lørdag den 10. juli 2010

Et smut i Stockholm

Mandag den 28 juni tog vi X2000 toget fra København til Stockholm. Det tager cirka 5 timer, ganske hurtigt syntes jeg, der er vist omkring 700km derop til. For år tilbage tog vi bilen samme vej, det var næsten en dagsrejse. Turen var smuk men vi blev nød til at holde nogle hvil undervejs, så den blev også lang.
Denne gang tog vi så toget og det var dejligt afslappende. Læsemateriale havde vi meget af og jeg fik startet på min nye krimi "Skrig under vand" . Den var så spændende at jeg knapt havde tid til at stige af toget da vi ankom på Centralen, Stockholms hovedbanegård.
Før i tiden var det jo moderne at rejse rundt i Europa med et Interrail pas, og det gjorde jeg selvfølgelig også. Hovedbanegårdene i Paris, Rom, Barcelona, London og Berlin vrimlede med mennesker. Helt forståeligt, det er jo kæmpe store byer. Men Stockholm holdt sig sørme ikke tilbage. Jeg troede først vi var kørt galt og endt på Victoria Station i London. Det myldrede simpelthen med mennesker. I følge Wiki har Stockholm omkring 800000 indbyggere, medens hele Länet har over 2 mill indbyggere Länet skal sammenlignes med hele Sjælland, København og Amager, hvor der bor 2,3 mill mennesker. Men jeg har aldrig set så mange mennesker på en station i Danmark, hverken Hovedbanen eller Nørreport station.
Nå men vi fandt Metroen (tunnelbanen) og kørte til Odenplan hvorfra vi gik til hotellet. Og varmt var det, både i Tunnelbanen, men også udenfor, så det var dejligt med et brusebad på værelset. Heldigvis lå der en ICA (svensk supermarkeds kæde) så vi kunne proviantere, og dejligt at de sælger en masse mad til os på farten. Efter en god nats søvn stod vi tidligt op, fik morgenmad og købte et Stockholm pas. En god investering hvis man er interesseret i  kulturelle seværdigheder.
Det vi valgte at se denne gang var Millesgården, som kunstnerparret Carl og Olga Milles ejede. Carl lavede skulpturer og huset de købte var ment som bosted og atelier. Alt blev testamenteret til Staten og gården er nu åben for os alle. Bare udsigten er hele turen værd. Huset ligger på Lidingö, lidt uden for centrum. Man kommer derud via en lille sporvognsbane og går 5-10 minutter fra stationen. Mange turister syntes, som vi, at det var udflugten værd, det var som at komme til en anden verden. En lille perle i en storby.

Man kan se den smukke udsigt i baggrunden. Med Carls skulpturer i forgrunden og den smukke udsigt var det virkelig en dejlig oplevelse.
Jeg mener faktisk at nogle af hans skulpturer står i Göteborg. Ikke at jeg kunne genkende dem dengang vi besøgte byen, men efter vores besøg på Millesgården er jeg næsten overbevidst om at de mange skulpturer der pryder gaderne i Göteborg må været fremstillet af Hr Milles.



For øjeblikket er der også en spændende udstilling af Ulf Nordfjell, som er landskabsarkitekt. Jeg kunne ikke lige genkende hans navn, men fik så oplyst at det var ham der havde vundet guld i Chelsea Flower show 2007 for hans "A Tribute to Linnaeus". Og i 2009 vandt han "Best in show". Kender man ikke til flower showet kan jeg oplyse at det er verdens, vel nok mest prestige fyldte blomstershow. Og at man skal udvælges til at deltage. Jeg var så heldig at opleve showet i 2006. Nævnte jeg at jeg fik købt en bog af Nordfjell, om hans havedesign? Og at den er signeret. Ja man er vel ikke haveentusiast for ingen ting.
Turen gik videre til Vasa, som vi havde set før, men som man ikke kan se for mange gange. Det er en meget speciel følelse at se dette prægtige skib. Tænk at det lå på havets bund fra 1628 til 1961 og at man nu kan se det på et museum. Imponerende!
Herefter fløj vi videre til Valdemarsudde, hvor Prins Eugen boede og opbevarede sine smukke malerier, både dem malet af ham selv men også dem af andre kunstner. Smukt hus og smukke malerier, men især restauranten var spændende. Den lå i "slottets" gamle tjenestekøkken. Ikke meget var lavet om, så det virkede meget autentisk og dejligt, at spise frokost i prinsens køkken.
Troede du at det var det eneste vi nåede? Nej da, vi fik også set Rosendal slot og Trägård og sejlet mellem alle øerne. Og så fik vi også set det nye museum Fotografiska, museet dedikeret til fotografisk kunst og pt. med en særudstilling med Anne Leibovitzs fotografier, en af verdens mest kendte fotografer. Det kunne jeg bare ikke gå glip af og heldigvis blev jeg ikke skuffet. Hun har fotograferet en masse kendte mennesker (det mest kendte er nok den gravide Demi Moore) men også en masse ukendte og hun kan bare et eller andet med det kamera. Hun kan fange øjeblikke så man næsten kan se hvad personerne tænker. Eller hvad med

ovenstående landskabs billeder. Ja jeg er grøn af misundelse, bare det var mig der kunne fange sådanne øjeblikke.
Selv den engelske dronning har ladet sig fotografere af Leibovitz. Ganske interessant billede.
Efter denne omgang fandt vi vores hotel og faldt næsten døde om i vores senge. Ok, vi nåede lige at spise lidt aftensmad og se nyhederne. Men kl 21.30 sov vi.
Ja her hos os er det hårdt at have ferie :-)

9 kommentarer:

  1. Ja det lyder hårdt, men til gengæld oplever I en masse og det gør vi der læser med også - tak for det du giver masser af gode ideer til steder jeg gerne vil besøge:o) Anne Leibovitz' fotografier er fantastiske! Forsat god ferie jeg glæder mig til at høre mere:)

    SvarSlet
  2. Tak for en dejlig tur rundt i Stockholm.
    Jeg er en anelse imponeret over jeres energi og hvad I kan nå på en dag. I hører vist til dem, der trænger til ferie efter ferien ;-)
    Skulpturerne og fotografierne var meget spændende.

    SvarSlet
  3. Sikke en spændende tur...har aldrig set det museum - men Rosendals Trädgård er jeg ret forelsket i - Stockholm er en skøn by! Tak for turen!

    SvarSlet
  4. Lisbeth: det var hårdt, men vi kan lide det. Badeferier er f.eks slet ikke os. Der er for lidt aktivitet.
    Men Stockholm er virkelig et besøg værd.

    SvarSlet
  5. Ellen: efter vores "rejseferier" er det bedst hvis vi har minimum 1 uge til at komme os. Vi har svært ved at sidde stille når der er så meget spændende at se. Og jeg glemte at nævne at det faktisk var omkring de 30 grader. Så vi fik svedt en del.
    Lavendel: Hvis du mangler at se Millesgården kan jeg virkelig anbefale det. Helt specielt og noget jeg faktisk opdaget ved et tilfældet.

    SvarSlet
  6. Sikke en spændende tur! Jeg skal helt sikkert udforske Stockholm nærmere, når jeg får mulighed for det, og især Millesgården og VASA skibet kunne være sjovt at se.

    Flotte billeder af Leibovitz - mon ikke vi kan blive lige så gode, hvis vi øver os længe nok...? ;-)

    SvarSlet
  7. Mia:jeg tror nu nok vi skal øve og rigtig længe for at kunne tage fotos som Leibovitz. Men man kunne måske overveje fotokurser? Jeg har tit tænk på at tilmelde mig sådanne, men kommer altid fra det igen. :-)

    SvarSlet
  8. Det var meget spændende at læse, Havehyrde - I er gode til at finde på kulturelle oplevelser! Jeg har været i Stockholm to gange og er helt bjergtaget af den smukke by og af Skærgården.

    God søndag til dig!

    SvarSlet
  9. Madame: Stockholm er virkelig smuk og så er den ikke så langt væk. Perfekt til et par dages overnatning.
    :-)

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...