fredag den 6. maj 2016

Der er så smukt derude

I det danske sommer land. I går var vi en tur i Odsherred. Vi kommer der stort set hver år, selvom vi ikke ejer sommerhus eller overnatter andet sted. Jeg er kommet i Rørvig siden jeg var barn. Nogle af min mor og fars venner havde et sommerhus. Dengang tog vi færgen fra Hundested og så hentede Bent os på molen og samme kørte vi til frokost i sommerhuset. Jeg mindes det med stor glæde. Hans Kone Lilli var helt suveræn til at lave mad. Fondue, var det helt store hit dengang i 70erne. Nogle gane overnattede vi. Der var et ekstra hus hvor mig og min søster kunne sove. De voksne sov i selve sommerhuset. På et tidspunkt mistede min mor og far kontakten med Bent og Lilli og tog så selv derop i lejet sommerhus. Jeg huske også at have brugt noget af min ferie i gymnasiet med veninder heroppe. En af venindernes søster havde et sommerhus, andre gange lå vi i telt på campingpladsen og en gymnasiekærestes bedsteforældre havde også sommerhus deroppe.
Da jeg mødte min mand tilbragte vi i starten af vores forhold, også mange somre deroppe. Både i telt, på Vandrehjemmet i Nykøbing, i lejet sommerhus og i Orlas B&B, lige ved siden af færgen i Rørvig Havn. Det er altid en fornøjelse at være deroppe.
I år kom vi afsted inden det store "rush". Alle byboerne der har sommerhus deroppe, kommer først senere. Det var ganske herligt næsten at have det hele for sig selv.
Vi fik set Odsherred kunstmuseum i Asnæs, de havde en udstilling med Arne Hauge-Sørensen. Speciel kunstner, men alsidig. Vi fik også set lidt af deres seneste store turistattraktion, Geopark. Det har nu været der hele tiden, nu kalder man den bare noget smart og har gjort en del ud af at fortælle historien om de mange gravhøje mv.
Frokost på Annaberg og et besøg på Hempel glasmuseum. En tur til Hovvig fuglereservat og så en dejlig kop kaffe på Rørvig kro. Jo vi nåede det hele, igen.

2 kommentarer:

  1. Der gav du da lige en masse gode tips til en tur i det nordvestsjællandske.
    Tak for dem :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. ja det var så lidt...der er meget at se hvis det er længe siden i har været der ;-)

      Slet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...