onsdag den 19. november 2008

Gravide og rygning

I går så jeg en udsendelse på TV2, programmet Praxis. Her fortalte de historien om en gravid kvinde der røg mellem 30-45 cigaretter om dagen. Hun kunne bare ikke holde op. Selvom en masse læger viste og forklarede hende hvilke risici fosteret blev udsat for, når moderen røg, ja så kunne kvinden bare ikke holde op med at ryge.
Det var lige før jeg var røget op i det røde felt..........tænk at man udsætter sit eget barn for sådan noget. Hvor indskrænket har man lov at være!!! ja undskyld mig. Det var bare så provokerende, og endnu værre blev det, da man efter fødslen så at den stakkels baby også skulle udsættes for passiv rygning. Mor kunne jo ikke ryge ude på altanen når det var koldt!!
Jeg har svært ved at beskrive hvor forfærdeligt jeg syntes det var. En ting er forældre der ikke kender alt til den sundheds risiko de udsætter deres foster for, ved at ryge under graviditeten. men dette forældre par havde fået information om ALLE risici og alligevel hjalp det ikke.
Nu har jeg selv røget og elskede det virkelig. Men for 15 år siden gad jeg ikke mere og holdt op. Det har jeg aldrig fortrudt og jeg er af den helt klare overbevisning at ALLE kan holde op med at ryge. Det er bare et spørgsmål om vilje!
Derfor er det jo også meget ynkeligt at se en kvinde der VÆLGER at udsætte sit eget barn for passiv rygning, blot for at tilfredsstille sit eget rygebehov.

5 kommentarer:

  1. Gys, jeg er fuldstændig enig med dig! Der er så meget fokus på, hvor skadelig passiv rygning er, og det må enhver da vide. Men måske var formålet med udsendelsen at ruske op i folk og få dem til at forstå?
    Hvis man kan redde en masse andre små børn fra passiv rygning er meget jo nået ...

    SvarSlet
  2. ja det har du sikkert ret i. Men kender du ikke det med at man bliver så provokeret over nogle menneskers adfærd. Den som strider mod al fornuft!!!

    SvarSlet
  3. Jo, det kender jeg bestemt godt!
    Mmen jeg tror, at der er en vis iscenesættelse i en tv-udsendelse for at få budskabet til at trænge ind, og måske er det hele iscenesat her ...

    SvarSlet
  4. Mener du det? At noget muligvis ikke er helt sandfærdigt? Men personerne nævnes jo ved navn og man følger dem i løbet af graviditeten og efter fødslen.........
    Det havde jeg slet ikke overvejet.

    SvarSlet
  5. Nej, jeg ved ikke, om dette eksempel er iscenesat, men det kan åbne folks øjne, hvis man fokuserer på disse forfærdelige eksempler. Og så bliver de godt for noget, når hele Danamrk, lige som os to, bliver vildt forarget ...

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...