fredag den 16. marts 2018

OK 18

Jeg er gymnasielærer og er netop blevet lockout varslet af Sophie Løhde. Man kan sige at det er et forventet modtræk af moderniseringsstyrelsen, men måske lige lovlig overdrevet at lockoute alle statslige ansatte. Fagforeningernes strejke varsel galt max 10% af den offentlige sektor. Men ok, sådan er spillereglerne.
Det som adskiller sig fra andre overenskomstforhandlinger, er at staten sparer penge når vi bliver lockoutet. RIGTIG mange penge.
Det gør man ikke som privat arbejdesgiver. Her taber man penge hvis man har ansatte der strejker. Og så vil man jo rigtig gerne have en aftale i stand, så hurtig som mulig.
Sådan er det ikke i det offentlige. Her kan man i princippet lockoute indtil fagbevægelsernes strejkekasse er tom, eller at man ikke gider alt det bøvl, og laver et lovindgreb.
Et lovindgreb som man gjorde det med folkeskolelærerene for 5 år siden. Man fik et flertal i folketinget til at stemme for en lov, som stort set kun tilgode så det udspil KL var kommet med.
Og vi er nok mange der tror at det kommer til at ske igen. At det er aftalt spil og den danske model er sten død.
Spillereglerne i det offentlig regi er åbenbart anderledes end på det private. Og underligt nok, når nu en borgerlig regering syntes at alt er så vidunderligt i det private.
Og hvad drejer det sig så om?
Ja det drejer sig om at man SKAL forhandler om frokostpausen. Den er betalt af staten, som en del af lønnen. Den afskaffer man ikke bare, uden en forhandling.
Så sørger man for at folk i det offentlige får en ordenligt løn. Jeg vil ikke sige at min løn er speciel dårlig, men rigtig mange har en dårlig løn. Og det med at den private lønudvikling matcher den i det offentlig er jo en sandhed med modifikationer. Ja der er nogen der får en god løn i det offentlige. MEN det er ikke folkeskolelærerene, SOSU assistenterne, Togchaufførene osv.
Og havde jeg arbejdet i det private ville min løn havde været langt højere. MEN jeg har selv valgt at undervise, også selvom min løn slet ikke svarer til det som jeg ville kunne får på i private.
Det drejer sig også om at folkeskolelærerene får en overenskomst. Det har de ikke. De er blevet trynet ved at lave et lovindgreb dengang i 2013, hvor man så oveni indførte en ny folkeskole reform (jeg vil undelade at kommenterer hvad jeg syntes om den). Reformer er omkostnings tunge. Lærere skal på efteruddannelse og bruge en masse ekstra tid på alt det ny de skal lære eleverne. De ekstra penge kom aldrig.
Og hvad er det så vi vil i det offentlige? Ja vi vil bare gerne have almindelig gode arbejdsvilkår. Og reelle forhandlinger.
Og så er det en god ide at man fra regeringens side og folketinget, anerkender alle de medarbejder i sektoren der knokler r.... ud af bukserne for at løfte den enorme arbejdsbyrde der er.
Området er blevet beskåret år efter år efter år, fordi politikere tror at det eneste sted man kan spare er i det offentlige. Uddannelserne er blevet beskåret kraftigt og sparekravet pt er 2% årligt.
Det giver jo en dårlig uddannelse, idet det eneste der kan spares på er lærerene. Det er hovedressourcen på alle uddannelser. Det er dem der er ressourcen og som sørger for at alle de unge i DK får viden/indsigt/kundskaber til at vælge en fremtid og bidrage. Det er da et underligt sted at spare.
Det er ikke kun sygehusvæsenet der knokler og har alt for stor arbejdsbyrde. Det er stort set alle områder i det offentlige. Hvornår stopper det. Hvornår vælger vi nogle politikere der rent faktisk ved noget om samfundet. Som ikke sidder med et regneark og får nogle tal til at passe. Som har været i den virkelige verden, har prøvet hvad det vil sige at være syg og ikke kan få hjælp?
Hvor er anstændigheden henne? Er den virkelig forsvunden i moderniseringsstyrelsens regneark?

4 kommentarer:

  1. Jeg bliver så træt!
    Jeg blev lockoutet i 2013 som folkeskolelærer og fik tyvstjålet en månedsløn (=jeg fik lov til at betale forlkeskolereformen med min løn, ligesom rigtig mange andre gjorde.)....I sommers skiftede jeg til en friskole, men er jo stadig offentlig ansat, nu bare under staten....og så er jeg sørme blevet lockoutvarslet IGEN! Kæresten er også statsansat, men udtaget til strejke.
    Jeg stoler overhovedet ikke på politikerne, der har deres på det tørre. Jeg er overbevist om, at konflikten kommer - måske bliver den først udskudt 14 dage, Danmark går i stå...for et par dage...også VUPTI...så griber regeringen ind med et lovforslag (der allerede ER skrevet) der tilgodeser arbejdsgiversiden....det Mette F. kalder et "balanceret lovforslag"....Jeg brækker mig.

    Hvor ER det møghamrende irriterende, at man åbenbart ikke kan være grundskolelærer i DK uden også at være offentlig ansat - jeg er så træt af al den uro...jeg vil for pokker bare passe mit arbejde og undervise mine elever. SUK:

    SvarSlet
  2. Vi stemmer ikke på politikere, der rent faktisk ved noget om samfundet, fordi de findes ikke længere, så vi har ikke muligheden. Jeg synes, at uanset om det politiske ståsted er til højre eller venstre, er det skrivebordsteoretikere næsten hele bundtet; der er for få, der har prøvet at have fingrene i suppen.

    SvarSlet
  3. Vi burde kunne lockout politikere... deres løn skulle måske bestemmes ved Folke afstemning. .. og så skulle de i praktik i hvirkeligheden

    Jeg frygter det går som med lærerne... men jeg vælger at tro på at selv hvis det sker igen i år, så vil danskerne ikke finde sig i det i længden...

    Er lidt overrasket over at friskole lærer er en del af de offentligt ansatte... troede de var ansat privat.

    SvarSlet
  4. der er for få, der har prøvet at have fingrene i suppen.


    Royal1688

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...