lørdag den 7. november 2009

Hvor er det dog sølle

Jeg tror at den forøget drivhuseffekt vi oplever konsekvensen af, er pga menneskets udledning af CO2. Jeg mener det er en sovepude, at sige at den kan være opstået naturligt. Jeg tror heller ikke på den danske forsker der fremsatte teorier om lavtliggende skyers påvirkning på jordens drivhuseffekt. Nej jeg tror at den primære grund til alt dette er vores afbrænding af fossile brændstoffer.
Derfor er det bare så sølle at læse i dagens Politiken at store og vigtige lande som Kina og USA, ikke har et fremtidsmål for reduktionen af CO2 udledningen. USA er et af de lande i verden der udleder mest CO2 pr. indbygger. Og Kina er godt på vej den samme retning. For bare år tilbage kørte de fleste kinesere på cykel, men pga vækst i forskellige industrigrene er dette nu erstattet af bilkørsel. Og med tanke på den mange mennesker der bor i landet, ja så kan det kun ende galt. Iflg undersøgelsen er Mexico mere ambitiøse mht reduktionen af CO2 udledningen end flere vestlige lande. Dog overgået af skotterne der vil reducere udledningen med hele 42%. God gået!. Ambitioner er dog en ting, reelle tiltag en anden.
Men hvis politikerne ikke kan finde ud af fremtidens mål, så må vi, den enkelte borger tage sit ansvar. Og hvad kan man så gøre?
Ja første og fremmest kan man lade bilen stå og tage det offentlige hvis man har mulighed for det. Eller cyklen. En undersøgelse har vist at mange danskere tager bilen ned til bageren der måske ligger 5-10 minutter væk. Den slags ture er temlig CO2 forurenende.
Man kan slukke lyset i de rum man ikke opholder sig i. Man kan skifte til sparepærer. Man kan slukke for alle stand-by knapper når disse ikke bruges. Tørrer sit tøj udenfor, Udskifte sine udtjente hårde hvidevare med A+ modeller. Lade være med at spise for meget kød. Undgå at tage flyet (som jo er den helt store CO2 synder) og der er sikkert mange flere ting man kan gøre.
Klimatop mødet i København er , efter min mening, slet ikke ambitiøs nok. Der er alt for meget "politisk" at tage hensyn til. USA kæmper med sundhedsreformen, som her i EU syntes som en selvfølge, men som mange amerikanere åbenbart opfatter som uamerikansk?? Udviklingslandende skal til og med kæmpe med konsekvenserne af den øget drivhuseffekt. Det er primært dem det går ud over.  Havde det være os, kunne det jo nok være at regeringen havde været lidt mere oppe på dupperne. Ja jeg er ikke imponeret over "vores" egen indsats. Anders Fogh benægtede det som de fleste forskere antog, nemlig at det var vores udledning af CO2 der var skyld i den forøget drivhus effekt. Dette har betydet at vi, der før var en forud for mange andre Europæiske lande, i dag er bagud. Det var mere vigtigt at vi øgede antallet af motorveje og motorkøretøjer. Senere blev han da heldigvis klogere, men hvor lyder hans ord dog hule i mine ører. Men lad det ligge, jeg er ikke en fan af den tidligere statsminister og hans pari.
Ja jeg kunne jo blive ved i dagevis når først den pose er åbnet.  Lad os håbe at klimatopmødet bliver en succes, for vores fælles fremtids skyld.

2 kommentarer:

  1. Det er rigtigt, at vi kan gøre meget - det gør vi her i huset, og det hjælper altsammen.
    Men jeg holder altså ikke op med at tage en flyver, når jeg har brug for det :-)
    Hvis alle gjorde det, havde det jo nogle ganske andre konsekvenser, som heller ikke er særlig rare.
    Det ville ganske rigtigt hjælpe en hel del, hvis USA og Kina gik lidt mere ind for sagen.

    SvarSlet
  2. Ellen: Ja det er dejligt at være bekvem. Men jeg tror bare ansvaret ligger hos den enkelte. Landende kan åbenbart ikke rigtig blive enige

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...