lørdag den 17. januar 2009

Er dåsemad kvalitetsmad?

Læste i dag i politiken en artikel om Henrik Qvortrup. Han køber meget af sin mad i Aldi og syntes at alt med økologi er totalt opreklameret. han udtaler at det er spild af penge at købe økologisk mad, at det ser kedeligt ud og er af dårlig kvalitet.
Størstedelen af den føde han indtager kommer fra dåser. Han elsker simpelthen dåsemad
Man må da nok sige at en person der spiser dåsemad på en daglig basis, ingen begreb har om fødevarer kvalitet. Ikke at der er noget galt med Aldi, men dåsemad består af kød af en meget ringe kvalitet. Kødet er overkogt og tilsat en masse tilsætningsstoffer. Uhyggeligt at en så intelligent person er så ligeglad med den føde han indtager. Og mht de økologiske vare er nok noget galt hvis de varer Qvortrup har spist smager dårligt (og det kan vel næppe smage dårliger end dåsemad?). Men måske er artiklen og Qvortrups udtalelse blot ment som en provokation.............
Jeg har ihvertilfældet svært ved at se hvordan en person der lever af dåsemad kan tillade sig at udtale sig så kritisk om Økologiske varer.

9 kommentarer:

  1. Jeg vil søreme da også hélst tro, det var ment som en provokation.
    Hvis ikke, vil jeg en lille smule håbe, at han må få en lille smule ondt i maven pga. al den dåsemad.
    Er manden single? Eller har han mon bare mistet alle sine smagsløg?
    Nej, det MÅ være en provokation...
    Selv min bedre halvdel, som smiler lidt overbærende af al min økologi, kunne ikke drømme om at spise dåsemad, når han skal klare sig alene i nogle dage.

    SvarSlet
  2. Ellen:
    Tja jeg ved snart ikke. Så vidt vides bor han alene, så den del kunne passe med hans hang til dåsemad. Men Qvortrup er jo en kendt provokatør, så alligevel. Jeg tror jeg vælger at tro at han vil provokere...............det bliver jeg næsten nød til!!Det andet giver bare ingen mening.

    SvarSlet
  3. Jeg tror, det er ment som en provokation, Havehyrde! Den mand er bare for meget på alle måder - og det er jo decideret at tale mod bedre vidende at udtale sig, som han gør. Enten er han en provokatør, eller også er han iskold og kynisk.

    SvarSlet
  4. Madame.
    Ja det er jo en mulighed. Men i sin tid troede jeg jo også at Bjørn Lomborg bare var ironisk når han skrev artikler om vi skulle se på det positive i drivhuseffekten. Det var da kun dejligt hvis Danmark blev det nye Costa del sol. Men det var ikke ironisk ment, det var i fulde alvor.

    SvarSlet
  5. Ja, du har ret - det var også komplet uforståeligt med Bjørn Lomborg!

    SvarSlet
  6. Jeg vil medgive Henrik Qvortrup, at økologiske grønsager ofte ser kedelige ud. - I hvert fald i supermarkederne. jeg fravælger dem gerne frem for de ikke økologiske, som er friske og sprøde.

    Det eneste dåsemad, jeg køber er Beauvais's Forloren skildpadde og Bonduelles majs, som ikke fås bedre. Dér lukker jeg øjnene for, hvad der er stoppet i af kemikalier :o)

    Leve af dåsemad alene er der vel for pokker ingen mennesker, som gør. Det ville jeg ikke engang byde min hund.

    Jeg må have læst artiklen...

    SvarSlet
  7. Lone:
    En del supermarkeder har deres økologisk frugt/grønt liggende for lang tid. Den rådner jo hurtigere end de traditionelt dyrkede.
    Men vores økolandmand (vi får levering til døren fra Birkemosegård)har flotte meget friske grøntsager (og frugt). Her i huset køber vi nok også ting på dåser, flåede tomater mv. Men Qvortrup spiser færdigmad på dåse, og åbenbart kun det!!!

    SvarSlet
  8. Skønt indlæg! Jeg kunne slet ikke lade være med at grine - sikkert fordi at det var så absurd at jeg slet ikke kunne lade være!

    Jeg køber næsten alt økologisk og det synes jeg er meget vigtigt. Men økologi er mange ting: i min nærmeste Føtex er deres økologiske frugt og grøntsager virkelig så kedeligt, gammelt og halvdårligt, at jeg nogen gange vælger det almindelige. Sådan tror jeg ikke at det er i alle Føtex´er. Heldigvis har jeg en rigtig god Irma, hvor det er rigtig flot. Hylderne er altid fyldt op og derfor sælger de også mere, hvilket igen betyder at det ikke ligger på hylderne og bliver gammelt og kedeligt. Men jeg tror det betyder en hel del, hvor meget butikken selv er interesseret i økologi.

    SvarSlet
  9. Dåsemad indeholder sjældent kemikalier!
    Læs indholdsfortegnelsen!
    Overkogt er nok korrekt, for dåsemad holdbarhed opnås jo ved henkogning.
    Til gengæld betyder det at man ikke behøver konserveringsmidler!
    Jeg køber til makrel i tomat, tun i vand, vandkastanier, flåede tomater.
    Dåsemad er meget mere miljøvenligt en mad på glas, men regnes for mindre fint, blot fordi glas ser "pænere" ud!.
    Majs foretrækker jeg at købe som frostvare, men udfra en grøns synspunkt er dåsen sikkert bedre. Den skal nemlig ikke opbevares i en energi forbrugende fryser!

    Den eneste grund til at man ikke kan få kvalitetsretter med kød på dåse, er at dåsemad regnes som mindre fint. Dermed vil kunderne ikke betale hvad det koster.

    Den eneste færdigret jeg køber i supermarkedet er risengrød på pose. Den har de samme kvaliteter som dåsemaden. Den er henkogt i beholderen, som dog er mindre holdbar.

    Den indeholder ri, mælk og lidt salt. Prisen er godt nok 2-3 gange højere end når man laver det selv, men jeg under mig - en sjældent gang - at købe et færdigt måltid!

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...