mandag den 20. september 2010

Der er så hyggelig

i Malmø, ingen tvivl om det. Lørdag var vi en tur derovre og opdagede nye spændende steder.









På Drottningtorget var der marked med bøndernes egen avl og de havde de lækreste svampe, blåbær, honning, grønsager, frugt, æblemarmelader o.s.v. Et slaraffenland uden lige.


Malmø har også mange gamle bygninger som man har bevaret rigtig fint. De er ikke til pynt med huser diverse butikker og cafeer. Jeg syntes der er med til at give byen en ganske speciel atmosfære.


Tager man vejen ud fra Malmø city mod Svågerstorp støder man næsten på gården Katrinetorp, en gård som kommunen ejer og bruger til forskellige arrangementer. Desuden har man forskellige haver der er åbne for alle, blandt andet en engelsk have, køkkenhave, rosenhave o.s.v. Der er også en lille café, med rigtig dejlig og hjemmelavet mad. Ikke det store udvalg, men det der er, er altså godt. Caféen har en gårdhave og der sad vi faktisk og fik vores frokost. P.g. a den høje mur omkring gården var der dejligt læ og solen skinnede så smukt. Og selv på denne-ikke-alt-for-varme-spetemberdag, var stedet godt besøgt. Men kun svenskere. Jeg tror faktisk at os danskere vil overse den, da den hverken
ligger i city eller i nærheden af et indkøbscenter eller andet. Man skal vide at, her findes der en lille perle, og det gør svenskerne selvfølgelig.
Køkkenhaven var det sted hvor 4 forskellige personer havde fået lov at vise deres bud på hvordan en sådanne kunne se ud. Camilla Plum havde fået en grund til at vise sit bud på en køkkenhave og det samme havde John Taylor. Sidstnævnte står for Slottsträdgården ved Malmø slot og er også en kendt TV personlighed i Sverige. Han medvirker i tvprogrammet "fredag i haven" som vises på SVT og er vist oprindelig fra England, hans accent er i hver tilfældet meget kraftig, men også meget charmerende. Ovenstående billede er fra hans køkkenhave.
Slotshaven, hvor Hr Taylor er gartner er også et besøg værd. Det er efterhånden nogle år siden vi var der, men der er en lille planteskole og en cafe med en super beliggenhed. Lige ved slottets vold og med udkig til vold kanalerne samt hele slotsanlægget. Næste år må vi vist en smut forbi der igen.
Syntes man det kunne være spændende at besøg Katrinetorp kan jeg oplyse at der er julemarked den 3-5 December. Måske ses vi?

8 kommentarer:

  1. Der er rigtigt hyggeligt i Malmø, vi har været inde på café i de gamle bygninger....Men vi har tit taget til Folkets Park, hvor Franks Terraier ligger, han har både kryb,krokodiller, slanger, fugle (ara'er) og små aber....lidt af hvert , meget hyggeligt sted.....Ser ud til at I har haft det rigtigt hyggeligt.....

    SvarSlet
  2. Rejen: Folkets park har vi ikke besøgt, men den står på listen. Der skulle også være en super café derude.

    SvarSlet
  3. Som jeg vist tidligere har nævnt, så elsker jeg Malmø. Vi tog dertil så meget engang, at jeg føler, jeg kender den som min egen lomme. Der skal jo nok en Malmø-artikel i SKØNNE DAGE på et tidspunkt, så jeg må over og forske og se, hvad der er sket siden sidst. OG måske få en "lille" kage i det gammeldags konditori på torvet.

    Desværre kan jeg ikke komme til julemarked på Katrinetorp, for jeg skal selv stå ti dage på julemarked på Hegnslund, og det begynder den sidste weekend i november. Jeg kommer nok til at nævne det på min blog... ;-)

    SvarSlet
  4. Mia: Jeg tror bestemt at Malmø er an artikel værd i dit nye blad. Der er mange spændende steder derovre, konditerierne er blot nogle af dem :-)

    SvarSlet
  5. Jamen det kunne da være hyggeligt at ses på Katrinetorp i december :-)
    Hvis ikke jeg er i England - har ikke helt styr på planerne endnu.´
    Og tænk... jeg har aldrig været i Malmø, på trods af, at vi kører forbi næsten hver anden weekend. Lidt pinligt, egentlig... og jeg kan kan godt se af dit indlæg, at den er et besøg værd.

    SvarSlet
  6. Ellen: Malmø er bestemt et besøg værd, du kan jo koble det med et besøg på Katrinetorp ;-)

    SvarSlet
  7. Det lyder som den dejligste lørdagsudflugt, Havehyrde, og I var heldige med vejret!

    De gamle bygninger i Malmø ligner noget fra Den gamle by i Århus - tænk at de stadig er i brug og så flot vedligeholdt.

    Jeg tror, jeg vil lokke husbond med en tur til Malmø, for det er alt for længe siden sidst.

    SvarSlet
  8. madame: jeg tror bestemt ikke I vil fortryde en tur til Malmø, der er rigtig meget at se på :-)

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...