mandag den 11. juli 2016

Her er lidt tørt

Her nede i sydens sol er der virkelig tørt. Jeg forstår at det har regnet en del i DK, og faktisk ville jeg jo nok foretrække den danske sommer istedet for de omkring 40 grader eller mere der er flere steder.
Vi sejlede fra Barcelona og endte næste morgen i Alicante. Hyggelig by, desværre var det mandag og museerne verden over, har åbenbart en fælles forståelse for at mandag er lukke dag? Ja virkelig en stor misforståelse. Museer skal have åbent hver dag.
Men vi fik set den store borg og en rundtur med bussen.
Der arrangeres en masse udflugter fra krydstogtsskibe men lige her var der ingen vi rigtig gad deltage i.
Næste stop var Alimera, her tog vi til Granada, igennem et stort spændende ørken område. De gør sig meget i naturparker og ørken området var en stor naturpark. Jeg tror at vi skal studerer dette område nærmere ved et andet besøg.
Men vores mål var Alhambra, et meget stort bygningsanlæg anlagt af Muslimer. Der har været mange islamiske korttogsriddere i Spanien og de har efterladt en masse flotte bygninger og kunst. Alhambra er Spaniens største attraktion og den er virkelig også imponerende, ligger i Granada, lidt inde i landet. Området er meget stort og man kan sagtens bruge hele dage bare på at se det hele. Haverne blev rost mange steder, men i sådan en hede er de lidt kedelige at se på, hvis ens forbilled er de engelske haver som jo er uhyre frodige. Der var rosenhaver flere steder. Jeg tog ingen billeder af dem, for det var ganske miserabelt det jeg så. Meget langstragte tynde stængler og en enkelt blomst der så halv vissen ud, intet bunddække, så man så den bare jord og 1m mellem hver rose. Ingen så ud til at nyde deres tilværelse. Og så kan det undre at man vælger at plante en planter der kræver en masse vand, gødning og pleje?
Buksbom var der mange af, de kan åbenbart godt klare varmen.
Næste stop var Gibraltar, meget specielt sted. En klippe, halvtange ud i middelhavet, og så er det britiskt. Sjovt, så pludselig var man i UK og her skulle man betale med pund.

Vi startede dagen med delfin safari, stor succes. Vi så vist omkring 100-200stks. De var alle steder, under både, ved siden af, foran og de kom til bugten pga det rene vand og de gode fødebetingelser. Det samme gjorde en masse hvaler fortalte den søde guide os. Senere samme dag så vi da også lige en hval.
Efter morgenturen tog vi sejlbanen op på toppen af klippen hvor de berømte Gibraltar aber lever. Jeg har det svært med dyr der ikke er helt vilde og som heller ikke er helt tamme. De kan ofte være farlige fordi deres reaktionsmønster er forkert. Så vi undgik dem helst. En del andre turister syntes det var sjovt at få dem op på deres rygsæk (de leder efter mad). Jeg syntes ikke om sådan noget.
Meget spændende ø, med en del historie, en del huler fra krigen men også borge og andet fra de islamistiske korstogsriddere.
Deres botaniske have blev passet (de er jo engelske) godt, den var lidt mere frodig end de spanske.
Der var også huler med specielle formationer af kalksten, meget flot. Hele den øverste del af Gibraltar er et naturreservat og det er dejligt at de passer godt på deres arv.
Grænsen til Spanien er også landingsbane for de 10 daglige fly. Især easy jet flyver herud. Når flyet ankommer lukkes vejen (og grænsen) og flyet skal så starte med at bremse det sekund det lander jorden. Ellers ender det i vandet, for landingsbanen er meget kort.
Sjovt med sådanne krydstogter, folk er meget forskellige. Vi styrtede rund for at se så meget som muligt når vi var i havn. Andre blev på skibet og nød vejret samt maden og alt den luksus. Det er jo dejligt at blive vartet op.

1. Tak for turen!
    Det er da skønt at blive vartet op, men jeg forstår nu alligevel ikke dem, der ikke gider andet end at tilbringe døgnet rundt på skibet ... at de ikke vil med ind på turene og opleve de steder/lande de kommer til. Den megen varme er måske en del af årsagen - det er også for meget til os.
    FEDT at se delfiner - og jeg ville have haft det på samme måde som dig med aberne. De kan virkelig blive aggressive.

1. Jeg tror også det kan have noget at gøre med varmen. Og så var der en del MEGET gamle amerikanere. Som knapt kunne gå... Det er imponerende at de gider rejse så langt når de ikke er så mobile.

2. Dejlige billeder fra smukke steder, som jeg også har besøgt.
    Alhambra er så stort og flot og virkelig et besøg værd, men også Granada er dejlig at færdes i.
    Jeg tror at Aberne på Gibraltar er lige så frække som tidligere.
    Det må være dejligt, at blive vartet op, efter at man har stæset rundt, for at se så meget som muligt.

Hilsen Bente.

1. Det er virkelig dejligt at blive vartet op, men jeg må indrømme at servicen kunne blive lidt for meget....der var en masse tjenere om en hele tiden. Jeg tror ikke helt vi danskere er "opdraget" med så meget service. Amerikanerene så der imod ud til virkelig at nyde det

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...