mandag den 2. januar 2012

Hvad sker der her?

Ørestaden er ikke stedet jeg kommer meget. Faktisk har jeg kun været der et par gange og endnu ikke set 8-tallet. Det fantastiske bygning som Bjarke Ingels har tegnet og som blev kåret vil verdens bedste boligbyggeri i 2011. Men til foråret skal jeg helt sikkert derud. Ind til da er besøget i DR byens koncertsal et af de mere spændende. Jeg elsker flot arkitektur og også nyt moderne betonbyggeri. Men lige så flot som koncertsalens bygning så ud, udefra, lige så kedelig var den inden i. Ikke selve koncertsalen, men foyen og indgangsområderne. Uhyre monotome og inspirerende.
Bygningen er ikke koncertsalen, men den er med fordi den spejlede sig så flot i bassinet nedenfor.  Udefra så det ganske flot ud, de omkring liggende arealer var dog noget triste og grå, det var meget småt med træer og planter. Og det er noget af det jeg slet ikke forstå ved den form for arkitektur. Hvorfor bruger man så mange penge på selve bygningerne og forsømmer de omkringliggende pladser? Hvorfor står der kun et par tilfældige træer på et ellers flise/grusbelagt område? Det giver simpelthen ikke mening i mit hoved. Det kunne blive så meget kønnere hvis blot man havde nogle store bede med stauder eller andet.
Jeg glemte vist at fortælle at grunden til besøget var at vi skulle til nytårskoncert. Og akustikken i salen var meget imponerende, men særligt festligt var det ikke. Det havde vi nok forventet, nu når det var nytårsaften. Og til sammenligning er koncerten på det kongelige teaters gamle scene altid er uhyre festlig, med serpentiner smidt ud over den gamle guld sal og sjove konferencier, så som Schønwandt eller Henrik Kofoed. Det manglede i DR´s udgave. Tilgengæld var sæderne og udsynet rigtig godt, for ikke at tale om akustikken.
Her kan gammel scene ikke være med, men det kan den tilgengæld i charme. For der var ikke meget charme over den nye koncertsal, men den kolde beton og finerplader der ligner noget midlertidigt afskærmning.
Der var trængsel ved alle opgange da koncerten skulle starte. Flaskehalsen var en rulletrappe som alle skulle op af. Og det tog sin tid.
Det samme gjorde det, da alle skulle til pause, men endnu værre blev det da koncerten var slut. Den næste koncert startede 1½ time efter, og mange af gæsterne valgt at ankomme i meget god tid. Dvs komplet kaos. Man kunne hverken komme ud eller ind.
Mærkeligt at man ikke havde tænkt over dette, for det skabte en del tumult. Vi undgik det værste, men en del kørestolsbrugere havde det svært.
Her et par dage efter koncerten er det meste glemt igen, for det var rigtig spændende at se bygningen, høre koncerten og ikke mindst få smagsprøver på Søren Wesths (en af chefkokkene på Noma) kokkekunst. Han stod for nogle små lækkerier som der blev serveret i pausen sammen med det glas Cava.
 Og det var uhyre delikat. 4 små retter, den ene den bedste kransekage jeg nogen sinde har smagt. Og jeg er næsten kransekage ekspert. Elsker dem bare. Men hader også alle de dårlige versioner man kan få op til nytår. Hr Wesths udgave var helt enestående. Den og så kransekagen fra Lagkagehuset, det må være de bedste i Danmark.
Efter koncerten tog vi metroen, som nemt og bekvemt går lige uden for døren, til Peder Oxe på Gråbrødre torv i City. Her fik vi en dejlig menu med blandt andet hummer. Der findes ikke noget så dejligt som hummer. Det smager næsten for godt ;)
Vi er sådan lidt underlige her på matriklen, vi kan ikke købe levende hummere. For vi kan ikke dræbe dem..............ja det er lidt dobbelt moralsk. Vi køber dem gerne hvis andre har dræbt dem, men vi er altså ikke i stand til selv at gøre det.
Efter middagen tog vi hjem og fik kaffe og efterfølgende champagne, og måske har vi arbejdet for hårdt eller også var vi bare rigtig trætte, for vi faldt i søvn (på sofaen) ved 23-tiden.
Ja jeg tør ikke lufte den mulighed, at vi blot er ved at blive gamle.............for det er vi bestemt ikke ;)
Men faktum er at vi vågnede kl 24.00, kun pga al fyrværkeriet. Ellers havde vi trygt sovet videre.
Jamen det er aldrig sket før og næste år må vi få en lille morfar før nytårsprogrammet, man kan bare ikke falde i søvn nytår aften........

7 kommentarer:

  1. Ha, ha - men man bliver altså også lidt døsig af oplevelser, lækker mad og frisk luft;)
    Det lyder som en dejlig aften. Jeg vil så gerne opleve koncertsalen og det skal være i år. Jeg kan også godt lide at se på arkitektur og er vel også lidt miljøskadet da jeg underviser folk i et 3D program til arkitektur (Revit Architecture) på min liste står både VM huset og 8-tallet.
    Har du set de programmer der hedder Arkitektens bolig?

    SvarSlet
  2. Jeg synes, det er en rigtig god idé at gå til koncert og ud at spise nytårsaften. Det var spændende at læse om din oplevelse af koncerthuset, selve salen og omgivelserne omkring bygningerne. Jeg synes også, der er trist og mangler noget grønt - men det er formentlig helt bevidst og skal matche al den beton, glas og stål, DR Byen er. Og jeg kender jo stedet vældig godt :-)

    SvarSlet
  3. Sådan er det med arkitekter: de tænker store og fine tanker, men glemmer måske ind imellem, at skidtet også skal fungere i praksis :-)
    Det har da intet som helst med alder at gøre, at I falder i søvn i sofaen - det er da fordi I er så hulens aktive :-D

    Ørestaden er absolut et besøg værd - vi tog den sidste forår. Jeg kunne ikke drømme om at bo der, men det var spændende at se på.

    SvarSlet
  4. Lisbeth:Jeg elsker arkitektur, går gerne en omvej for at se spændende byggeri. Jeg så nogle af de udsendelser du nævner, var de ikke på besøg hos Anne just mand, Claus? Den udsendelse så jeg nemlig, uhyre spændende ;)
    Madame: alt har ikke været lige heldigt planlagt derude i DR byen. Men en del er rigtig flot. Dog lidt for betonagtigt.

    SvarSlet
  5. Ellen: ja du har ret, det er fordi vi er så aktive ;)
    Læste godt dit blogindlæg om jeres tur i ørestaden, lød rigtig spændende og jeg må snart derud.

    SvarSlet
  6. Hurra! Når jeg fortæller, at jeg har været til koncert i koncerthuset, så siger folk altid: årh det er så smukt.

    - Jeg kan høre, at du ikke har været der, svarer jeg.... og så bliver folk altid fornærmede. De tror det er snobberi. Nixen bixen. Jeg er ret vild med salen, men resten er absolut ikke særlig smukt. Og det er nemlig noget rod at komme fra foyeren og til salen! Prøv at tænk på, hvor mange trapper det er på gamle scene. Her har man virkelig tænkt på logistikken. I koncerthuset har man én rulletrappe.... og så er der ovenikøbet plads til 500 flere end på gamle scene. Man undrer sig.......

    SvarSlet
  7. Jens: Nemlig og jeg var meget overrasket over den dårlige planlægning. Det er vist det man kan kalde mangel på kommunikation mellem bruger og arkitekt.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...