lørdag den 26. december 2009

Rapport fra sønderjylland


I sønderjylland var der faldet noget mere sne end på Sjælland.
Svigermor var i tvivl om hun kunne hente os ved stationen den 23.12, for hun var næsten spærret inde i sit hus. Heldigvis begyndte det at tø dagen før og vejene var nogenlunde ryddet. Svigermors villavej var dog et stort kaos og meget svært fremkommelig. Men frem det kom vi da.

Vejret den 23 og 24 var noget kedeligt. Gråt i hvidt kan man vist kalde det. Men midt i alle juleforberedelserne fik vi alligevel en gåtur ned til Kirken. Der var smukt pyntet i den gamle klosterkirke og der var rigtig stemningsfyldt med levende lys, orkester og kor.

Når man går på opdagelse i svigermors hjem er det ligesom at komme ind i en tidslomme. Hun har en masse værelser der kun bruges når "børnene" er på besøg. På væggen i et af disse værelser hænger et samlede puslespil, vel med omkring 10000 brikker. Det viser et foto af en bjerghytte i et snelandskab. Kønt er det ikke, men jeg husker at vi, min søster og jeg, som børn, hjalp min far med at samle disse enorme puslespil. Dengang, vist i 80erne, var det uhyre moderne
De fleste andre vægge i svigermors hjem er prydet af broderier. Hun har så mange indrammet broderier at hun skifter udstilling afhængig af årstid.


 De to eksotiske fugle hænger dog altid i gangen, men i stuen er der selvfølgelig kun broderier med julemotiver.
Juleaften fik vi en dejlig julemiddag, alt for fed, men det smagte godt.De fleste gaver var blevet hjemme, det bliver lige pludselig lidt besværligt at slæbe gaver frem og tilbage. Så en del blev åbnet aften før vi tog afsted.
Men det med gaverne betyder jo heller ikke så meget som da man var barn og slet ikke kunne vente til de voksne havde spist deres middag færdig. Og selvom niecerne er blevet teenagere, var det nu alligevel svært for dem at vente med gaverne. Men de klarede den, og belønningen var selvfølgelig et overflod af gaver fra familien. Og sjovt at se at de nu ikke er barbiedukker, prinsesse bøger og andet lyserødt der var det helt store. Næ nu er den ene blevet punker og så er det noget med nitter og alt skal være sort. Det bedste band i verden hedder selvfølgelig Tokio Hotel og hvem vil ikke gerne ligne forsangeren, ham den lækre Bill. Ikke lige min smag, men hvad ved jeg??


6 kommentarer:

  1. Nordsjælland kunne nu godt konkurrere med de sønderjyske snemængder - inden regnen og tøvejret kom ;-). Nu er her grønt og vådt igen.

    Det lyder, som om du har haft en oplevelsesrig jul. Det er nu altid rart at opleve noget andet end det sædvanlige og gammelkendte!

    SvarSlet
  2. Ja, jeg tror også, at vi kunne konkurrere med snemængderne i Sønderjylland :-) Men det lyder som en dejlig jul, du har haft. De kæmpestore puslespil kan jeg huske, mine forældre var meget grebet af en overgang - og også fuglebilleder, som hænger mange steder i min fars hus.
    Jeg håber, du har klarede turen uden smerter, Havehyrde.

    SvarSlet
  3. Bente:julen gik fint i det sønderjyske. Sneen var også på retur dernede, den 25.12 regnede det hele dagen, så nu er der sikkert også grønt dernede.

    SvarSlet
  4. Madame: Turen med tog frem og tilbage gik faktisk fint. Jeg havde min kilepude med, den gør underværker. Sjovt at disse broderibilleder også hang hos din far. Var det din mor der havde lavet dem??
    Fortsat god dag.

    SvarSlet
  5. Her har vi også fått snø til julen, og den ligger her fremdeles:)- og det pleier den ikke gjøre her jeg bor.
    Jeg liker at det er snø om vinteren, det blir så rent og og lyst da.
    Hagen blir mye vakrere med et teppe av snø over seg.

    SvarSlet
  6. Juni: ja her om vinteren ser det faktisk bedre ud med lidt sne, det har du helt ret i. Her er der dog ikke mere tilbage, men de lover nyt snevejr onsdag, så haven bliver nok snart smuk igen. :-)

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...