk flot foto af stæren. Hvilket apperat bruger du. Fatter ikke du kan holde det så stille.
    Haven ja den kalder, men jeg må også vente lidt endnu.

    SvarSlet
  5. Hvor sjovt at du har haft besøg af stæren. Jeg har altid elsket den fugl, for den er så hyggelig at høre på, når den sidder og snakker. Og så tror jeg, at stære er lidt drilagtige. Sidste sommer sad en stær og mjavede som en kat, mens jeg forvirret gik rundt og ledte efter min kat Puskis... :-)

    SvarSlet
  6. Fr Solhar: lyder til en rigtig spændende fuglemorgen på dit pædagoiske kursus. Det er bare dejligt når fuglene synger, dog ville jeg nok havde foretrukket at de sang lidt senere :-)
    Anne F: jeg har et spejlrefleks, canon eos 450d. SOm er super godt, men så har jeg også en masse forskellige linser, blandt andet den kraftige zoom som jeg har brugt til stæren. Det står på stativ, ellers bliver billederne helt rystet.
    Mia: solsorte og vist også stære kan efterligne mange lyde, det kan være ret sjovt.

    God søndag til jer alle :-)

    SvarSlet
  7. Herligt billede af stæren :-D

    SvarSlet
  8. Per: ja den sidder lidt sjovt på grenen. Men hvad gør man ikke for at få fat i lidt mad?

    SvarSlet
  9. Hvor er det et godt billede af stæren - feg vidste ikke, at de, lige som solsorte, kan efterligne lyde.

    Jeg kan sandelig godt forstå, at du kalder dig havehyrden - sikke en entusiasme at lægge for dagen ved at ordne haven i regnvejr - pas nu på ikke at redde dig en ny ryg- eller lændeskade.

    Det var da godt, du endelig kom igennem med dit ønske om ny bil - jeg kan 100% følge dig i, at sådan en skal bare virke. Og ikke mindst starte!

    SvarSlet
  10. Ellen: regnvejr er ingen hindring :-)
    Og jeg er lykkelig for at vi nu endelig er enige om en ny bil. Hurra for det!

    SvarSlet
  11. Det var dejligt at læse om, at du har været i haven - det var jeg også i det smukke vejr i lørdags, og det føltes så godt! Kattene sprang kåde rundt og nød solen og det lune vejr. Dit billede af stæren er utrolig flot! Vi har mærkeligt nok aldrig set stære i vores have.
    Rigtig god mandag til dig, Havehyrde!

    SvarSlet
  12. Madame:Stæren kommer nu også sjældent her på matriklen, det var derfor jeg var hurtig med kameraet. Men naboen for enden af vejen har stære reder. De er placeret på en minimum 3 m høj pæl. Det skulle de, iflg eksperterne være glade for.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...