søndag den 18. februar 2018

Vi har været et smut i Aarhus

Vi tog toget. Man ved aldrig med februar og vejret. Vi har oplevet mange vinterferier med snestorm, så nu regner vi aldrig med at tage bilen i uge 7.
Vi tog toget, 2 1/2 time, lige til døren (næsten). Vi gik 10 min til vores hotel Oasis fra stationen. Nemt og fint hotel med gode tilbud. Design hotel kalder de sig. Det er jeg jo ret lige glad med, bare det ligger central og der er ro om aftenen. Vi havde et fint ophold, men jeg foretrækker helt klart Radisson hotellet ved musikhuset. Super beliggenhed og godt hvis man er i bil, nemt at finde og kæmpe parkeringskælder.
Vi var der 2 overnatninger, vi skulle nemlig spise hos Wassim på Frederikshøj. Det havde vi planlagt for længe siden, så nu skulle det være.
Hver lørdag har aarhusguiderne rundvisning på Rådhuset. Har du ikke set denne skønhed inden fra er det virkelig et besøg værd. Tegnet af Arne Jacobsen (og en anden som jeg ikke kan huske navnet på). ALT, ja alt indenfor er designet. Meget af Arne, men alle møblerne er tegnet af Wegner. Og før han blev kendt. Det var dengang han selv var under uddannelse.





Prøv lige at se nogle smukke detaljer.
Stormagasinet Salling har fået en ny tag terrasse som er blevet den nye turistattraktion.

Meget spændende, men jeg syntes nu godt der kunne havde været mere grønt deroppe.
Danmarks største domkirke ligger i Aarhus. Ja det kunne man sige sig selv da vi kom derind. Den var virkelig stor. Og smuk

























Fredag fik vi spise på Aarhus central food market , lidt ala torvehallernes koncept, men med en masse siddepladser. Hvilket torvehallerne jo ikke rigtig har. Vi fik noget thaimad og et glas vin. Rigtig lækkert, friskt og veltilberedt. Stedet var godt besøgt.
Lørdag spiste vi så hos Wassim. Frederikshøj ligger ude ved Marselisborg og vi cyklede derud på vores lejede cykler (ja vi havde lejet cykler i de 2 dage vi var der, meget lettere at komme rundt). Vi fik lige set mindeparken og Marselisborg inden vi skulle spise derude.
Vi fik 7 retter, meget spændende. Sjovest var desserten Æg, som ikke var et æg, men blot så sådan ud. Skallen var chokolade og det indeni var fint og sød som en dessert skal være. Ret sjovt når det visuelle og smagen ikke passer sammen.
Frederikshøj er fyldt med dansk design, Verner Panton, Kvium kunst overalt, Arne Jacobsen. Måske lidt i overkanten, ikke så personligt som andre spændende restauranter, hvor får møblerne er speciel fremstillet til stedet og i tråd med maden.
Aros fik vi set søndag lige før toget gik retur til hovedstaden. Jo vi når meget når vi er afsted

3 kommentarer:

  1. Tak for kigget.
    Det er altså lidt pinligt, men jeg har stadig til gode at SE Aarhus. Jeg har været der nogle gange, men der har ikke været tid til at se byen. I sommers var vi i Ceres Arena for at se på gymnastik (kærestens ene datter deltog) ...men det var det eneste vi så.

    Må se om vi ikke kan komme en lidt længere tur dertil en gang.

    SvarSlet
  2. Jamen så 'omprogrammerer' jeg lige min feeder atter en gang, så ikke jeg halter bagud med dine indlæg :-)
    Aarhus er en dejlig by, og jeg kan se, at der er sket meget siden sidst vi har været der, så der er belæg for endnu en tur til den jyske hovedstad.

    SvarSlet
  3. I sommers var vi i Ceres Arena for at se på gymnastik (kærestens ene datter deltog) ...men det var det eneste vi så.


    Royal1688

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...