lørdag den 1. oktober 2011

Man kan undre sig

og det gør jeg ofte når jeg ser Henrik Sass på tv. Senest da jeg hørte hans forklaring på at han ikke kunne sikkerheds godkendes af PET. Jeg undre mig over at man kan komme med så tynd en forklaring på den manglende sikkerhedsgodkendelse. Har han dog ikke haft en rådgiver der kunne fortælle ham at ingen i DK vil tro på den historie.
Nå men indlægget skulle slet ikke handle om politik (kan vi dog ikke snart få en regering ;)), men om livets gang i  og omkring vores hus. Med vores hus mener jeg selvfølgelig vores oversvømmet hus. Men vi er virkelig ved at kunne se enden på alle vores pinsler. I denne uge er de startet på gulvet, dvs dampspærrer og isolering samt strøer. I næste uge går de i gang med at lægge gulvet og derefter at sætte køkkenet op. Hold op hvor jeg glæder mig ;). Vores gamle køkken fik vi afsat gennem den blå avis. Herligt, så er der igen plads i garagen.
Billedet viser stuen, som efterhånden er ved at se normal ud igen. Foran ligger vores nye plankegulv i ask, den til venstre er med den rigtige side op og er matlakeret (dem til højre er siden der vender ned). De er bare så smukke.
Haven er stadig frodig, der er stadig blomster på en del roser, floks, geranium, hortensia og staude solsikker. For ikke at tale om sankt hans urten, som bierne er meget glade for.





















I dag sad vi i haven og nød solen inden vores køkken blev afhentet. Der var ikke mange dage i sommeren hvor det skete. Men dejligt var det. Vi manglede blot en kop kaffe, så havde det været perfekt.
Jeg var lige et smut inde hos naboerne, deres hus fik også en masse vand , den skæbnesvanger dag i juli. Men til forskel fra vores hus, ja så sker der ikke meget derinde. Jeg tvivler på om de kan kommer hjem før jul. Hele huset skal renoveres.
Når vi kører ud til vores midlertidig bolig, kommer vi forbi Kildebrønde æbleplantage. Og selv hvis man ikke bor i nærheden, så er det en omvej værd. Deres æbler smager fantastiske. Jeg smutter ind forbi 1-2 gange om ugen og køber 2 store poser æbler. De smager så godt at de bliver spist meget hurtigt. I fredags da jeg kom forbi holdt der en enorm turistbus fra Kristianstad i Sverige og gårdbutikken var fyldt med omkring 65 pensionist svensker, der skulle købe æbler. Det undrede mig noget, da Kivik æbleplantage ligger ikke langt fra deres egen by på den Skånske østkyst. Men de så meget glade ud og da ekspedienten ikke var helt ferm til det svenske, og især deres tal, så trådte jeg til som hjælpende hånd. Det der med tallene i 70erne, kan godt drille ;)
Hvis jeg endelig skal savne noget ved at bo herude, på markerne nær Køge, så må det være æbleplantagen og alle de smukke fasaner der render rundt. Jeg får aldrig taget et foto af dem, men de ville være en hel billedserie værd. Meget stolte fugle, der er komplet lige glade med trafik. Skal de over vejen, ja så skal de over. Og jeg har set mange billister hamre bremsen i, når Hr. Fasan spadserer hen over vejen, i slow motion. Så er det dejligt at være på cykel og kunne få sig et morgen grin.





10 kommentarer:

  1. Hvor er det dejligt at det går fremad med huset, I må da også glæde jer vildt meget til at komme hjem igen...Jeg ville da også have troet at svenskerne havde æbler nok, de har da lige haft æblefestival i Kivik. Nåeh, men det er jo altid rart at smage naboens æbler de kunne jo være bedre..;D..God søndag

    SvarSlet
  2. Rejen: vi kan næsten ikke vente og er ved at blive meget utålmodige ;)
    Ja det er da sjovt at de tager hele vejen til DK for at købe æbler, når der ligger så mange plantager i deres eget område.

    SvarSlet
  3. Danske æbler er bare de bedste :-)
    Hvor er det godt, at I snart kan komme hjem, men hvor er det også godt, at det ikke er den rene elendighed at være tvunget væk, men at der også er gode ting ved det.
    Mon vi skal til at have belgiske tilstande sådan rent politisk?

    SvarSlet
  4. Ellen: de svenske er nu også gode, men dem fra Kildebrønde smager bare godt ;)
    TV2 news siger at der er nyt i aften ved 18 tiden. Så ser vi måske den nye S-SF-R regering? Jeg er lidt træt af at høre rygter om regeringsgrundlaget, nu vil jeg gerne høre det direkte fra hestens mund.

    SvarSlet
  5. Jeg var også på plantagen da den svenske bus var der, og undrede mig ligesom dig. Vi må have set hinanden :)

    SvarSlet
  6. Lene; hahaha nej hvor sjovt ;)

    SvarSlet
  7. Ja, jeg har også undret mig meget over den historie med Henrik S-L. Men jeg synes det værste er, at han forsøger at gøre en anden til syndebuk. Rocker eller ej - det er da bare ikke okay.

    Skønt som det går fremad med huset. :-D

    SvarSlet
  8. Det er dejligt at se, det skrider fremad med jeres hus! Men jeg kan godt forstå, I er utålmodige og meget gerne vil flytte hjem snart.

    SvarSlet
  9. Jens: Jeg kender en der har boet i Køge omegnen en stor del af sit liv, han kan mange historier om Torben Kamp og Sass. Han tegner et billede af 2 bykonger med hang til ulovligheder. Om det er sladder eller ej aner jeg ikke, men den historie dækker over meget mere end vi nogen sinde får at vide. Og godt det samme, bare vi kan blive fri for Sass, så er jeg glad ;) Du er vel nok også enig i at det er dejligt at han ikke bliver minister.

    SvarSlet
  10. Madame: det er bare dejligt at vi nu kan se at vores hus er ved at blive et hjem igen ;)

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...