torsdag den 12. marts 2009

Rejser i det irske

Jeg har mange yndligs lande, et af dem er Irland. Jeg har nu besøgt landet 3 gange og det er altid en stor fornøjelse. Der er et eller andet ved landet, folket, deres historie og deres natur, der
rør mig. Sidst jeg var afsted var i 2007, med min mand, som insiterede på at vi nu skulle besøg det land jeg talte om så ofte. Vi lejede en bil og kørte turen Dublin-Tipparary-Killarney-Ring of Kerry-Cliff of Moher-Galway-Aran Islands-Enniskillen-Derry-Ballycastle-Newry-Dublin.
De irskeveje er meget smalle, beregnet til 1½ bil, så mange steder var det ikke en fornøjelse at køre. Heldigvis er vejen i Nordirland af en noget bedre standard. Vi så en masse, men mest naturen, som er uforglemmelig, specielt vest på, hvor de store klipper langs kysten er et imponerende syn.
Barsk og smuk natur.
Englænderne var ikke helt ukloge da de "valgte" at beholde Nordirland. Jorden og klimaet her, er generelt meget bedre end i republikken. Her findes lange sandstrande der minder om de bountystranden man ser i østen. Eneste forskel er at her knapt bliver mere end de 20 grader.
Men her er smukt og dejligt, akkurat lige som første gang jeg besteg den Irske jord, for 25 år siden. Der går mange år i mellem mine besøg, men jeg kommer igen. Nu med min mand som endelig har forstået hvorfor jeg kan tale om Irland i timevis.

14 kommentarer:

  1. Det ser fantastisk ud, det gad jeg godt opleve i virkligheden!
    Mvh. Vibeke

    SvarSlet
  2. For hunde da - den ø skal jeg nå at se, inden jeg dør.
    Fantastisk landskab (og flotte billeder :-) - ren turistreklame. Får du procenter? Det ku' du da godt forlange.

    SvarSlet
  3. Vibeke og Ellen:
    Tak for kommentarene, Det er virkelig en smuk ø.
    Nej, desværre får jeg ikke procenter. Men måske jeg skulle kontakte det irske turisbureau og hører om muligheder for ansættelse!!

    SvarSlet
  4. Kære Havehyrde

    Jeg forstår din fascination, af Irland - også kaldt ” Den grønne Ø ”
    Jeg har selv holdt ferie i Irland, og siden været på besøg flere gange i Nordirland, hos venner jeg lærte at kende.
    Irerne er utrolig gæstfri og som du selv skriver er naturen underskøn.

    SvarSlet
  5. Bente: ja det er bare et fantastiskt land, men meget gæstfrie mennesker og en smuk natur.

    SvarSlet
  6. Der ser fantastisk ud, jeg har desværre aldrig været i Irland, men det må jeg absolut en dag, når du fortæller så varmt om øen. Irske film har jeg til gengæld set en del af ...

    Jeg har i stedet for været dybt betaget af Norge, som har lidt af det samme landskab. Norge har jeg besøgt mindt 10 gange - på alle årstider.

    SvarSlet
  7. Madame: Norge er også utrolig smukt, vi var der sidste sommer. Jeg tror det er de bjerge der gør det. Os der lever i et land uden, bliver jo noget betaget af de stejle bjerge de har. Men Irland har bare de sødeste beboer, de er så gæstfrie!!

    SvarSlet
  8. Der ser meget smukt ud.

    Det er ikke et sted, man skal gå tur i diset vejr - eller lade hunden løbe løs :-)

    God weekend til dig.

    SvarSlet
  9. Det er nogle flotte billeder. Hvis jeg ikke havde de to små misser, så kunne jeg godt tænke mig at komme på vandretur i Irland! Jeg er sikker på at det er en stor oplevelse!

    SvarSlet
  10. Hej Jens.
    Hvis du er nervøs for om dine misser bliver passet ordentligt når du er væk kan jeg anbefale Helsinge kameludlejning http://www.kameludl.dk/index.htm. Det lyder ikke sådan men det er en luxus kattepension, ellers kan du få en kattesitter i lejligheden. Det har vi overvejet. Vores bliver passet på pension når vi er væk, i kortere perioder af min gamle far.
    Vi rejser med god samvittighed. For rejse skal vi simpelthen. Og Irland kan jeg virkelig anbefale, vandreture er der sikkert også mulighed for. God weekend!

    SvarSlet
  11. Kære havehyrde
    Jeg er glad for dit indlæg til Jens.
    Til hverdag fungerer alt i forhold til vores kære firbenede dyr – såvel store og små.
    Vi – og vores hunde og katte - vil helst være sammen hele tiden, men det gør ikke noget, at gode venner kommer og træder i stedet - med mad og rengøring, f.eks. efter aftale om ferie.
    Men der kan også ske uventede begivenheder , f.eks. at man kan blive akut hospitalsindlagt.

    Jeg har tidligere været i en situation med hospitalsindlæggelse, hvor en insulinkat måtte på dyrehospitalet, af hensyn til insulinindsprøjtninger morgen og aften, og de øvrige katte blev passet af vennerne, der havde nøgle til hjemmet.

    Men i øvrigt Havehyrde, så er jeg glad for at du påpeger, at der findes en hjemme hos – også i dyreverdenen.
    Det er jeg meget fortrolig med.

    SvarSlet
  12. Kære Havehyrde

    Lige før morgenen gryr, så har solsorten sunget sin sang. Inderlig smukt.
    Og han synger som om han ikke kan foretage sig andet.
    Jeg har fået vinduerne lukket op – så jeg bedre kan høre den smukke sang.
    Kattene er henført – Nu spirer og gror det dejlige forår

    SvarSlet
  13. Bente: Ja jeg er også vågnet til den smukkeste morgen i lang tid. Fuglene synger smukt og solen skinner dejligt. Nu sidder jeg ved min bærbare på min chaiselong i stuen, medens min mand bobler (han er B menneske).
    Der findes mange gode kattepensioner, vores hedder horsenæsgård og ligger ved frederikssund. Men man skal se sig for, idet nogle steder holder kattene i små bure. Så syntes jeg det ville være bedre at have dem i sit hjem. God weekend

    SvarSlet
  14. Vi er fuldstændig enige.

    Vores firbenede skal helst forblive i deres hjemlige omgivelser, såfremt at der ikke er tale om længerevarende fravær.

    Det er samtidig en stor tillidserklæring til vores nære venner,
    at påtage sig daglig omgang, rengøring af pruttebakker, og servering af tørkost m.v, eventuel skåle med tun i vand.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...