søndag den 2. februar 2014

Har folkeskolen spillet fallit?

Jeg kan blive helt hidsig når jeg f.eks ser formanden for Skole og forældre (som jeg ikke lige kan huske navnet på) fremtone på tvskærmen med sit bud på hvordan der kommer mere ro i klasserne. I dagens avis og på tv har man historien om den manglende ro i folkeskole klasserne, og en af årsagerne til dette mener man kan være manglende sanktions muligheder. Formanden for omtalte forening, mener ikke at straf hjælper og det er lærerens ansvar at bede eleven (på en positiv måde) om at forholde sig roligt. Det virker jo med hendes egne børn, så hvorfor ikke i folkeskolen.
ARG...............hvor jeg bare hader sådanne folk. Dem der tror at de ved en masse om undervisning og pædagogik, som ingen uddannelse har indenfor området, men som alligevel tror at de ved en masse om emnet. Og tro mig, dem findes der mange af. Men hvorfor er alle så kloge når de gælder om hvordan man underviser og hvordan man er mest pædagogisk? Hvorfor er debatten om undervisningen i folkeskolen blevet allemands eje?
Den næste ekspert der kom på banen var skoleledernes formand, som udtalte at det var nok fordi at læreren ikke kom til tiden til undervisningen eller ikke havde forberedt sig godt nok. Hold da op en undergravelse af de stakkels læreres kompetencer. Tak for kaffe, virkelig et seriøst ringe indslag.
Hvornår får vi draget forældrene ind i den debat. Det er vel i bund og grund dem der skal lærer deres børn disciplin (som jo er et helt umoderne ord i DK i dag) ved at opdrage den, lære dem at omgås andre på en god måde og at læse deres lektier når de kommer hjem. Gad vide hvor mange der gør det?
Desværre møder jeg også disse "unge" (jeg underviser i gymnasiet), dem der ikke kan begå sig i et klasserum, dem der ikke læser lektier, ikke møder velforberedt osv . Og jeg kan da også tage mig til hovedet over den udvikling, men det starter altså hjemme i familien. Det nytter ikke noget at folkeskolen har ansvaret for at opdrage folks børn, fordi de selv er konflikt sky eller ikke har tid til at gøre det hårde arbejde det er at opdrage vores unger. Jeg oplever så tit forældre der er "venner" med deres børn, mødre der er veninder med deres døtre. Og i min bog har de slet ikke forstået hvad det vil sige at være forældre.
Lærerne i folkeskolen kæmper jo forgæves mod elever der tror at alt er til diskussion, og "hvorfor skal jeg følge med hvis det ikke giver nogen mening for mig", eller "jeg syntes det er helt latterligt at vi skal have tysk, det får jeg ikke brug for". De elever er ofte resultatet af manglende opdragelse.
Og jeg kender også godt det med afmagt, når en time kører helt af sporet pga uro hos nogle få. Og jeg tror det er her at noget at problemet ligger, Ligesom forældrene er mange lærere også konflikt sky, de tager ikke styringen i klassen og sørger for den ro der skal til for at lære. De orker det ikke, for det giver anledning til konflikter og de tærer på en i det lange løb. Og med de nye inklusionsprojekt (som jeg er stor modstander af), har man også de tunge elever tilbage i klassen. Og er der kommet flere ressourcer til lærerne? Næ selvfølgelig ikke. Undervisningen skal stadig differentieres, alle skal nås, der skal være ro i klassen og eleverne skal lære en masse. Efter min mening helt umuligt med de midler man har.
Jeg syntes at Antorini og alle de andre kloge hoveder skal skifte job med en lærer i 1 uge. Så tror jeg nok man ville få øjnene op for de realiteter der er i dagens folkeskole, en af de helt store er manglende ressourcer og undergravning af lærerene. Det er desværre således at hverken Antorini eller de andre i regeringen har det fjerneste forstand på folkeskolen og undervisningen der. De har læst en masse, men aner ikke hvad det vil sige at undervise. For det er altså ikke noget alle kan, langt fra.
Helt rigtig, uro i klasserne er et problem. Men mon ikke at manglende ressourcer er en af grunden til dette, jeg tænker at nogle klasser måske ville kunne fungerer bedre med 2 undervisere. Men er der råd til dette? Næppe. Også færre elever i klasserne kunne være en god ide, heller ikke muligt. Så er vi tilbage ved manglende opdragelse og den dårlige klasserumskultur/ledelse.
Det er så vigtigt at læreren tager styringen i en klasse, at der opstilles regler og at man er konsekvent. MEGET KONSKVENT.
Jeg har f.eks en 2g klasse med en del urolige elever. Her bestemmer jeg hvem der sidder ved siden af hvem, påpeger altid hvis en af eleverne larmer (gentages det, ryger de ud) og er hele tiden bevidst om min "leder" rollen. Når disse regler er der, ved alle eleverne det og de fleste er blevet glade for det. Når jeg ind i mellem påpeger at der er uro, så reagerer de straks og fortæller at i kemi (som jeg underviser i) er de da meget roligere end i de andre fag.
Jeg har taget nogle kampe med nogle af eleverne, men langt de fleste timer forløber rigtig fint. Jeg er ikke venner med eleverne, men har en godt forhold til de fleste og det vigtigste er nok også at de slev syntes det er godt at der er ro i klassen. Og det vigtigste for mig, er at de lærer noget....at de  løbende bliver bedre til mit fag. Og det kræver ro i klasserummet.


6 kommentarer:

  1. Tak for et rigtig godt indlæg, som jeg kunne komme med en meget lang kommentar til.
    Den korte udgave er, at jeg er aldeles enig med dig.
    Du spørger hvorfor er debatten om undervisningen i folkeskolen blevet allemands eje. Det er den vel, fordi folkeskolen ikke fungerer, og så føler 'alle', at de nødt til at tage den op til debat.
    Du lyder som en lærer, jeg kan respektere - og bedre: det kan dine elever åbenbart også. Det er muligvis svært for nogle lærere at tage den kamp, men det kan da ikke komme bag på nogen i dag, at den er der, og at den er nødvendig. Det er en del af det at være lærer. Siger en ikke-pædagog ;-) - og alt andet lige er det vel ikke en daglig kamp, men en kamp, der tages i en periode en gang om året (med nye klasser)?
    Jeg tror, det er omkring 30 år siden, at forældre frasagde sig ethvert ansvar mht. skolen - det betragtes ikke som et samarbejde mellem skole og hjem, men udelukkende lærernes ansvar at gøre det muligt at proppe lidt lærdom ind i podernes hoveder. Behøver jeg at sige, at jeg ikke er enig i dette?
    Og mødre, der er veninder med deres døtre? Både mor og datter har misforstået noget ... Men det er lykken at have et supergodt mor-datterforhold :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Ja vi er enige langt hen af vejen, men den med at mange forældre frasiger sig deres ansvar er desværre ikke noget jeg har fundet på. Dem er der rigtig mange af og det er ikke kun for 30 år siden at mentaliteten var at lærerens rolle var både at undervise og opdrage....og især det sidste. Der er selvfølgelig også elementer af dette i det at skulle undervise....jeg opdrager jo også mine elever. I gymnasie bekendtgørelsen står der f.eks at de skal blive demokratiske borgere. Men "opdragelsen" går primært på læring.
      Men det er en fundamental fejl at overgive den rolle til læreren fordi man selv helst vil være venner med sine børn og ikke tage de kampe der måtte komme.
      Men hvorfor virker folkeskolen ikke, Ellen? Mit bud er at det er fordi politikere konstant blander sig i noget de ikke har forstand på, de har så mange "gode" ideer som de tror vil gøre folkeskolen bedre, og det skifter jo ofte med skiftende regeringer. Og ofte aner de ikke hvad de taler om. Under lærerkonflikten havde lærene produceret nogle bil bannere, en af dem læste "Dem der kan underviser, dem der ikke kan lovgiver". Den kan jeg godt nikke genkendende til.
      En af de værste undervisningsministere vi har haft (i min tid) var Ulla Tørnæs, hun fik indført nye fag (f.eks AT) der tager timer fra fagfagene. Faget fungerer stadig ikke og nu brokker universiteterne sig over dalende fag kvalitet fra de nye studerende. Ja tingende hænger sammen, men man lyttede ikke til gymnasielærerene dengang, og stadig ikke. Det samme gælder folkeskolen og lærerene. De ved hvad der virker og de vil bestemt gerne deltage i at udvikle folkeskolen. Men de bliver ikke spurgt.
      Og så er der jo endnu mere galt, end det jeg nævner, Det faglige niveauet er også faldet og de dygtige elever er der ikke plads til. Så lad os komme tilbage til opdelingen i gode og mindre gode elever og så tilpasse undervisningen der.
      Nå nej det bliver jo ikke til noget, "vi er jo alle lige", så vi skal da for guds skyld ikke forskels behandle. (håber ironien kan læses)

      Slet
    2. Og ja det er lykken med et super godt mor-datter forhold, helt sikkert. Det havde jeg også til min mor.

      Slet
    3. Det sidste har jeg også prædiket for i over 30 år - vi er IKKE lige og bliver det heller aldrig. Jeg har aldrig forstået, hvorfor det skulle være så vigtigt at lade som om, vi alle er udstyret med den samme hjerne. Vi har lige meget brug for hjerneforskere og skraldemænd, så hvorfor ikke bare acceptere, at vi ikke er ens?
      Og apropos de 30 år, så fik jeg udtrykt mig forkert, for jeg mente, at det startede for 30 år siden, ja, men det er kun blevet værre siden; er ikke stoppet, så vi er stadig helt enige :-)

      Slet
    4. ok, så misforstod jeg ;-)
      Måske skulle vi to overveje at gå ind i politik ;-) Vi er da noget bedre til løsninger end de "kloge" på borgen :-)

      Slet
  2. Hej Havehyrden..... Hvis man vil I kontakt med dig omkring et af dine billeder hvordan kommer man så det?

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...