mandag den 9. maj 2016

Vestegnen

Vestskoven Albertslund
Vestskoven Albertslund
Vestvolden Brøndby
Herstedhøje Albertslund
Jeg elsker boligprogrammer, alle slags...uden undtagelse. De er ikke alle lige gode, men jeg ser dem alligevel. Det samme gælder haveprogrammer.
Men jeg undre mig ofte over at boligprogrammerne kører rundt i de samme stereotype forestillinger om hvor det er godt at bo. Nordsjælland er åbenbart på hot-listen.
Jeg er opvokset deroppe og der er bestemt dejligt...Men der er bare langt til byen. Og efter lukketid er der bare dødt.
Vi elsker byen og dens mange muligheder og her er Vestegnen helt perfekt. Vi er ikke i byen, dvs ikke en masse trafiklarm og os. Der er kort til byen og alligevel er man ude i naturen.
Måske ved du slet ikke hvor dejlig Vestegnen er? Det gør de færreste. Det er åbenbart en velbevaret hemmelighed, som jeg heller ikke selv kendt til før vi købte hus herude.
Og hvor ligger Vestegnen, ja den ligger fra Rødovre/Hvidovre og ud. Dvs Brøndby, Glostrup, Albertslund, Ishøj, Taastrup og så videre. De nævnte steder er dem jeg kender bedst og dem der ligger tættest byen (jep byen er København).
I Brøndby ligger Vestvolden, Brøndby skoven, Golfbaner, kæmpe stor strand område og gamle landsbyer (Brøndbyøster og Brøndbyvester) med gamle bondehuse. Der er gode muligheder for at dyrke sport, der er mountainbike stier, løbe/gå stier, Der afholdes Brøndby Kvinde Tri hvert år i august og så er der selvfølgelig Brøndby Fordbold klub. De har en meget stor ungdomsafdeling og er meget obs på talentudvikling.
Rødover er et godt indkøbssted og der hvor vi oprindelig helst ville bo (men vi fandt aldrig huset). I dag er jeg glad for at vi ikke bor der. Det er en af Danmarks tættest befolkede kommuner, der er meget få grønne områder. Kommunen ligger dog op til Damhusesøen og Damhusengen (som dog er en del af Københavns kommune) samt Vestvolden. Men der er meget asfalt. Det bedste indkøbscenter i hele storkøbenhavn ligger dog her. Og det bruger vi ofte.
Hvidovre kender jeg ikke meget til. Byen ligger lige efter Valby og dermed meget tæt på København. Jeg Mener ikke de har de store grønne områder, men det er blevet attraktiv at købe bolig der.
Både Hvidovre, Brøndby og Rødovre har et gymnasium. Gymnasiefrekvensen på Vestegnen er dog lav i forhold til f.eks Nordsjælland. Det har nok noget med forældrenes uddannelseniveau, det er generelt ikke så højt som andre steder.
Glostrup ligger efter Rødovre/Brøndby, med et stort indkøbscenter og mange butikker. Ingen gymnasium, hvilket kan undre. Ifølge statistikken er beboerne her, bedre uddannet end andre Vestegns kommuner. Albertslund må være den mest grønne af kommunerne. De har Vestskoven samt store uopdyrkede områder langs de motorveje der adskiller kommunene fra Taastrup. Albertslund har desuden været så forudseende at de har store vandbassiner til opsamling af regnvand. De løber i bymidten (butiksområde). Det betyder at Albertslund syd ikke bliver oversvømmet ved skybrud. Bassinerne er vist fra 60erne da man udbyggede kommunen i retning mod Vallensbæk. Albertslund vil gerne være en meget grøn kommune, kantinerne i kommunen skoler er ofte økologisk.
Flere har opdaget at boligerne i byen er ret billige, ja set i forhold til de andre Vestegns kommuner.
Og Herstedøster, lige ved Vestskoven er et yderst attraktivt område at købe hus.
Albertslund har også et gymnasium
Vestskoven Glostrup
Og det forstår man bestemt. I dag cyklede jeg hjem fra job via Herstedøster. Og det er virkelig et dejligt område.
Ishøj ligger ud mod Køgebugt med kæmpe engområder og mange trækfugle både der og i strandområdet. De har et dejligt museum, Arken, vi kommer der ofte og så ligger områdets eneste Bilka derude. Så her kommer vi også, når jeg skal have planter. De har et kæmpe havecenter og har gjort en scoop ved at få Claus Dalby til at vælge en del af de planter de sælger, det er han god til.
Ishøj har både et almindelig Gymnasium, et teknisk og et handelsgymnasium samt en kæmpe erhvervsskole. Så uddannelsesmulighederne er mange derude.
Fælles for de mange kommuner på vestegnen er gode muligheder for at komme ud i naturen og meget gode cykelstier.
Har du ikke været på besøg herude. Så tag endelig cyklen med herud. Tag en dejlig tur fra Hvidovres Vestvold, langs volden der løber igennem Brøndby, Rødovre, Herlev og helt ud til Utterslev mose. Det er en dejligt tur. Eller tag en tur ud i Vestskoven, du kan tage bilen til Herstedøster og har du cykler med i bilen så er dette et godt udgangspunkt. Ellers kan man sagtens gå rundt.
Vil du se vandbassinerne i Albertslund syd? Så start ved Føtex og cykel/gå mod vest. Så kommer du til vandhaverne, et unikt sted med iltningstrappe. Hvis der er for meget vand i bassinerne (kanalerne) løber det ud over markerne efter vandhaverne....så her sker der ingen oversvømmelse.
Desværre er Vestegnen ikke fyldt med gode restauranter eller kaffesteder. Men de findes dog. Der er kommet en Baresso kaffe bar i Glostrup centret. De serverer god kaffe, cafeen på Arken er også god.
I Rødovre, på Rødovre vej ligger en thairestaurant, den er også god og i Rødovre centrum finder man spotcafeen. Deres brunch er ret billig men egentlig god (til prisen) og så er der netop åbnet et Spansk tapassted. Men ellers er der noget langt i mellem de gode spisesteder.
Men, som sagt, der er ikke langt til byen. Og der er der gode restauranter.

4 kommentarer:

  1. Det var dog en gevaldig positiv reklame for hele Vestegnen :-)
    Jeg har ligesom på fornemmelsen, at du er glad for at bo, hvor du bor.
    Nu ved jeg ikke, hvordan du definerer områdets størrelse, da du sagde, at områdets eneste Bilka ligger i Ishøj, men der ligger også en Bilka i Hundige, som ikke er ret langt fra Ishøj.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja der er en i Hundige...men i min optik er det ikke Vestegnen....det er den måske i andres. Men sjovt at man lægger 2 bilkaer så tæt på hinanden, va?

      Slet
  2. Jeg kender skam godt Vestegnen....Boede tre år i Albertslund og arbejdede der i 7-8 år :) og ja, det er en meget grøn kommune :)
    Vestskoven tog vi tit på udflugter i - også med elever. I introugen havde vi altid en dag på Herstedhøje :)

    SvarSlet
  3. Spændende at læse.
    Jeg har aldrig sat mine ben et eneste af de steder du nævner, så jeg måtte lige have google maps frem. Det er for mig utroligt, at det er muligt, uden tvang, at stuve så mange mennesker sammen på et så lille område.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...