mandag den 20. februar 2012

Mig og min træner

I November 2011 fik jeg det man kalder en personlig træner. Og det har vist sig at være alle pengene værd og virkelig noget jeg kan anbefale.
Nogle af mine rygproblemer stammer fra at jeg har tillært mig selv nogle forkerte bevægelser. Jeg løfter og belaster ryggen helt forkert. Det har jeg gjort i mange år og jeg har haft rygproblemer siden jeg var en teenager. Dengang tog jeg det ikke alvorligt, det skulle jeg nok havde gjort. At være bagklog nytter dog ikke meget.
I de seneste par år, før mine diskusprolapser, gik jeg i gang med diverse former for træning. Det endte altid med at jeg havde mere ondt end da jeg startede, og ikke muskel ondt, men kraftige nervesmerter i ryggen. Så hurtigt holdt jeg op med at træne. Efter min første prolaps fik jeg en masse øvelserne som fysioterapeuten viste mig, og som jeg skulle lave derhjemme. Men alligevel fik jeg altid problemer efter et antal gange. Rygsmerterne kom hurtigt tilbage. Efter min sidste prolaps skulle der ske en radikal ændring og jeg bestemte mig for at få en personlig træner. .Så nu træner jeg 1 gang om ugen i 1 time med min træner. Han retter mig når jeg bevæger mig forkert og kommer hele tiden med forklaringer på vigtigheden af netop den øvelse vi er i gang med. Fremskridt har der været mange af, store. Jeg har fået armmuskler, for ikke at tale om mavemuskler. Og når jeg mærker på min mave, er der kun 1 delle tilbage. Resten er muskler. Ja ok, jeg måtte også på "kur", kiloene havde af "mystiske" årsager nærmest angrebet min krop de sidste par år. Og lige så hurtigt som det går at få dem på, lige så langsomt går det med at få dem af igen. Men nu nærmer jeg mig en "passende" vægt ;)
Jeg er nu oppe på at træne 3 gange om ugen, en med træner, en til hold træning for ryg og maven og en hvor jeg selv laver alle de øvelser jeg har lært. Og det er virkelig en fornøjelse, både at træne men også at kunne mærke forandringerne i kroppen. Mine ben er nærmest som beton klodser, ingen deller der. Kun muskler ;)
 Mine spændinger i skulderne er næsten væk og min kondition er blevet meget bedre. Jeg er overbevist om at det hele skyldes at jeg har "investeret" i en personlig træner. Jeg kender mig selv godt nok til at vide at jeg er umådelig sløv når det gælder træning. Men jeg kan jo ikke aflyse eller komme med undskyldninger hver gang jeg skal træne med ham. Så han er grunden til at jeg får trænet, ellers var det sten sikkert ikke blevet til det helt store.

12 kommentarer:

  1. Fantastisk - værd at overveje. Jeg har nemlig problemer med nak og skulder

    SvarSlet
  2. Det er vel nok dejligt, at du er kommet i bedre form!

    SvarSlet
    Svar
    1. det er super dejligt, men mest dejligt pga ryggen ;)

      Slet
  3. Det lyder som en overordentlig livsændring. Men heldivis til det bedre. Jeg blev glad da jeg hørte om din fremgang - med træning og vægttab. Vi er nok mange der kan tåle at smide nogle kg.
    Jeg håber det bedste for dig og ryggen også fremover. Tak for din meget personlige historie. Måske det kan inspirere os andre til at gøre noget ved det.

    SvarSlet
    Svar
    1. tak for dit indlæg. Selvom der er sket en del med mig og min krop, så er der noget vej endnu til en bedre ryg. Det var primært af den grund jeg startede med træningen. For hvis man har prøvet de smerter man har ved en diskusprolaps, så vil man for alt i verden undgå at få dem igen :)

      Slet
  4. Godt at det har hjulpet på din ryg, og at du samtidig har fået en slankere og stærkere krop det er jo kun et +...;-D

    SvarSlet
    Svar
    1. det er det bestemt. Jeg læste lige på din blog at Jimmy også er i gang med at træner ;)

      Slet
  5. Tillykke med din muskuløse krop, Havehyrde :-)

    Jeg har netop i disse dage gået og overvejet også at gå til træning for at styrke ryg og diverse led.
    Jeg har dog fundet et fysioterapeutsted her i lokalområdet, som lige netop sætter ind, dér hvor man (i min alder) trænger. Dér får man også en personlig træner samt holdtræning.

    Du må i hvert fald ha' gode lår, alt det du cykler. Det fik jeg på mine cykelture, da jeg arbejdede :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. jeg får helt bestemt muskler af at cykle, men min træner kan nu alti finde flere muskler i lår og ben som sagtens kan blive bedre ;)
      Det lyder dejligt at du har fundet en god fys med holdtræning. Jeg går også til ryg/mavetræning hos min fys, men træningen med min personlige træner er meget mere intens og giver virkelig en masse.

      Slet
  6. Jeg burde træne... ingen tvivl om det. Men det er ikke lige min stil..... på den anden side er jeg ikke i tvivl om at det kan give øget velvære mv. Hmmmm.....

    Kan du ikke fortælle lidt om hvad det er for et sted du træner og hvad sådan en personlig træner koster?!

    SvarSlet
    Svar
    1. At træner har heller aldrig været min stil. Jeg træner i et fitnesscenter her i nærheden, dem findes der jo mange af med varierende priser. Jeg træner kondition på f.eks crossfitt trainer eller løbebånd og styrketræning ud fra de øvelser min træner har lært mig. Han koster omkring 400kr pr time, men man får gode rabatter hvis man booker en længere periode. Jeg har tænkt mig at have ham i minimun ½ år og så se om jeg selv kan klare det derfra. Han er en utrolig god motivator, jeg var aldrig kommet igang uden at have haft aftaler med ham. Og her under min "sundhedsbølge" er jeg blevet en stor fan af grønne linser. De smager helt utroligt godt, så jeg regner med at tjekke din opskriftsliste for opskrifter med linser ;)

      Slet

din mening:

OK 18

Jeg er gymnasielærer og er netop blevet lockout varslet af Sophie Løhde. Man kan sige at det er et forventet modtræk af moderniseringsstyrel...