søndag den 4. december 2011

En lille juletur

til Malmø blev det til her i weekenden.
Vi tog toget fra Hovedbanen til Malmö centralen, det tager omkring 30 minutter, herfra gik vi til vores hotel.
Om aftenen spiste vi på Johan P, en super lækker fiske restaurant i den gamle del af byen. Vi fik den store skaldyrs tallerken. Meget delikat. Der var en del julefrokoster i byen og selv om danskere er gode til at drikke, så har jeg svært ved at komme med over nogle af de alkohol vaner som svenskere har. Ved bordet bag os sad en stor gruppe fra et kontor, de fik det samme som os, men drikkevarerene var lidt anderledes.Og der blev hældt godt ned. Jeg husker en del fester fra min barndom, holdt hos min far og mors svenske venner. Her blev der drukket alt, Whisky, vodka, rom, portvin osv. Til krebs! Måske ville champagne eller hvidvin passe bedre....
Dagen efter var vi til julemarked på Kathrinetorp , hyggeligt, men det blæste lige lovlig meget. Det ruskede ganske meget i de opstillede telte.

Der var nisser i lange baner, ikke lige min smag, men hyggeligt så det ud.
Der var også en masse smukke blomsterdekorationer rundt omkring.
I selve Malmö var der også pyntet op. På et af torvene har de hver år et træ med julegaver i.
I butiks vinduerne var der selvfølgelig også pyntet op, bevægelige plys dyr har en magisk tiltrækning på små børn

og jeg må da indrømme, de er søde. Både dyrene og børnene.
Hjemturen gik via det ene spor der var farbar på Øresundsbroen. Pga blæsten var der røget ledninger ned, så der var kø og mange mennesker i toget. Men vi kom alle sikkert til Hovedbanen og det er bare dejligt at kunne tage toget og ½ time efter være i et andet land. Uden at vise pas eller andet. Nemt og bekvemt.

1. Har også lige været i Malmø...der er lys og julestemning for alle pengene. Er helt vild med gavetræet!

2. Det lyder som en rigtig dejlig weekend :-) Flotte bileder du har taget!

3. Der er hyggeligt i Malmø, uanset om det er jul eller ej..;D

4. Lavendel: Der er bare rigtig dejligt derovre i det svenske ;)
    Madame: Rigtig dejlig weekend
    Rejen: Nemlig, der er rigtig hyggeligt, hinsidans ;)

5. Hvor ser det hyggeligt ud og jeg er helt vild med julegavetræet. Og nisserne er da superdejlige..... Jeg kan godt lide julepynt. Bare ikke hjemme hos mig selv. Jeg gider ikke. Hjemme hos mig er der julefrizone. Det er egentlig ikke fordi at jeg ville have noget i mod julepynt i begrænsede mængder og jeg har da også en lille smule. Men det er altså nemmere at lade det blive i skabet, hahaha.....

6. Jens; Jeg elsker nu julepynt, med måde. Ja og så det vildt overdrevne, som centralhjørnet. Det er fint, hvis bare man ikke skal se på det hver dag ;)

7. Gavetræet er skønt :-)
    Svenskerne kan noget med at drikke. Vores nabo på ødegården snakkede engang om en rødvin, vi ikke lige kendte, og til vores spørgsmål om han havde syntes om den, lød svaret: "Mnjahhh - jeg ved såmænd inte. Men den holdt sine 14 %!"

8. Ellen: Nemlig, og sjov historie (passer godt). Vi har faktisk talt med en del svensker om dette, og de fleste erkender blankt at de har det svært med alkohol i almindelig mængder. Men hver nation har jo sine "mærkeligheder". Mange tyskere (og amerikanere) kan ikke finde ud af de store-tag-selv borde på danske frokost restauranter. De hælder bare alt op på en gang. Sild, rejser, laks mv, i en stor pærevælling. Og mon ikke også at andre nationer har nogle sjove "dansker" historier.
    Jeg ved at en del tyskere syntes det er uhyre underligt at danskere drages mod sønderjylland og det nord tyske for at se sort sol. Vores guide på en af sort sol turene havde mange sjove historier ;)

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...