søndag den 17. juli 2011

Det lader vente på sig

Altså solen. Godt nok var den fremme lørdag, men i dag regner det så igen. Og nu er det bare ved at blive lidt for deprimerende at holde ferie i Danmark. Jeg har flere gange overvejet om ikke vi skulle tage et fly syd på, hvor der åbenbart er hedebølge. Men hedebølger gider jeg heller ikke. Hmm, det er ikke sådan at gøre madamme her tilfreds. I stedet for vil jeg drømme mig tilbage til Schweiz hvor vi var på ferie i 2009. Et overset land midt i Europa, mange bjerge, søer og utrolig smuk natur.

På Gornergrat, 3100m over havet var der selvfølgelig evig sne. Det var rigtig dejligt at kommer fra den varme dal, op med bjergbanen og mærker den utrolig friske luft. Fugle var der mange af, slet ikke sky, så man kunne tage fotos meget tæt på. Fra Gornergrat var der udsigt til Matterhorn, som jo er noget højere.

Turens absolut højdepunkt var søen Laggo Maggiore, som ligger i den italiensk talende sydlige del af Schweiz. Det er kun en lille del af søen der tilhører Schweiz, resten er Italiensk. Også de 3 øer der ligger i søen og som huser de smukkeste haver man kan forestille sig.

Haverne blev vandet med søvand via et avanceret vandledningssystem, som man havde været så forudseende at tænke på da man lavede øerne. Der er nemlig kunstige og egenlig er der 4 i det man kalder Borromean Islands, den ene er ubeboet. De ejes stadig  af Borromeo familien.

Da vi skulle rejse fra Lago Maggiore og mod den nordlige del, kom der et uvejr ind over området. Regn, regn og masser af regn ledsaget af lyn og torden. Det så nu smukt ud da vi sad og kiggede fra togkupeen ud over landskabet.

Turen gik over Lucerne og videre til Zürich. Sidstnævnte er ikke særlig interessant og de to gange jeg har været der har det styrt regnet, også på denne tur. Men vi fik set et hus designet af Le Corbusier, som er en af mine yndlings arkitekter og som mange tror er fransk, men faktisk er han fra Schweiz. Jeg er jo bidt af en gal arkitekt hund og leder altid efter spændende huse eller andet designet af arkitekter. Der må vist komme en blog indlæg senere om dette.
Men denne super dejlige tur sluttede i Basel hvor vi tog nattoget hjem til Danmark, vi stod af i Høje Taastrup kl 10.00, efter en ok morgenmad i kupeen på toget. Elsker Deutsche Bahn :)
Og netop som jeg er ved at afslutte dette blog indlæg kommer solen frem. Herligt, så har gemalen alligevel været sød, han har nemlig fødselsdag i dag.

1. Hej

Skønne billeder. De haver gad jeg godt besøge. Men jeg har lige undersøgt det, og det er da vist lidt besværligt at komme dertil med diverse offentlige transportmidler.
    Så er bil og fly måske det bedste?

- Ungersvenden

2. Tillykke med din mand, Havehyrde! Hvor er det smukke billeder du har taget, og det er da fantastisk, at øerne i Laggo Maggiore er kunstigt lavet.

Jeg har endnu aldrig været i Schweiz, men det må der helt sikkert rådes bod på :-)

3. Flotte billeder! Schweiz er bestemt ikke et overset land.Men du har ret - det har næste alt. Vi selv holdt ferie der 3-4 gange. I den sydlige del - ved Lugano søen. Herligt sted - minder om dine billeder :-)

4. Det var dog nogle herlige billeder incl. den flotte Alpe-jernspuv.
    Dog synes jeg nu ikke Zurich er så kedelig ... det må have været vejret ;-)
    Tillykke med manden selvom han nu godt kunne ha' opført sig endnu bedre, men pyt jeg har jo heller ikke ferie lige nu ;-)

5. Ungersvenden; Velkommen til. ALtså rejsen til selve Schweiz gik via nattoget og til øerne rejste vi også i tog, bus og sejlede derefter. Man kan bo i Ascona i Schweiz, herfra går der både ud til øerne.
    Madame: Du elsker jo Norge, så jeg er overbevidst om at du også vil elske Schweiz;)

6. Skt Helena: Luganosøen var jeg ved ved mit første Schweiz besøg. Synmtes dog at Maggiore er mere interessant pga de smukke øer, men det e jo en smagssag. Lugano området er bestemt også dejligt:)
    Per: Det var en rigtig god fugle tur, vi så også sort glente, ved Geneve søen og rødhovet and. Men Zürich syntes jeg nu var kedelig, der var ikke meget at se i forhold til f.eks Basel og Bern. Og jeg har haft en seiøs snak med gemalen, han lover at bedre sig til næste år ;)

7. Tillykke med manden - det er da godt, at Man har søde mænd til at gøre noget ved vejret ;-)
    Vi gider simpelthen ikke holde ferie i DK - landet er så lille, at man kan nøjes med at se det på weekender og korte 'gratisferier', hvad vi da også har gjort - og af en eller anden underlig grund kan jeg bedre acceptere dårligt vejr i udlandet, selv om sol selvfølgelig er allerbedst.
    Jeg er helt enig i, at Zürich er meget kedelig - men at Schweiz er smukt, selv om Østrig i mine øjne er lige en tand smukkere, mest fordi det er mere grønt...

8. Ellen: jeg syntes nu godt om at holde ferie i DK, men ikke når det regner så meget som nu.
    Men jeg tror du har ret i at man bedre kan acceptere dårligt vejr i udlandet. Normalt varer det heller ikke i 2-3 uger (som i DK), men er overstået i løbet af 1 dag. På mine mange ferier i det Irske husker jeg kun lidt om regnvejr. Det regnede heftigt i 10 minutter til 1 time og derefter sol resten af dagen.
    Østrig er også et dejligt sted:)

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...