søndag den 25. marts 2012

Forår, blomster og afslapning

Lørdag havde vi travlt på matriklen. Vi fik venner på besøg om aftenen så vi skulle købe ind og lave mad. Jeg stod for desserten og fik lavet kolde citronpandekager, en af Mette Blomsterbergs opskrifter. Dejlig, men noget fedtet, da citroncremen var med piskefløde. Gemalen lavede Kylling i Massala med savoykål og Gnocchi. En lækker Irma ret. I dag skulle vi så slappe af og vågende sent. Herligt med radiostyret ure i hele huset, så behøver man ikke tænke over sommertid. Efter morgenmad tog vi en cykeltur langs Vestvolden og den nært liggende skov. Vejret var ganske enkelt perfekt.
Der er lavet en masse nye motionsruter i vores kommune, kløverstier kalder de dem, den sorte følger Vestvolden steder vi ikke havde været før.
Nu er der også kommet informationsskilte op ved de forskellige bygninger. Man vil gerne tiltrække flere turister til området.



















Billedet viser en en overgangsbro som man kunne lukke af med de to store smukke porte
Ovenstående billeder viser skydestationen (bær over med mig, kan ikke lige huske hvad en sådan hedder), og slusen. Fra skydestationen havde man et godt overblik over fjendens indtrængende, som man åbenbart regnede med forgik over broen eller via vandet. Her havde man frit udsyn over begge og kunne enten oversvømme området eller skyde de fremmede. Forudsætningen var nok at man ikke havde langt rækkende våben. Og netop udviklingen af disse blev Vestvoldens endelig. Da fæstningsanlægget stod færdig omkring 1900 tallet, havde udviklingen indenfor våben industrien overgået de principper og tanker der lå bag Vestvolden.

I skoven stødte vi på denne lille lækkerbisken. Den havde meget travlt, men gemte sig alligevel for mig da jeg lige skulle havde et par skud af den.
Lørdag fik jeg købt en masse forårsplanter til huset.
Blomsterbinderen Elsebeth i Rødovre centrum havde nogle smukke grøn-turkise potter som jeg måtte eje. De blev beplantet med forårsløg. Og så elsker jeg de flerfarvet tulipan buketter man kan købe mange steder nu. De står i flere af værelserne.
Jeg var ikke klar over at man kan sidde og sove, men det kan Vigga. Ikke så behagelig skulle man mene, men hvis man er kat har man jo ikke travlt med at finde en soveplads. Sove kan man jo altid gøre, når man har fri hele dagen, hver dag.
Gid det var mig ;)

14 kommentarer:

  1. Det er så dejligt at følge med hos dig i forårsmånederne især. Ingen tvivl om, at du elsker blomster :-)
    Dejlig at se dine billeder fra jeres cykeltur på Vestvolden. Husbond og jeg har også cyklet dér flere gange. Jeg tror, det snart er tid igen. Det er sådan en fredsommelig rute.

    Åh, hvor er Vigga dejlig :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at du kan lide at følge med på min blog;)
      Når I tager jeres cykeltur langs volden skal I huske at få kigget på anlægget, der er mange spændende historier på de ny opsatte informationstavler :)
      Vigga er bare så bedårende, den får så meget opmærksomhed pga dens særlige charme :)

      Slet
  2. SKønne billeder af foråret dejligt at der kommer lidt mere information i de skønne områder vi har rundt omkring os...Herlige Vigga, hun er en charmetrold..;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er altid rart at få lidt mere at vide om det man ser ;)

      Slet
  3. Det kommer, Havehyrde, det kommer. Altså det med at have fri hver dag, men det har nok lidt længere udsigter for dig end for mig ;-)

    Det er skønne, skønne billeder fra en vestvold, jeg aldrig har set. Pinligt, men sandt, og vi bor endda så tæt på ...
    Især den snoede blomster'sti' er da slet ikke til at stå for.

    SvarSlet
    Svar
    1. Der er desværre lidt for længe til pensionsalderen for mig..............nu hvor de næsten har afskaffet efterlønnen.
      Har I været ved Mosede fort? Det er en del af befæstningen og den ligger vist på din daglige fart mod byen? Den er de igang med at istandsætte og området derude er meget smukt....den kunne du jo starte med.

      Slet
  4. Dejlige billeder fra jeres smukke cykeltur på Vestvolden! Jeg boede tæt ved engang. Du inspirerer til at finde cyklerne frem igen - de har stået i skuret hele vinteren :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er bare med at få gjort cyklen forårsklar. Vejret er bare så dejligt....

      Slet
  5. Skøn tur dagen bød på.........og sikke et blomsterflor både i græsset og i stuen :0) Tror også jeg vil købe mig en buket sprøde tulipaner ;0)

    Knus Dorthe

    SvarSlet
    Svar
    1. De er rigtig smukke de mange danske tulipaner man kan køber overalt ;)

      Slet
  6. Gode billeder.
    Tak for den dejlige rundvisning.
    Hvor er det smukke forårsblomster du har købt.
    Din kat er nu sød som den sidder der og "sover".
    Tak for kigget.
    Håber du har haft tid til at nyde det fine solskinsvejr i dag.

    SvarSlet
    Svar
    1. du er altid velkommen til at kig her på bloggen ;). Og jeg har haft fri i dag, så du kan tror jeg har nydt vejret. Det går jeg ud fra at du også har...

      Slet
  7. "Fra skydestationen havde man et godt overblik over fjendens indtrængende, som man åbenbart regnede med forgik over broen eller via vandet. Her havde man frit udsyn over begge og kunne enten oversvømme området eller skyde de fremmede. "

    Næh, hvor jeg morede mig over den formulering - den satte lige nogle tanker i gang. Jeg kunne nemlig ikke lade være med at tænke på, at krig er sandsynligvis nemmest, hvis fjenden opfører sig, som man selv på forhånd har planlagt, hehehe...... men det minder jo også lidt om børn der leger krig og soldater.

    "Så skal I komme derfra og angribe. Men I må ikke komme før jeg råber, at jeg er klar........." LOL............

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var lige præcis fordi jeg undrede mig over hvor simpel strategien var, HVIS fjenden gjorde som man troede. Og så udviklede de langtrækkende våben......nedtur! Og så var volden overflødig......uheldigt, den kostede et par procent af det nationale budget....
      Du har ret. Fjenden skal opfører sig som beregnet ;)

      Slet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...