onsdag den 5. november 2008

Barak Obama

Jeg må indrømme at for bare 5-6 måneder siden troede jeg slet ikke på Obama. Slet ikke på at han kunne blive demokraternes præsidentkandidat. Men man har som bekendt et standpunkt til man tager et nyt. Jeg troede oprindeligt på Hillary Clinton. Måske mest på Clinton navnet, idet jeg syntes hendes mand var en god præsident. Men hvad var hendes chancer for at blive valgt til præsident? Hun var jo trods alt kvinde, og i et meget konservativt USA forestiller jeg mig at det ville havde haft en meget stor betydning. Obama er jo godt nok en mand, men han udgør en minoritet i den amerikanske befolkning, idet han jo er afroamerikaner. Ikke desto mindre er han USA´s næste præsident. Jeg er positiv overrasket over den amerikanske befolkning. Der er rekord valg deltagelse og Obama har fået rekord mange valgmandsstemmer. Omkring 51% af den amerikanske befolkning har stemt på ham. Imponerende!
Nu håber jeg også at han kan løfte den tunge byrde der er lagt på hans skulder. Han skal redde USA ud af en meget stor økonomisk krise.
En ting er sikkert, politisk kan det ikke blive værre. 8 år med Bush junior, med alt hvad det indebar. 8 år med en mand hvis retorik mindede om noget fra det forrige århundrede og hvis generelle politik ikke gavnede den almindelige borger. Forhåbentlig sker der store ændringer i et ellers dejligt land. Ændringer som amerikanerne virker indstillet på.
Lad os håbe på det bedste!

1 kommentar:

  1. Jeg er helt enig med dig i dine håb, ønsker og overraskelse. Indtil videre tror jeg på, at Obama kan klare opgaven - ellers er der ingen der kan. Men det er fortvivlende, hvad Bush har ødelagt...

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...