fredag den 30. maj 2014

Malmö Garden show

I dag har vi været en tur forbi Malmö garden show, der er en forholdsvis ny begivenhed som afholdes ved Malmö slot. Der var, som forventet, en del mennesker, men ikke noget der mindede om det vi oplevede ved Chelsea Garden show for en del år tilbage.
Malmö showet kunne heller ikke matche Chelsea, men det var nok heller ikke meningen. Der var både show gardens og en masse plantesalg. Til min overraskelse var mange af planterne ret dyre. Og det var nu ikke fordi de var særligt sjældne eller one of a kind udgaver. Det var ganske normale roser, en del Austin roser, som jeg simpelthen elsker, pæoner osv.
Selve området hvor udstillingen bliver afholdt er en del af parken rundt om slottet. Her er der stor aktivitet hele året, der er planteskole, cafe og man dyrker grønt og frugt som alle borgere i Malmø kan tage fra.
Gartneren hedder John Taylor og er englænder. Han har et haveprogram på SVTV, jeg tror det hedder haveonsdag og der er et helt nede på jorden haveprogram om livet i haven, om at dyrke sin egen jord, både med prydplanter men også grønt og frugt. Alt dyrkes selvfølgelig uden brug af sprøjtegifte.
Den smukkeste have var helt klar "middag i de grønne".
Der var dækket op til 4 med service og mos på bordet. Det var rigtig smukt og stemningsfuldt og jeg gad godt sidde og spise en lækker middag i skyggen under skovens træer.
På vej ud af parken mødte vi en af de mange gåse familier. Ungerne var rigtig store, så de må havde fået dem tidligt. Men både mor og far gås var på vagt og hold et godt øje med alle der gik forbi.
Vi fik også tid til at shoppe lidt i en af Malmøs mange shoppingcentre, Trianglen. Kedelig center med mange standard butikker, så foretrækker jeg Rødovre centrum. Ja virkelig. Her er der en masse special butikker som man ikke finder andre steder, især delikatesse butikkerne er rigtig gode. De har selvfølgelig også kædebutikkerne, H&M, Intersport osv, men det er en god blanding.
Fødevare butikker i Sverige er der imod rigtig gode. Vi fik købt ind i en ICA, hvis udvalg er kæmpe stort i forhold til vores Kvickly. Der var 2 langvægge kun med diverse mælkeprodukter. Jeg er ret glad for en af yogurt produkterne. Den er mere mild en den danske version, så når vi kommer forbi, så tager vi lige et par kartonner med hjem.
Dejlig dag med solskin, dufte og en masse planter. God weekend til dig der læser med her.

4 kommentarer:

  1. Jeg vidste ikke at der var Malmö Garden Show og selvom det ikke er Chelsea synes jeg at det er rart med et alternativ til de danske livsstilmesser som efterhånden er ret kedelige efter min mening. De er virkelig "Same procedure as last year".
    Jeg kan godt lide at der laves udstillingshaver, det kan være skørt og inspirerende. Den meget farverige væg på dit øverste foto kommer dog ikke ind i min have, men sådan en krog i en lun grøn gyde, har jeg tænkt på mange gange - det er rigtig hyggeligt:O)
    Jeg er fan af de svenske haveudsendelser og har set John Taylor i TV.
    God weekend til dig.

    SvarSlet
    Svar
    1. Malmö garden show har bestemt sin berettigelse, der var bare ikke så mange show haver som jeg troede. Men det kan jo komme, udstillingen er stadig ny. Der var også en masse salg af blomster mv som dog mindede om en del af vores hjemlige haveudstillinger. Og jeg vil give dig ret, der er meget af det samme samme. Men haveselskabet i næste uge kommer jeg altid på. Det er tæt på mig og så mødes jeg med en veninde derinde, det gør at det altid er super hyggeligt også selvom det stort set er det samme hvert år. Jeg får dog altid mange planter med hjem, som også er ok prissat. Der er nogle gode planteskoler der udstiller, nogle jeg ikke lige kommer forbi.
      Min mand var heller ikke så vild med de farvede ruder i showhaven. MEN jeg syntes faktisk det var rigtig flot, anderledes og flot. Ikke noget jeg gad i min egen have, men i en moderne have til en ung familie tror jeg det passede ganske godt. Det gav nogle anderledes farver.

      Slet
  2. Spændende - og hvis det endnu er så nyt, kommer der sikkert flere udstillere til efterhånden.
    Var det en ICA Maxi, siden den er større end Kvickly? Jeg handler også en del i Sverige, især fordi de har mange ting, vi ikke har derhjemme, som fx netop mælkeprodukt-variationen.
    Jeg køber også en del svinekød derovre; det er meget bedre end det danske svinekød - min slagter siger, at det er fordi de svenske dyr er mindre stressede, og det lyder jo godt.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det var ikke en fysisk større butik end Kvickly, det var udvalget der var langt størrer. Tror det var en almindelig ICA eller var det en hemköp....nu bliver jeg faktisk i tvivl. Kød køber vi herhjemme fra Birkemosegård i Odsherred, al vore grønt mv er også derfra. Det er en økologisk gård der leverer til storkøbenhavn. Super kvalitet. Deres grillpølser er fantastiske, de er så fra slagteren i Holbæk der har vundet flere priser for sin kvalitet. Har man først prøvet dem, ja så spiser man ikke nogle andre.

      Slet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...