lørdag den 6. oktober 2007

solskin i haven og en smuk kat



Findes der noget bedre end at sidde i sin dækstol i efterårssolen og læse avis og drikke te.
Jeg tror det næppe.
Naboen render som sædvanlig rundt og fælder alle sine træer og buske. Han købt huset for 1½ år siden, fraskilt far til to. Og siden har han forvandlet haven til en af de mest kedelige på vejen. Ikke den mest kedelige, det har "flise Johnny" sørget for. Ja som øgetnavnet antyder er hele grunden fyldt op med fliser. Jeg undre mig blot over at man gider at bo i et hus uden natur omkring. Det er så grimt som det kan være.
Her i haven er der engelske roser, dahlia, ærteblomster, tomater, salater, æbletræer osv.
Jeg dyrker vildnis haven. Med måde. Og underligt nok tror mange at jeg render rundt og ordner have, flere timer om dagen. Men nej. Det sker nogle gange i weekenden at jeg går amok. I sommerperioden er der normalt ikke meget at lave, alt passer sig selv. Men hvem har dog fortalt så mange husejere at det er pænt og nemmest hvis man smider fliser på hele ens matrikel?
Haver med stauder og bunddække er noget af det nemmeste (og smukkeste) der findes. Men hvorfor ved den almen dansker ikke dette? Hvorfor tror man at kun en flisebelagt have er nem at holde? Og hvorfor er det vigtigt at fælde alle træer. ja de skygger jo.
Men det er da dejligt men skygge. Og i disse tider hvor vi kun får varmere sommere (ja på nær den der lige er passeret) er det vel helt fantastiskt, at kunne gå i skygge i sin egen have under et træ. Og man behøver ikke lede længe efter et smukt syn. Kattene der svanser rundt i have er bare dejlige at kigge på.
Det er bare så livsbekræftende at kigge ud i en have og kunne fornemme årstiden. Kunne følge med i fuglenes privat liv, i deres evige kamp for føde. Det er meget svært at gøre, hvis man fjerner alt grønt fra området. Noget som en del af vores naboer har valgt at gøre.
Hvor er det synd for dem. Synd at de ikke oplever den fantastiske natur lige uden for deres egen stue.
Nævnte jeg at jeg er en stor fan af alle haveprogrammer på tv? Søren ryge er min absolutte favorit, Haven i hune er også fantastisk (selvom den slags perfektionistiske haver slet ikke er mig) og senest Camilla Plums dejlige haveprogram. Alle udsendelser er vist på DR, så er man interesseret kan man se på deres hjemmeside.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...