mandag den 18. maj 2015

En rundtur i haven

Oprindelig oprettede jeg denne blog for at skrive om haven. Det har der været mange indlæg om, bare ikke lige fornyelig. Men her er et.

 Tulipanerne er på retur, men der er endnu nogle smukke i blomst. Aner ikke hvad de hedder nogle af dem. Men smukke er de. De gule der ligner valmuer, men som Søren Ryge siger IKKE er. De er også smukke, men ved nogen hvad de hedder? De sår sig selv allesteder og står så fint og svajer i vinden



Narcisserne er også næsten færdige. Men denne sart gule fik jeg fat i opppe på Fuglebjerggaard. Der står et navn på den, men jeg kan sørme ikke læse hvad der står. Meget elegante, helt små blomsterhoveder. De skal i jorden når de er færdig blomstrede.
Sidste år startede jeg (igen) bekæmp skvalderkål projektet.
Jeg har to bede der er fyldt med skvalderkål. Egentlig syntes jeg nu den er ganske smuk, men jeg syntes det vokser for hurtigt i mine bed og overtager pladsen for andre. Især roserne kan ikke lide den.
Men projekt bekæmp skvalderkål er i gang. Det tager nok 1-4 år før det viser sig om det har været en succes. Men planen er at plante andre planter der vokser hurtigere end skvalderkålen. Og det er der flere der gør. Jeg observerede at mine geranium var nogle af de første fremme i bedene. Og så plantede jeg flere af den i skvalderkåls bedene. I år er de vokset godt frem og også hurtigere end SK. Nu planter jeg så flere rundt omkring og i mit seneste nyhedsbrev fra Bolius var der sørme en anbefaling af netop min metode. Jamen det var da bare en glædelig nyhed.

En af de hurtig voksende geraniummer er den på billedet. Og jeg skal love for at de vokser hurtig. Den havde næsten overtaget hele mit ene staudebed på den første sommer jeg havde fået den (3 planter). Men heldigvis er den meget nem at fjerne. Og så vokser den utroligt godt i mit SK bed i baghaven.
Jeg overvejede også at plante høstanemoner i samme bed. Men de vokser ikke helt så godt. Besynderlig observation, da de vokser som ukrudt i forhave bedet (det er den lyserøde høstanemone jeg her taler om. Folk der har mødt dem ved hvad jeg taler om. Den er næsten invaderende). Men der må være noget med jorden i baghaven...måske er den for sur?
I efteråret fik vi fældet 4 store træer. En cypres, et grantræ, og 2 ubekendte der havde sået sig selv. Vi er ikke rigtig til det med træfældning....syntes mange haveejere går helt over gevind mht fjernelse af alt grønt på deres matrikel. Så vi må være med til at bevare naturen i vores lokalområdet, midt i stenhelvedet.
Men det hjalp på lyset til mine bede. Nu gror alt meget bedre, incl skvalderkålen.

3 kommentarer:

  1. Hvor er jeg glad for at læse dette indlæg! Jeg har netop plantet en masse storkenæb (geranium) fordi jeg læste, at de bredte sig hurtigt. Jeg har jo også noget af en kamp mod skvalderkål,som du ved ...
    Jeg har også masser af de gule spredt i hele haven, og ja, de skulle brede sig lidt rigeligt, men indtil videre gør det ikke spor - ALT er bedre end skvalderkål. Jeg troede også, at det var valmuer, så jeg håber, der er en,der kan gøreos begge klogere.

    SvarSlet
  2. Det hjælper helt sikkert med geranium. Dem jeg plantede sidste år vokser fint. Har du behov for aflæggere er jeg leveringsdygtig. Den på billedet med den lille mørkelilla blomst breder sig helt vild.

    SvarSlet
  3. Tak - jeg vil lagre dit fine tilbud i baghovedet - den lille, lilla er meget sød :-)

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...