søndag den 17. februar 2013

Vi nåede det

Vi fik set Edward Munch udstillingen på Aros inden den stoppede.
Vi var på Aros det år museet åbnede og har så ikke været der siden, men selvfølgelig skulle vi lige se Munch udstillingen, så fredag tog vi et smut med toget til Århus.
Vi køber normalt billetter til 1. klasse, her er så dejlig fredeligt og god plads. Ikke noget med folk der står i gangene så man ikke kan komme forbi. Og så får man gratis internet, morgenmad, kaffe, te, kildevand, aviser og andet dejlig. Når vi endelig tager toget, så vil vi også kunne nyde turen.
De 3 timer turen varede gik super hurtigt, blot var der et skinne nedbrud på Fyn. Vores eneste med rejsende i kupeen blev dog lidt nervøs, han kunne nå et tog i Århus. Han skulle hente sine unger og derefter retur til København, de havde været hos Farmor i vinterferien. Men hvad der lød meget alvorlig blev til 15 minutters forsinkelse.
Vel ankommen til smilets by, gik vi ned til vores hotel, Scandic City Århus. Helt nyt hotel i Århus city. Dejligt centralt og med ,næsten, udsigt til Aros og Rådhuset.
Munch udstillingen var smuk, faktisk var der mange malerier der ikke lignede de Munch billeder som de fleste kender. Og de var nok de smukkeste. Dem vi alle kender er meget melankolske, ja direkte dystre og lidt gyseragtige, men i starten af sin karrierer havde Munch en helt anden stil.
Selve Aros bygningen er ikke særlig flot, tilgengæld har man fået opført en panorama rainbow på taget og det er ganske fascinerende at gå rundt oppe i den og opleve Århus i forskellige farver.
Meget spændende.
Om aftenen spiste vi på restaurant Ferdinand. Ligesom i København er der Gastro Week i Århus uge 7. I København hedder det bare Dinning Week. Her kan man få en 3 retters menu til en fast pris på byens top restauranter. Det skulle vi selvfølgelig prøve. Og det var rigtig lækkert.
På billedet er det "amagermadder" og dip til de pressede vilde ris. lyder specielt, men smagte utrolig dejligt.
Dagen efter var vi på Steno museet, vi er begge naturvidenskabs uddannet så selvfølgelig måtte vi et smut forbi her. Det var nok lidt gammeldags sat op i forhold til hvad man kan i dag, men ind i mellem var det ganske spændende.
Århus er jo en lille by i forhold til København, så man kan nemt gå rundt. Vi fik set en lille del af byen, vi har set det meste ved andre besøg. Men at der lå en kloster vidste vi ikke.
Sjovt nok så det ud som om det ikke havde sneet. I city lå der intet sne, og fra toget kunne man også se at det primært var Sjælland og Fyn der lå sne på. Min hukommelse siger mig nu ellers at det normalt er jyderne der får mest sne, men det er måske andre steder. For Århus og omegn havde ikke megen sne.
Inden afrejse gik jeg lige et smut rundt i Bruuns Bazar, indkøbscenteret. Men alle de mange centre vi har i Danmark ligner hinanden alt for meget. De er fyldt med kædebutikker som findes alle steder. Så mit dankort blev i pungen.
Nu er vi så hjemme igen, efter et kort visit i det jyske. Jeg har nogle fridage i denne uge som skal nydes. Og så er jeg begyndt at gå til Body SDS træning. Meget speciel træningsform og meget speciel underviser. Nu må vi se om det virker. Jeg havde i hvert tilfældet ondt alle mulige underlige steder efter første træning.
God søndag til dig der læser med her.

1. Artigt!!Likte godt du fikk med deg Edvard!!))

Du viste vel att han hadde bare ett friskt øye som han malte med!Derfor ble mange av hans bilder litt merkelige!!Edvard kunne male..men han valgte og vise sine følelser i bildet..og da ble de som de ble..
    Hans siste malerier er da lyse og vakre syns jeg!!glede meg også til filmen om hans live som kommer til våren!!

Takk for supert blogg innlegg!!Hilsen en Munch fan!!))

1. Jeg tror nu ikke det var pga hans syn at han malerier blev som de blev. Han udviklede jo en meget dystert sind og var flere gang indlagt på klinikker, blandt andet i København. De fleste malerier var fra et kunstmuseum i Bergen, så der skal vi helt sikker op. Selvom vi har set meget af Norge mangler vi denne smukke by ;-)

2. Aros og Regnbuen nød vi jo også i efteråret, hvor vi dog helt bevidst sprang Munch over :-)
    Stenomuseet lyder som noget, jeg skal ind og se engang; den slags synes jeg er spændende.
    I er altså gode til at lade bilen stå og bruge en togtur til at blive en del af oplevelsen i stedet for bare at lade en bil transportere jer fra et sted til et andet.

1. Sprang i virkelig Munch over? Det er så slet ikke jer? Men udstillingen overraskede ved at have de smukkeste malerier af Munch, ikke kun de dystre. Han var jo en rigtig god maler, der efter min mening blev kendt for de forkerte malerier. Vi oplevede det samme med Van Gogh. De mest berømte malerier er slet ikke de smukkeste.
      Vi bruger faktisk ikke bilen så meget. Og slet ikke til lange ture hvor der er mulighed for tog. Det er så dejligt afslappende at tage toget, at kigge ud, at læse, at være på nettet, at nyde det. Det gør vi slet ikke på samme måde hvis vi er i bil. Så bliver det lidt mere hektisk. Vi skal bare afsted og hurtigt videre. Men skal vi se noget undervejs så bliver det med bil ,-)

2. Nej, Munch er slet ikke os, men jeg kan godt se din pointe med både Munchs og van Goghs produktioner - vi kender åbenbart slet ikke det bedste af deres kunst. Det er skrevet bag øret, så den slags kan få en chance en anden gang.

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...