søndag den 25. juli 2010

Kompost, frøkenhat og en rumtopf

Vi har 5 kompostbunker, 3 åben og 2 lukket. Det har taget os mange år af finde frem til kunsten at kompostere, men nu er vi ved at være der. De første par år kom vi alt på komposten, ja ikke kød og lignende, men grønt fra køkkenet, frugt, teblade, kaffegrums,grene, jord o.s.v. Dengang lugtede det fælt når man nærmede sig komposten. Så fandt vi ud af at affald fra køkkenet skulle i de lukkede beholdere, og en stor fordel ved disse er at de er rotte sikret. Vi havde jo den meget lille fornøjelse at have rotter i haven for cirka 3 år siden. Her fandt vi dem også i kompostbunken. Ja d.v.s rottefængeren fandt dem. Jeg får det dårligt bare ved at tænke på det. Ikke at rotten i sig selv er et problem for mig, men det er alt det de bærer med sig af smitte jeg syntes er modbydeligt. Men (7-9-13) vi har heldigvis ikke set nogen siden denne skæbnesvanger vinter.
Siden vi har lavet den opdeling mellem de lukkede og åben kompostbeholdere er det gået rigtig godt med at få omdannet havens affald til næringsstoffer.
I år var den ene kompost færdig, så den blev flittigt fordelt i havens mange bede. Og med alle de planter jeg har fyldes den tomme kompostbeholder hurtig op igen.

To af mine frøkenhat blomstre. De er så smukke, læg mærke til den ekstra krans af små gule blomster i midten af den til venstre. Det er jo et helt mesterværk. Noget andet positivt er at jeg kun har set 5-6 fuld fede dræbersnegle i haven. Der er sikkert flere, men jeg tror tørken har taget en del af dem.
I går startede jeg på en Rumtopf. Ja hvad er det kan man spørge sig selv om? Ikke fordi jeg overhovede kendte til en sådan før jeg så Camilla Plums "Mad der holder". Det er en slags frugt lagring. Man bruger rum, sukker og havens bær og frugter, hvad man nu har. Frugt og bær tilsættes rumtopfen når de er modne, dvs man "bygger" videre på den, løbende. Min har hindbær og ribs i sig. Solbærrene og brombærrene lader vente på sig. Stikkelsbærrene er vist også modne. Det er så meningen at jeg vil bruge topfen til desserter i løbet af vinteren. Iflg Fru Plum skulle det smage herligt til alle former for dessert og rummen kan serveres som likør til desserten. Jeg syntes det lyder rigtig spændende, så nu må det prøves.
Nu er sidste ferie uge lige om hjørnet, vi skal et lille smut til Bornholm. Der er så smukt derovre og så anderledes end resten af vores smukke land. Jeg var meget imponeret første gang jeg satte min fod på Hammershus. Både over ruinen, men også over landskabet og klipperne. Sidst var vi på cykeltur, nu tager vi bilen med. Så får vi set mere på de 2 dage.
Som jeg sidder her og skriver lidt om livet gang på denne matrikel, ligger der 3 katte på hver sin pude, ikke langt fra mig, og snork sover. Ja snork sover. Den fede snorker faktisk mere end gemalen, og han snorker ellers ganske højt. Jeg vil meget gerne være kat i mit næste liv, hvis jeg er så heldig at der findes endnu et liv. De har det vist lige lidt for godt.
Fortsat god søndag !

11 kommentarer:

  1. Igen er jeg imponeret, for din beskrivelse tyder på en have på størrelse med en eller anden park :-)
    FEM kompostbunker - altså...
    Jeg vidste ikke hvad en romtopf var, før jeg læste omme hos Betty for få dage siden, og nu kommer du også med en. Det lyder rigtig godt, men vist ikke en dessert, man skal servere for bilende gæster :-)

    Rigtig god tur til Bornholm. Jeg glæder mig til at læse om den.

    SvarSlet
  2. Jo, jeg vidste godt, hvad en rumtopf er - for da jeg var ganske ung og nygift fremstillede jeg selv én med masser af frugt. Den smagte GODT!

    Rigtig god tur til Bornholm. Ja, der er superdejligt (men jeg er også gift med en bornholmer, så jeg er nok lidt forudfattet...) ;-)

    SvarSlet
  3. 5 gange kompost, det er da noget af en sjat, hvor lang tid er sådan en sag om at blive klar, siden du har brug for 5 stk.?

    Dejligt med en tur til Bornholm - rigtig god tur.

    SvarSlet
  4. Ellen:Det er helt utrolig med de mængder haveaffald jeg kan producere, eller rette min have. 2 af dem bruger vi dog til køkkenaffald og vi spiser rigtig meget frugt og grønt og alt derfra kommer på komposten.
    Mia: Jamen hvis du er gift med en indfødt bornholmer må du jo havde været på besøg derover mange gange.
    Og dejligt hvad du skriver om romtopfen.
    Mette: det tager 1-2 år for den åbne kompost at omdannes. Men det er kun 3 til haveaffald og 2 til køkkenaffald. :-)

    SvarSlet
  5. God tur til Bornholm, Havehyrde - det lyder dejligt! Jeg har ikke været der i mange år, desværre, men jeg husker øen som noget af det smukkeste jeg har oplevet i Danmark.

    Nu vil jeg følge dit link og læse mere om, hvad en rumtopf er - men noget med rom ...

    SvarSlet
  6. Hej Havehyrde!
    Før jeg flyttede fra mit hus til en lejlighed, var der en forening i kvarteret, der indførte det dér med kompost. Vi fik udleveret en grøn tønde,der blev anbragt ved haveskuret og senere en pakke orm.Dem var jeg ikke så glad for.Og en vejledning selvfølgelig. De kom og kontrollerede! Deres ansigter var ikke så glade, når de så min kompost. Jeg lærte det aldrig.
    God tur til Bornholm!

    SvarSlet
  7. Madame: det er så dejligt at man bliver klogere hver dag man lever;-)
    Jeg glæder mig til at bruge af topfen til efteråret.
    Thyra: Det tog som sagt også længe for os om at lære det med komposten. Og jeg har endda en bog om det, men bedre sent end aldrig ;-)

    SvarSlet
  8. Rigtig god tur til Bornholm. Jeg var der med skolen for 25 år siden. Jeg drømmer stadig om at komme tilbage og opleve det hele én gang til. Jeg håber I får en masse gode oplevelser ovre på klippeøen! :D

    SvarSlet
  9. Jens: ja tak for det. Vi er netop kommet hjem, super tur :-)

    SvarSlet
  10. Det er sjovt, at dine katte snorker. Det har jeg aldrig hørt en kat gøre. Men min husbond kan :)

    Det er flot at I har eksperimenteret med komposten og har fået det til at fungere til sidst.

    Bornholm er vidunderlig. Jeg har ikke været der i mange år. Dengang cyklede jeg og min veninde rundt og boede på vandrehjem.
    Vi var også oppe ved Hammershus, hvor der ligger en smuk turkis sø.

    Rigtig dejlig tur til jer :-)

    SvarSlet
  11. Lone:Det er primært den fede der snorker. Jeg tror den har noegt racekat i sig og en race der har problemer med vejrtrækningen. Det er nok derfor den snorker, helt utrolig højt.
    Vi er netop hjemkommen fra øen, der var bare så dejligt.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...