søndag den 1. juni 2008

Kanelsnegle

Jeg er et produkt af min barndom. Ja det er selvfølgelig logisk, men at det har så stor en indflydelse på ens voksenliv kan alligevel være overraskende.
Jeg er medlem af FDB. Det er jeg temlig sikkert fordi det var min mor. Hun handlede altid i den lokale Kvickly, brugte flittigt sit medlemskort og fik tilsendt Samvirke. Jeg arvede altid bladet, men min far afbestilte bladet efter min mor døde. Jeg syntes det var et rigtig god forbrugerblad og bestilte derfor et abonnement for nogle måneder siden.
Der er stadig gode forbruger artikler, men den sidste udgave havde mere end det. Den indeholdte opskrifter på mad fra min barndom (krebinetter mv). Mad jeg nok ikke har smagt siden.
Og jeg faldt straks over kanelsneglene. Min yndlingskage og noget som f.eks svenskerne er eksperter til. Herhjemme er der langt mellem gode kanelsnegle hvis man køber dem hos bageren. Men det lykkes ind i mellem at finde den rigtig saftig snaskede udgave, f.eks hos bager Bodenhoff på Finsensvej.
Men i går havde jeg tid til selv at bage, og det er jo ikke den store kunst: smør, mælk, gær, æg, kardemomme, mel og kanel/sukker opblandet i blødt smør som "fyld". Det tager selvfølgelig lidt tid, da brødet skal hæve to gange. Men ventetiden er det hele værd. De blev rigtig lækre, tilpas snaskede og fugtige i dejen. Uhmmmmmm!!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...