søndag den 16. april 2017

En tur i det jyske

Jeg elsker at undervise, ingen tvivl om det. Eneste ulempe er at jeg normalt ikke kan rejse på andre tidspunkter end der hvor rejser er dyrest. Men booker man i god tid kan man godt få nogle gode tilbud.
Vi rejser normalt en del i vores dejlige land i de mindre ferier. Påsken er ingen undtagelse og husker man f.eks at booke i meget god tid er prisen for Molslinjen ret god. Man kan altid ombooke færgen til en anden afgang.
Denne gang gik turen til nordjylland. Vi er været der mange gange før, der er jo så smukt, men vi mangler altid noget. Vi overnattede i Aalborg og var nede at se alle de nye bygninger på havnefronten. Spændende nye byrum.

Blandt andet har man placeret en ny Utzon bygning dernede. Den minder dog alt for meget om det Utzon designet kulturhus i Helsingborg.
Aalborg har jo også en slot, det er til gengæld meget smukt og meget flot vedligeholdt.
Vi boede på Scheelsminde, rigtig dejligt hotel og utrolig venlige ansatte. Vi fik en opgradering fordi de ikke kunne finde vores reservation (deres netværk var gået helt ned). Dejligt hotel, dog ikke central placeret i byen, men har man bil er det jo ret ligegyldigt. Vi havde fået en smartbox med overnatning og middag som vi brugte på hotellet.
Dagen efter kørte vi mod Skagen, men stop flere steder. Blandt andet fik vi se Hjørring , som til vores store overraskelse, var en meget smuk by med mange spændende seværdigheder. Blandt andet en flot kunstmuseum Vendsysselkunstmuseum.

Man mærkede meget tydeligt en by i vækst, mange spændende butikker og nye initiativer, blandt andet en fantastisk kaffebar hvor folk stod i kø langt ud på gaden for at få en plads derinde.
Hirtshals er byen med de mange færger til Norge, Færøerne og Island, men ikke desto mindre virkede den ret død og mange butikker var lukket.
Vi nåede Råbjerg Mile om eftermiddagen, denne kæmpe "sandbanke" der vandre. Vi "gik" op af den, eller rettere vi prøvede at komme op af den. Det var ret svært. For hvert skidt op, gled man lidt ned. Så det tog noget tid før vi nåede op. Fantastisk udsigt.
Vi var der ikke længe, det blæste rigtig meget og vandreklitter har det med at give sand i hele hovedet. Så vi gled ned af klitten og endte med at have sand alle vegne.
I Skagen boede vi på Plesner badehotel. Lidt misvisende at kalde det et badehotel, da det ikke lå ved en badestrand men inde i "city". Gammel hotel der var blevet renoveret, ganske charmerende.
Skagen har områdets smukkeste kunstmuseum, selvfølgelig har de det, de har jo alle Skagens malerierne deroppe, Ancher, og Krøyer. Der er en grund til at de er så berømte, deres malerier er helt unikke, der er noget med lyset deroppe i det danske nord og det fanger de helt fænomenalt.
Er du til god mad, er Ruths stedet. Vi havde reserveret bord hjemmefra, der er normalt udsolgt, så det er en god ide at booke hjemmefra.
Solnedgang deroppe i det nordligste
Frederikshavn har et kæmpe område med bunkere fra 2. verdenskrig. Gemalen elsker den slags. Men jeg var nu også imponeret over hvor mange der var og hvor store og velbevaret de var. For ikke at tale om udsigten.
Hele området kaldes Bangsbo og foruden bunker området er der også museum og botanisk have.
Den gamle by i Sæby er også smuk, vi nåede den på vejen ned, sammen med Voergaard slot og Odden herregård der har en kæmpe samling af J. F Willumsens værker.
Odden Herregård med smukke smukke malerier af J. F Willumsen

Der er dækket op til kaffe og kage i det gamle herregårds køkken på Odden
Er du i nærheden så husk at støt Odden Herregård. Den kan være lukningstruet, da de er afhængige af penge fra Hjørring kommune. De overvejer at droppe støtten. Det ville være meget ærgerligt, da det er et helt unikt sted, smukt istandsat for nogle år tilbage og med de mange smukke J. F Willumsens værker overalt. Gården har været ejet af en privatmand der var samler af de mange værker.
Man kan få kaffe og kager i det gamle køkken, hvem kan stå for det?
J. F Willumsen ser man på det store museum af samme navn i Frederikssund og vi havde aldrig hørt om at der fandtes sådan en stor samling andet steds i landet.
Vi endte i Silkeborg med overnatning på Papirfabrikken. Forholdvis nyt hotel hvor vi har boet før, rigtig dejligt. Vi fik set Jorn museet igen, denne gang var der en udstilling med Jorn og Munch og vi blev scannet før vi kom ind og i udstillingsområdet var der placeret omkring 10 vagter. Man turde ikke tage nogle chancer, der var trods alt blevet stjålen en (eller var det flere) værker oppe i Norge for nogle år tilbage. Og det vrimlede med mennesker. Normalt er der ret fredeligt på Jorn museet.
Nå ja, så nåede vi også glasmuseet i Ebeltoft og Aros i Aarhus, og sikkert en masse andet jeg ikke helt kan huske.....
Vi fik kørt rigtig mange km. Og midt i det hele lyste en gul lampe op på displayet i bilen....noget med iltmålingen og så gik låsemekanismen i bagklappen. Så nu må golfen en tur på værksted for lige at blive tjekket igennem. Ellers en meget pålidelig bil, den klager aldrig, så når den gør må vi tage det alvorligt
Men hjem nåede vi, med Molslinjen, elsker bare den færge og deres Baresso kaffe. Solskin hele vejen og så kommer vi hjem til regnvejr.
I dag skinner den dog igen, så vi kan komme videre i haven og gøre klar til mit nye drivhus der bliver opsat om 1 uges tid. Glæder mig helt vildt

1. Det er altid rart med et afbræk i hverdagen, uanset om det er stort eller lille, og Nordjylland har rigtig meget at byde på. Ja, det har hele Danmark jo sådan set - det gælder bare om at finde frem til tingene, husene (store som små) og stederne.
    God fornøjelse med drivhuset - det bliver bare SÅ fedt. Når vi kommer hjem fra Mallorca sidst på måneden, skal jeg også i gang med det.

1. jeg har sørme fået forspiret herinde i huset og vil snart gerne have det ud, det fylder en del.
      Lyder spændende med Mallorca, god tur derned

2. Jeg var så heldig at være beskikket censor i Hjørring for 5 år siden i fire dage. Jeg havde dog ikke så meget tid til at se på byen, da jeg jo skulle forberede morgendagens eksamener - og vi ofte først var færdig ved 15-tiden. Desuden var jeg jo på gåben, men jeg fik da en privat haveomvisning i den medicinske-historiske have (arangeret af hende jeg var censor for). Hun tog mig også med en tur til Lønstrup, så lidt fik jeg da set.
    Min svigermor bor i Skagen, så der var vi oppe to gange sidste år. Det blev godt nok ikke til så meget sightseeing, da vi jo var på familiebesøg, men vi fik da kigget lidt på Skagen by.

Det bliver dejligt for dig at få et nyt drivhus. God fornøjelse med det.

1. ja det kan være sjovt at være censor, selvom man har travlt. Sidst jeg var censor "længere" væk var i Odense. Der fik jeg faktisk set en del. Smuk by.

3. men vi fik da kigget lidt på Skagen by.

Royal1688

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...