tirsdag den 21. juli 2009

kunst og glæde








Ankom til Basel efter en nat ombord på ICE toget fra København. Vi sov fint i en 1. klasses sovevogn og kunne derfor bruge dagen til at være aktive.
Schweizerne har meget glade for kunst. I forholdet til hvor få mennesker der bor i landet (under 8 millioner) er her uhyre mange museer. Nord for Basel, i Tyskland (Weil am Rhein) ligger Vitra, et stort firma der producerer designer møbler. De har fået Frank Gehry til at designe et museum samt nogle af deres fabriks bygninger. Jeg er vild med hans bygninger så vi tog turen forbi for at se bygningerne.
En kendt kunstner i Basel er Jean Tinguely, han laver metamekanisk kunst. Spændende, anderledes og sjovt. Han var gift med Niki de Saint Phalle, som jeg kun kender fra et springvand i Paris hvor hun har lavet en af hendes karakteristiske figure. Byen har også almindelige kunstmuseer med malerier af kendte mænd (Monet, Renoir, Picasso mv)
I Bern stiftede vi bekendtskab med Paul Klee som havde sit eget museum lidt udenfor byen, han er meget impressionistisk i sin udtryksform, samtidigt med at der er noget naivt over hans kunst. Jeg faldt pladask for hans malerier.
I Bern var der masser af kunst, mange træfigurer rundt omkring i gadebilledet gjorde det til en smuk by. Zürich og Luzern havde også store kunstmuseer med mange flotte og kendte kunstner, Bybilledet var også fyldt med træfigure samt huse med malerier på gavlen. Dejligt for os to kunstinteresseret at komme så meget på museum og nyde så mange smukke malerier.

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en spænende ferie, I har haft, Havehyrde! Og det er sjovt at høre, at schweizerne er et særligt kunstinteresseret folk. Det er smukke bileder du har taget - og huset er med de skæve og runde linjer er dybt fancinerende :-)

    Paul Klees museum vil jeg meget gerne opleve en dag - ham har jeg altid haft en særlig forkærlighed for.

    SvarSlet
  2. Madame: nej hvor sjovt at du faktisk kender til Paul Klee. Det gjorde jeg ikke før vores besøg, men sikken flotte malerier han laver. Dem gad jeg godt eje at par stykker af.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...