lørdag den 28. august 2010

Bier har også behov for vand

Ja selvfølgelig har de det, og vi har tit observeret dem sidde helt nede ved vandkanten i fuglebadene og suge vand med deres "snabel". MEN jeg har aldrig set en bi drikke af en vandhane. Før nu.
Da jeg forleden skulle bruge vores udendørs vandhane så jeg en bi sidde på den. Det undrede mig en smule, men da jeg havde lidt halv travlt (ny plantede planter skulle vandes) tænkte jeg ikke videre over det. I går var den der så igen (ja eller en af dens venner, de ser jo noget ens ud) og så blev jeg nysgerrig og måtte lige se hvad den lavede. Og ganske rigtig, den drak fra den dråbe der sad i vandhanens munding. Og i dag var den der igen, og denne gang var jeg klar med kameraet.
Man kan ikke se at den drikker på billederne, men man kan se vanddråben og at den er klar til at få sig en tår. Men hvor er det bare fantastisk sådan at se hvordan dyrelivet (ok, insektlivet) kan tilpasse sig omstændighederne. Det er sjovt hvis det kun er den ene bi der kan finde ud af at drikke fra vandhanen. Og hvis flere af dem (det er naboens, han har bistader) kan være så kreative kunne det være det der gjorde at de overlevede i en tør sommer. Måske.
Og så er der sket et andet "mirakel", jeg ser på hvepse med helt nye øjne. I går så jeg nemlig Have fredag på Svensk Tv og erfarede at hvepse spiser de larver der ødelægger æbler. Æblevikleren hed den vist når larven er blevet til et flyvende insekt og mange af mine æbler ødelægges hvert år af disse irriterende insekter.
Så de hvepse jeg bandede af for bare nogle dage siden er blevet mine nye venner. Ok de er stadig en pestilens når de kredser rundt om en og er lige glade med at man prøver at vifte dem bort. Men nu ved jeg så at de også er nytte insekter og så er de ikke helt så irriterende.

12 kommentarer:

  1. Hvor er det godt!! tillykke med de fantastiske billeder:))

    SvarSlet
  2. Hvor sjovt med sådanne kloge bier :0) Livet som bi eller insekt i det hele taget er desværre ikke altid for let, så det er godt de finder udveje og løsninger alligevel.

    Dorthe

    SvarSlet
  3. Lisbeth: ja er det ikke fantastiskt?
    Solhat: ja det kan være svært at finde de rigtige ting som insekt, men de er meget iderige :-)

    SvarSlet
  4. Naturen er vidunderlig, og hvor er dine billeder flotte! Det var da godt, at den lille bi var så smart, at den kunne finde vand dér.

    Jeg tror også, at jeg har æbleviklere i mit æbletræ - det er i hvert fald viklet godt ind i spind. Jeg håber sandelig, at hvepsene går i lag med dem.

    Jeg er ikke så glad for hvepse, men de har bestemt deres berettigelse, så jeg gør dem aldrig noget. Jeg holder mig bare på behørig afstand, fordi jeg er allergisk over for deres gift.

    Forrige år var en undtagelse, for da havde de bogstavlig talt invaderet mit engelske hus. De var ALLE vegne og havde bosat sig bag en bjælke. Da var jeg nødt til at få professionel hjælp til at fjerne dem, men jeg kunne bestemt ikke lide det... :-(

    SvarSlet
  5. Mia: vi har haft hvepsebo under taget 3 gange og får dem altså fjernet af professionelle hver gang. Det har jeg ingen skrupler over, da de ødelægger isoleringen og bliver aggressive når vi skal op på loftet. Vi får dem fjerne så snart vi opdager boet, det plejer at være i forsommeren hvor boet er lille. Men godt jeg ikke er allergisk over for deres stik som du....man kan jo nemt komme til at træde på en. :-)

    SvarSlet
  6. Flotte, flotte nærbilleder :-)
    Jeg er i øvrigt blevet stukket af en hveps i dag. AV for hunde, det gør ondt!
    Min fætter, som har en gård ikke så langt fra os, har et bibad... Det lyder fjollet, men bagerst i haven har de sat et fuglebad, som ingen fugle nogensinde har opdaget, men der er altid masser, masser af bier, som kommer for at få sig en tår vand på vej til eller fra arbejde... jeg har aldrig hørt om noget tilsvarende, men I kommer tæt på med bivandhanen :-)
    Noget helt andet er, at det kan undre, at de overhovedet kan være tørstige med al den regn vi får...

    Til Mia: Hvis du er allergisk overfor bi- og hvepsebid, bør du have en EpiPen på dig, så du kan undgå en rigtig ubehagelig oplevelse. Mail mig evt. privat...

    SvarSlet
  7. Hvor er de fantastiske, dine billeder. Jeg prøver selv at lære at tage nærbilleder, og en dag er det vel på plads!!!!!
    I øvrigt en spændende bog du har.

    SvarSlet
  8. Ellen: bierne drikker også vand af fuglebadene her. Naboen har flere bistader så de drikker både her og vel sagtens hos ham.
    Gitte: Tak for roserne og velkommen til :-)

    SvarSlet
  9. Jeg var slet ikke klar over, at bier drikker vand, men nu har vi beviset på dine flotte billeder! Egentlig troede jeg, at mange dyr drak duggen på planterne om morgenen.

    Når man først bliver opmærksom på naturen set gennem sin makrolinse, er det en betagende verden, der åbner sig.

    SvarSlet
  10. Madame: jeg tror heller ikke jeg var klar over at de virkelig drak vand af f.eks vandskåle, eller som her vandhaner. Nogle får jo også væsken gennem deres almindelige føde. Makrolinser er fantastiske!!

    SvarSlet
  11. Jeg er absolut ikke vild med bier, men det var dog nogle fantastisk smukke billeder! Wow!

    SvarSlet
  12. Jens: Bier er nu ellers skønne, de stikker stort set kun hvis du stresser dem rigtig meget.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...