onsdag den 16. februar 2011

Ombetrækning

af møbler er noget jeg har gjort et utal af gange. Jeg elsker gamle møbler og har tit købt brugt. Mange af disse gamle møbler er af betydelig bedre kvalitet end de nye. Mine første møbler købte jeg dog i Ikea, da jeg blev konfirmeret. En lænestol og et bord. De fulgte mig igennem mange år, men da jeg flyttede hjemmefra var der behov for flere møbler. Disse blev købt på loppemarkeder, nogle arvede jeg. Et mix af mange stilarter, men der var mange møbler lavet af lidt mørkere træ, måske bejdset træ. Fælles for dem alle var at de trængte til at blive ombetrukket. Jeg har ombetrukket sofaer, lænestole og især spisebordsstole. Ikke altid med lige godt resultat, men især spisebord stolen blev pæne. Det har måske noget at gøre med, at en del af disse stole består af en træplade som udgør sædet. Dette kan nemt frigøres fra resten af stole skelettet og så er det i princippet blot et spørgsmål om at få lagt noget skumgummi under møbelstoffet før dette fastgøres på bagsiden af træpladen med hæftepistol eller møbel søm. Lettere kan det ikke være og så kan man jo skifte sit betræk ud lige så tit man ønsker.
Fotos fra TM materialers hjemmeside

Sidste år købte jeg 4 teak spisebordstole tegnet af Aksel Bender Madsen og Ejnar Larsen, med sort læder betræk på ryglæn og uldstof på sædet. Sædet var noget slidt så det skulle skiftes, og hvis det skulle matche resten af stolen, ville det pæneste være at give dem læder betræk. Men læder har jeg aldrig prøvet, så jeg havde ikke lige mod på at springe ud i det. Men efter at have besøgt TM materialer hjemmeside fik jeg alligevel blod på tanden og efter rådgivning fra dette firma bestilte jeg de materialer jeg skulle bruge.
Stolen har ikke et træsæde med sæde af gjorder, så det blev første gang jeg skulle prøve dette. Men med det rette udstyr (en gjordstrammer) gik det som en leg.
Det hårdeste arbejde var at få det gamle betræk af. Der sat så mange søm i rammen at jeg måtte have hjælp fra gemalen, han trak søm ud og jeg ombetrak.
Egenligt burde ryglænet også være skiftet, læderet har flot patina men det skumgummi der er inde i er smuldret. Skumgummi bliver næste til savsmuld når det når en vis alder. Det var tydeligt da jeg fjernede det gamle sæde betræk.
Det tog en weekend at lave 3 stole, så løb jeg tør for gjord og måtte bestille nyt hjem.
Den sidste stol blev færdig i denne uge og nu passer det hele så smukt til mit gamle teak spisebord som jeg arvede fra min faster.
I dag skal vi på Arken og se den nye Anna Ancher udstilling. Vi var jo så heldige at få et medlemsskab af klub Arken i julegave. Udstillingen med Hans Scherfig er blevet forlænget til sidst i april, den så vi i juleferien og jeg elsker bare de smukke dyremalerier. Tænk at have sådan en hængende i stuen. Det havde jeg ikke noget imod.

16 kommentarer:

  1. det er da flot lavet, og det ser hammergodt ud med bordet og stolene..;-D

    SvarSlet
  2. Flot stykke arbejde du der har fået gjort.....måske man selv skulle vove springet en dag, for stolene her kunne godt trænge til nyt liv :0)

    Dorthe

    SvarSlet
  3. Hvor er jeg imponeret over at du kan sådan noget. Jeg ville ønske at det var mig!

    Medlemsskab til Arken er da en supergod julegave! Jeg håber at I får en rigtig god dag i selskab med Anna Ancher. *S*

    SvarSlet
  4. Rejen: tak, jeg syntes også selv det kom til at se flot ud

    SvarSlet
  5. Solhat: du skal ind og kigge på TM materialers hjemmeside, her står en guide til ombetrækning af stole, den er nem at følge.
    Jens: Det er nu ikke så svært igen, men øvelse gør mester.
    Vi blev også rigtig glade for medlemsskabet til Arken, vi har allerede set 2 udstillinger derude og Anna Ancher udstillingen var rigtig smuk:-)

    SvarSlet
  6. Ej, hvor er du dygtig...
    En gjordstrammer. Det har jeg aldrig hørt om.
    Kan jeg ikke låne dig til den store og meget voluminøse lænestol, vi har i Sverige? Jeg ville så gerne have den ombetrukket, men mener nok, at mine egne evner i den retning er for begrænsede.
    Jeg kunne selvfølgelig også bare kaste mig ud i det. Den kan ikke blive grimmere, end den er nu ;-)

    SvarSlet
  7. Ellen: Nu er jeg ikke ligefrem verdensmester til lænestole, de er faktisk ret besværlige. Jeg har kun prøvet det en gang, og en lænestol der var "sød og venlig". Dvs ikke havde syninger eller andet besværligt. Der er nok ikke andet for en at du prøver selv, eller sender den til en professionel:-)

    SvarSlet
  8. Imponerende - selv om jeg er søn af en møbelpolstrer (eller tapetser som retteligen hedder) har jeg aldrig lavet sådan noget selv ;-)
    Til gengæld er jeg godt misundelig, på den gode måde, over dit kommende besøg "hos" min favorit kunstmaler :-)

    SvarSlet
  9. Ja det er altså tapetserer, jeg mener ;-)

    SvarSlet
  10. Per:Du kunne jo ellers nok få en masse gode råd:-)
    Det var en super udstilling, nu skal I da vist på besøg herovre på øen, va? Scherfig udstillingen er også utrolig dejlig. I kan nå begge til sidst i april. Ancher udstillingen løber dog til sidst i Juni.

    SvarSlet
  11. Hvor er jeg glad for, at du fortæller og lægger et link, som jeg vil kigge nærmere på.
    Dine stole ser flotte ud :)
    Jeg har seks spisestuestole, som jeg skal have ombetrukket (arv fra svigermor). Det burde være ligetil, da sædet er lige til at tage af.
    Jeg troede slet ikke, du var sådan en håndværkertype :-))

    God fornøjelse med udstillingen på Arken. Det var en dejlig gave at få.

    Rigtig god dag til dig og din mand :-)

    SvarSlet
  12. Lone: uha jeg er en rigtig håndværker type;-)
    Det kommer af mange år på Statens uddannelses støtte. Dvs jeg levede af ingen penge, ville jeg noget, ja så måtte jeg lave det selv. Således også ombetrækning af møbler. Jeg er også godt til at male, slibe bordplader og olierer. Og at lappe en cykel står jeg heller ikke tilbage for. Men det er nu længe siden. Mange af disse job klarer gemalen nu. Men da jeg boede alene måtte jeg jo selv klare ærterne.
    Og god weekend til dig, Teddy og husbond:-)

    SvarSlet
  13. Nød lærer nøgen kvinde at spinde :-)
    Af alt hvad du nævner, kan jeg kun male. Min mor kunne klippe el-ledninger over og sætte dem sammen i stikdåser og den slags. Det ville jeg gerne have lært. Det kunne være rart at kunne gøre forlængerledninger kortere og længere selv.
    Husbond kan, men vil ikke altid, når jeg beder om det :)

    SvarSlet
  14. Lone: ind i mellem er det vist bedre at kunne selv. Den med at forlænge ledninger kan jeg også, men engang fik jeg forbundet det hele forkert og strømmen gik. Heldigvis havde relæ da jeg boede på Frederiksberg. Har ikke prøvet det siden, i dag ville jeg nok hellere tilkalde en håndværker. De ved hvad de laver og så dækker forsikringen også hvis noget alligevel går galt;-)

    SvarSlet
  15. Jeg synes, det er utroligt flot, at du kan sådan noget, Havehyrde!
    Det glæder mig, at udstillingen med Hans Scherfig er blevet forlænget til sidst i april - den må jeg bare se.

    SvarSlet
  16. Madame: Du kan glæde dig til Scherfig, utrolig smukt

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...