lørdag den 25. juli 2009

Udsigt til noget smukt

Schweiz er et anderledes land. De taler 4 forskellige sprog, dog mest tysk, men også fransk og italiensk. Landet er ikke medlem af EU og er såkaldt neutral.
Schweizerne
oplevede vi som

utrolige venlige men et meget uhomogent folk og land.
Vores rejse bragte os rundt i hele landet og der oplevede vi meget store forskelle. De to store byer, Bern og Basel er tysktalende og byerne er meget flotte og rene, befolkningen er primært indfødte schweizere, vi så ikke mange flygtninge, indvandre eller folk af anden etnisk herkomst. Da vi rejste til Genevé, som ligger sydvest, var det som at komme til et andet land. Her taler de fransk og vil helst ikke tale tysk. Befolkningen var meget blandet og for første og eneste gang på hele turen, så vi tiggere.
Over Genevé og den kæmpe sø, svæver de smukke sorte glenter og kommer man lidt væk fra selve byen kan man i deres store parker opleve jordegern.
Schweiz har et af verdens tætteste tognet og det betød at det var meget nemt for os at komme omkring. Vi hoppede bare på toget og så derud af...........
Bjerge har landet mange af, de er høje og meget smukke. I Zermatt (sydlige del) var der udsigt til Matterhorn, et af Europas kendteste bjerge, dog ikke det højeste. Vi "Besteg" Gornergrat, over 3000m højt med den flotteste udsigt til Matterhorn. Selvfølgelig gik der tog op på toppen. Vi undrede os over de mange der besøgte området med ski på nakken. Men det er faktiskt muligt at stå på ski hele året.
Det sjoveste var nu at 90% af turisterne i Zermat var japanere. Vi kom til en by hvor alle på gaden stort set var fra Japan. Fra Zermatt går Glacier ekspressen, et tog med panoramavogne, så man kan nyde den smukke udsigt samtidigt med at man kan slappe af. Og smukt var det, bjerge, glacier, sne, vandfald, bjerggeder, skov, landsbyer fløj forbi os og vi var kede af at måtte forlade toget i Andermatt. Derfra tog vi et andet toget videre, gennem Gotthard tunnellen og ned til Lago Maggiore, en sø som Schweiz deler med Italien. I søen findes nogle øer som en italiensk adelslægt ejer, men som de har åbnet for os almindelige mennesker. På øerne findes der en af verdens smukkeste barokhave. Den fortjener et indlæg for sig selv, så mere om dette senere.
Efter dette dejlige ophold tog vi videre til
Lucerne, byen hvor Wilhelm Tell, efter sigende skulle havde levet.
Igen bød tog turen på oplevelser, vi snoede os rundt om bjergsider og så den samme udsigt op til flere gange, kørte igennem utallige tunneller og alle vores medbragte bøger var totalt overflødige, vi fik intet læst på de mange og ofte lange togture. Vi nød simpelthen udsigten, den blev aldrig kedelig.
Lucerne er en smuk gammel by og selvfølgelig blev det til et par sejlture på Vierwaldstättersøen.
Vi endte i Zürich som havde det dejligste kunstmuseum i hele landet, det vrimlede med Picasso malerier og mange af de kendt franske malere. Turen endte på restaurant Kronenhalle, et gammelt spisested med en dejlig atmosphære. Fine tjenere i sort og hvid, en overtjener der kun tog imod gæster og ægte kunst på væggene. Der hang blandt andet en Picasso, og selvom jeg gik rundt for at nærstuderer alle malerierne kunne jeg ikke identificerer alle kunstnerne. Så foruden den smukke kunst var maden også god og serviceringen var lidt overvældende. Maden blev anrettet ved bordene og det skulle der åbenbart to personer til. Desuden kom overkokken tit ud fra køkkenet for at se om gæsterne kunne lide maden, så der var et mylder af folk frem og tilbage. Alt i en afslappet atmosphære, og min mand var glad for oplevelsen, det var trods alt hans fødselsdag.
Vi kom hjem i søndags, efter en fantastisk tur, en tur med udsigt til smuk natur og oplevelser for livet. Men hvor var vi trætte, det er jo hårdt at holde ferie. Godt vi også har 2 uger herhjemme og først skal møde på arbejdet igen i august. En klog mand (H.C Andersen) sagde " at rejse er at leve", det er korrekt, men hvor er det også dejligt at være hjemme.

1. Det var forrygende at læse om jeres dejlige oplevelser, Havehyrde! Naturen er jo helt enestående smuk. Det lyder godt, at det er så nemt at komme rundt med tog - men det virker fremmedartet, at landet er opdelt i flere sprogområder. Det var meget spændende at læse, og jeg kan godt forstå, du nu nyder også at have lidt ferie tilbage hjemme :-)
    Rigtig god søndag til dig!

2. Ha ha ... ja, den fornemmelse kender jeg godt - at man trænger til ferie, når man vender hjem fra en rejse ;-). Men det er nok, fordi jeg også altid tager på sådan nogle rejser fulde af indhold, ligesom I gør. Jeg dur ikke til 14 dage på en strand!

Det er spændende at læse om jeres ferie - selv har jeg aldrig været i Schweiz. Men interessen er bestemt vakt.

3. Madame: Det var så dejligt nemt med tog. En af dagene så vi i tv om aftenen at der havde været en 30km lang kø på motorvejen gennem Gothardtunnellen. Det oplevede vi jo slet ikke, vi strøg igennem på 1o minutter.

4. Bente: ja vi bliver helt forpustet af at holde ferie. Vi okser omkring for at nå det hele, når vi så endelig kommer hjem skal vi sove i 1 uge for at komme ned i tempo igen.
    Vi er heller ikke til badeferier. Jeg tror jeg er for restløs til sådan en form for ferie. Jeg skal opleve noget, se noget. Ikke ligge på en strand dagen lang.
    Schweiz er virkelig et besøg værd. Der er stort set ingen danske turister, men primært schweizere og tyskere. Mange tager på vandreferie dernede. Det tror jeg nu også kunne være spændende, naturen er helt unik.

5. Kære Havehyrde
    Det var rigtig dejligt, at læse om dine ferieoplevelser i Schweiz.

Dine billeder og beskrivende beretninger om landet fortæller i særdeleshed, at Schweiz er så ubeskrivelig smukt og storslået, at man bliver helt beruset af det.

Efter så gode oplevelser, er det jo også dejligt for dig og husbond – som du skriver, at være hjemme igen og omstille sig, inden arbejdslivet sætter i gang igen.

Jeg forestiller mig også, at der er nogle kattemisser, som er glade for at se deres mennesker igen.
    Fortsat god weekend.

6. Bente: ja misserne var glade for at vi kom hjem. Specielt Wursten (den hvide) som slet ikke kan være væk fra sit hus og have. Den taber sig hver gang den kommer på pension og bliver først sig selv igen 1 uge efter vi er kommet tilbage. Der er desværre intet alternativ til kattepensionen som ellers er god. De andre katte stortrives og hende der ejer den er sød og rar ved kattene.
    Fortsat god søndag til dig.

7. Kære havehyrde

Jeg kender udmærket til kattenes reaktion, når der sker ændringer i hverdagen. Jeg håber, at katten Wurst, snart genvinder sin sædvanlige adfærd og tillid til at være hjemme i normale daglige rammer igen.
    Jeg er selv lige for to dage siden returneret med mine fem katte efter en uges ophold i kolonihaven. Mine katte har været ovenud tilfredse med haveopholdet, men transport frem og tilbage, gør dem ulykkelige, for det er de jo slet ikke vant til.

Vi kan desværre ikke fortælle vores katte, at der ikke er noget at bekymre sig om.
    Wurst er sikkert allerede tilfreds og magelig, som dine andre katte, håber jeg.

Fortsat god ferie i det hjemlige.

8. Bente: ja Wursten er ved at være sig selv igen. Ja katte er ikke så glade for transport, men vi ville nok heller ikke bryde os om at blive transporteret i en lille kasse i længere tid.
    Fortsat god dag.

9. Du har fuldstændig ret. Kunstmuseet i Zurich er rigtig flot med masser af dejlige malerier :-)

10. Per: ja der er vi vist enige. Og velkommen til.

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...