søndag den 19. oktober 2008

Skulptur kunst

I Berlin ligger der et meget spændende museum på Museum Insel. Bode Museum. Her finder man utrolig flotte træskulpturer fra forskellige tidsperioder. En af mestrene bag disse skulpture var Tilman Riemenschneider, som levede fra 1460 til 1531.
Det var noget af det mest fantastiske kunst jeg har set længe. Den detaljerigdom som figurene besidder er meget imponerende. Og tænk det hele er udskåret i træ og derefter malet.
Jeg blev fuldstændigt forblændet af disse smukke skulpture og fik ikke set resten af museet. Jeg fik i stedet taget rigtig mange billeder. Det var ikke nok at se dem "in natura", jeg måtte have minder af disse fantastiske kunstskatte med hjem.
Måske bliver man mest begejstret for noget, når man ingen forventninger har til det man skal se. Jeg var ikke helt klar over hvad Bode Museet viste (min mand var guiden den dag) og måske derfor var min glæde så meget større.
Noget lignende skete da vi var i Budapest og opdagede keramikkunstneren Margit Kovacs. Hun laver de mest fantastiske keramik figurer og selvom jeg ikke er helt vild med keramikkunst ville jeg nu gerne eje et af hendes værker.

2 kommentarer:

  1. Jeg kan godt forstå, du faldt i svime over disse fantastiske figurer! Sikke en detaljerigdom som du også siger. Tak for de spændende links, som jeg vil fordybe mig i :-)

    SvarSlet
  2. Utrolig spændende museum. kan virkelig anbefales.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...