lørdag den 28. marts 2009

Spar på CO2

Hele lørdags sektionen i politiken var i dag tilegnet kampen mod udledning af CO2. Der var flere gode tips til hvordan man kan spare på strømmen og andre CO2 syndere.
Vi er sådan nogle "klima-flinke" personer så vi gør alt hvad der er muligt for at begrænse vores CO2 udledning.
Vi har strømskinnesparer på pceren, sparepærer i de fleste lamper (læselamperne er en undtagelse, vi syntes at sparepærene giver et for dårligt læselys), slukker altid på kontakterne når vi går iseng (dvs ingen standby strøm), har kun lys tændt i de rum vi opholder os i. Tager hellere en varm trøje på end at skrue højere op for varmen. Tørrer ofte tøjet ude og kører sjældent i bil på job................... Så er glorien vist pudset.
Bortset fra det, jeg læste at folk der spiser oksekød (og kød generelt) bidrager en del til udledningen af drivhusgasser. De pokkers køer går jo og prutter metan dagen lang, og det er en noget mere "farlige" drivhusgas end CO2.
Tja.................det ville være dejligt hvis vi kunne undvære kød, men det tror jeg nu næppe. Istedet prøver vi nu at begrænse indtaget. Det er jo nemt når man kan finde så mange spændende opskrifter på andre folks blogs, meget inspirerende, nogle med billeder af fremgangsmåden, men alle med billeder af resultatet.
77 kommuner deltager i dag i sluk lyset Danmark (eller earth hour). Det syntes jeg er flot, desværre deltager vores kommune ikke!! Men det er en kæmpe stigning i antallet, fra sidste år.
Det er Verdensnaturfonden der står for arrangementet. Selvom vi deltog sidste år, var der ikke mange andre i vores nærområde der kendte til arrangementet. Måske er der flere i år. Lad os håbe.

5 kommentarer:

  1. Kære havehyrde

    Jeg kender din følelse, om at være misforstået. Og hvor bliver man ulykkelig – fordi, det var ikke meningen – at tolkningen eller hvad det nu var, skulle opfattes på den måde, som det så blev gjort.

    Du skriver så pænt: ” Kender man ikke mig og min væremåde kan det selvfølgelig godt volde visse problemer. ”
    Skide god erkendelse, - Havehyrde - og dermed siger du også, at ” du mere eller mindre – ubevidst – kommer til at støde andre mennesker”. Impulsivitet og overstrømmelse af , det vi nu har på hjerte, kan fortolkes på en helt anden måde, fra modtageren.

    Dejligt Havehyrde, at dine 5 kollegaer forstod mailen, og ikke mindst, at sidstnævnte kollega – efter en fællessnak forstod, at der var tale om en misforståelse.

    Havehyrde, det er vigtigt at vide, hvordan det vi skriver , kan eller bliver opfattet.

    Varme tanker fra Bente

    SvarSlet
  2. Kære Havehyrde

    Etik/moral og forbrugersamfund, så får du svar.

    Køerne prutter og jeg synes, at det er en stor fis i miljøpolitikken.

    Det vil glæde mit hjerte, hvis flere mennesker blev vegartitaner.

    Men griseriet – på finans og økonomiområde, beskæftiger sig slet ikke med unødvendig udslip, på storindustrien, bilos, flyafgange. Osv.

    Samfundet er i dag så forjaget, at der skal køre flere biler – korte eller lange afstande – og flytrafikken skal være hver halve time, uanset behov.

    Hvis jeg skal lytte til mine inderste naturkræfter, så kan jeg ikke forstå, at samfundet tillader , at vi stille og støt nedbryder det – der var vores natur – fra starten.

    SvarSlet
  3. Det er jo nok svært at leve i et I-land uden at afgive drivhusgasser. Sådan er vores samfund opbygget. Men det er nu den private borger der forurener mest, og her er en flytur jo en stor synder.
    Jeg mener at alt starter hos en selv, det er ens eget ansvar hvordan man lever sit liv. Vil man ændre noget må man starte med sig selv. Det er defor vi lever som vi gør, fordi vi tror på at vi kan ændre samfundet. Hvis vi er mange nok.

    SvarSlet
  4. Jeg synes, Politikens lørdagssektion var uhyre tankevækkende. Der var mange fif, som jeg vil prøve at huske.
    På vores blogtræf i går sad vi med stearinlys tændt for at deltage i 'sluk lyset Danmark'. Det var utroligt hyggeligt :-)

    SvarSlet
  5. Ja det tænkte jeg jo nok, når Jens (jeg tror nok det var ham) foreslog en klimablog"date". Lyder til at havde været hyggeligt. Flot kage fra kagekonen.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...