onsdag den 25. august 2010

En tur i det jyske

er altid dejligt og denne gang gik turen til Claus Dalbys have i Risskov ved Århus. Jeg var så heldig at blive udtrukket blandt interesseret medlemmer af haveselskabet. Jeg så haven for omkring 5-6 år siden og der var sket en del siden da. Haven er, som mange sikker ved, holdt i den vilde, men ordnede stil. Meget engelsk og en utrolig flot farvesammensætning. Der er flere rum i haven med hver sin farve nuance og  så er Claus glad for det lange kig igennem haven, hvor øjet drages mod et lysthus, en blomster opsats eller et andet fokus punkt. Allan Titchmarsh (BBC´s oprindelige haveguru) er også en stor fortaler for disse vue gennem haven og mange af de tips som Claus kom med kunne være givet af Hr Titchmarsh. Noget andet jeg lagde mærke til var de mange insekter. Selvfølgelig er have stor og dermed eksistens grundlag for mange insekter, men hvis man bruger diverse sprøjtemidler til planterne ville mængde af disse nok også reduceres kraftigt. Claus sprøjter sine roser, som det eneste. Men det har åbenbart ikke indflydelse på insektlivet, for det var stort og varierede.

Vi var vel omkring 50 mennesker på besøg i haven, og selvom Claus taler meget højt og meget gerne, kunne det være lidt svært at høre hvad han sagde. Men læser man hans blog, bøger og ser hans tv programmer får man nok det hele med.
Efter besøget kørte vi mod Mols. Vi havde en romantisk aftale på Molskroen, et sted vi længe har talt om at besøge, så nu skulle det være. Vi skulle på gourmet og relax ophold. Kroen ligger i Femmøller tæt på Mols bjerge, lige ud til vandet, et utrolig smukt sted og en meget charmerende kro.

Vi startede med High tea, en tradition med te, kaffe eller varm chokolade og sandwiches, kager og evt andet. Jeg kan fortælle at det var meget overdådigt og at vi nøjes med små bidder da vi jo skulle igennem den helt store 9 serverings menu senere.

Billederne giver et godt indtryk af maden, lette små anretninger. Serveret utrolig smukt, mange af retterne var f.eks pyntet med blomster fra haven.

Mange af retterne var med fisk og skaldyr: torsk, havetaske, hummer osv.  Utrolig velsmagende og den tilhørende vinmenu var også spændende. Det er altid en stor fornøjelse at smage gode vine man ikke har smagt før, og på molskroen var man rigtig gode til at finde de helt rette til menuen. kl 22.30 fik vi aftenkaffe med petit four. Ja de blev ikke spist, vi var alt for mætte, både på smagssansen med også i vores maver. Min mand mente at det var misvisende at kalde opholdet Gourmet og relax ophold, det var jo hårdt arbejde at komme igennem de mange retter.
kl 23.00 Trillede vi glade ind i vores senge, der gik ikke mange sekunder før vi begge sov.
Næste dag fik vi selvfølgelig et spændende morgenmåltid og lidt hjemmelavede godter med hjem i en pose, hvorefter vi kørte videre mod Ebeltoft hvor vi lige ville nå Glasmuseet inden vi tog færgen mod Sjælland.
Alt var lavet i glas og jeg blev utrolig positivt overrasket over hvor smukt noget af det var. Museets tilhørende have var netop blevet færdig lavet af  Kjeld Slot hvis ellipsehaver jeg håber at se til næste sommer.

Smukke former og planter, men det var lidt bart endnu. Næste sommer vil det sikkert se meget mere frodigt ud.

Museet er , efter min mening, meget overset. Vi har været i Ebeltoft mange gange og aldrig besøg det. Vi syntes simpelthen ikke det lød særlig spændende med et museum med glasting. Jeg forestillede mig et museum med glas (drikkeglas) og de mange traditionelle glasting man kan købe, som jeg finder uhyre kedelige. Men tænkt at man kan lave kunstværkere i form af blomster udformet i glas. Ja det kendt jeg slet ikke til

Så kommer du i nærheden, kan jeg virkelig anbefale et besøg derinde.
Turen hjem gik via molslinjens hurtig færger, som jeg simpelthen elsker. 45 minutter tog det, imens vi fik en stor kop te fra Perchs og læste avisen. Rigtig behagelig transport form. Og 1½ time efter landgang var vi hjemme igen.
Ja jeg forstår jo slet ikke de mennesker der gider køre over broen for at komme nordligere end Århus. Da vi sidst tog den omvej, var der lange køer ved Odense og et stort uheld ved Vejle. Hvad vi troede skulle være en 3 timers køretur blev til en 5 timers køretur. Så det gider vi slet ikke mere.
Den kommende weekend skal jeg ud og ordne haven. Jeg har fået en masse planter tilsendt og de skal ud i mine bede. Det er ikke arbejde jeg skal lave, jeg skal ud og havemeditere. Man tænker nemlig utrolig godt med hænderne nede i jorden. Den samme fornøjelse har jeg når jeg høre opera eller klassisk ude. Så får jeg sådanne helt fantastiske tanker og ideer. det ligesom bare flyder med kreative hjerneforbindelser. Herligt, ikke?

1. Hej Havehyrde, det ser ud til at I har haft en rigtig fornøjelig week-end med "godter" til både øje og mave....Puha, jeg tror at også var blevet træt, hvis jeg skulle igennem alle de retter. Rigtig fine glasting, utroligt at man kan lave sådanne fine ting i glas.....

2. Rejen: retterne var heldigvis små, ellers kan man da vist ikke spise 9 af dem. Men det var spændende at prøve. Og glasmuseet var virkelig et besøg værd.

3. Åh, for et dejligt indlæg, der oser af din store haveglæde.
    Og alt det andet, naturligvis...
    Jeg kunne godt tænke mig at prøve det Molshotelophold, men det er da vist så som så med romantikken, hvis man kun kan falde udmattet om på sin seng og... sove :-D
    Nå. Hver ting til sin tid, og alt det, du har oplevet, gør mig da helt træt bare ved tanken...
    Vi hører til de fjolser, der tager broen, men kan godt se fidusen i færgerne - troede bare de var hundedyre og ikke gik så tit, men det er måske ikke så slemt, som jeg forestiller mig?

4. Hold da op Havehyrde det lyder til at have været en rigtig god og oplevelsesrig wek-end.

5. Wauw, hvor har I oplevet mange spændende ting, Havehyrde - det var en fryd at læse om og at se billederne. Jeg var slet ikke klar, at der findes en hurtigrute til Mols, men den må vi bruge fremover, når vi besøger familien ved Skanderborg. Jeg hader nemlig den lange køretur over Fyn.

6. Ellen: ja det romantiske var vist at nyde hinandens selskab sådan generelt. Det blev ikke til andet i sengen, end at......ja sove. :-)
    Men færgerne er ikke helt billige, men hvis bil slitage medregnes skulle det vist komme ud på det samme. Men det er nu altså meget mere behageligt at nyde en færgetur end at sidde i bilen. Ja det syntes jeg i hvertilfældet.

7. Fr SOlhat: det var virkelig en begivenhedsrig weekend og vi har også været lidt halv trætte i denne uge :-)
    Madame: jamen du skal da benytte Molslinjen, det er så dejligt afslappende og så går det så hurtigt.

8. Jo, det er herligt med kreative hjerneforbindelser :))
    Jeg har arbejdet i haven et par dage. August giver haven dejlige bløde farver. Det er nydelse at gå derude.

50 besøgende er også mange at have på besøg, hvis alle skal have glæde af, hvad Claus Dalby peger ud og fortæller om.
    Men det må have været skønt at gå omkring i den kendte have og bare nyde :)

Jeg kan godt lide din mands bemærkning om, at det var hårdt arbejde at lægge turen omkring Molskroen :)

God have-weekend til dig :)

9. Lone: Jeg har fridag i dag og skal ud i det smukke august vejr og plante nye stauder. Det kan ikke gå hurtigt nok. Det var spændende hos Claus, men meget af det han siger kan man læse på hans blog eller i hans bøger, så jeg var mest interesseret i at se hans sammensætninger af planter, farver, højde osv.
    God weekend til dig også :-)

10. Det lyder som en dejlig tur. Både Århus og Ebeltoft er dejlige steder. Jeg kunne tænke mig et ophold på Molskroen, men min mand er ikke fiskespiser!

11. Lisbeth: Vi fik 9 retters smagemenu som en del af en pakke med overnatning og mad. Men man kan bare bestille a la Carte og fravælge fiskemenuerne. Der er masser af muligheder. :-)

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...