mandag den 28. juli 2014

Så er vi hjemme igen

Så er vi hjemme igen efter en lang ferie syd på. En dejlig ferie med mange oplevelser på alle mulige fronter.
Vi tog nattoget til Basel og derfra toget videre til Milano. Spændende by og vi kunne nok godt havde set mere hvis vi havde haft tid. Det blev ved to overnatninger.Milano er Italiens 2 største by, men den virkede nu ret lille. Den gamle del af byen var ikke så stor og det var her de fleste seværdigheder var.
Efter Milano tog vi hurtigtoget til Rom og jeg skal love for at de kører hurtigt, vi var vist over 300km i timen. Men meget behagelig togrejse. Vi tager normalt altid 1 klasses billetter, så er der mere plads og man bliver serviceret og får gratis internet. Turen tog 3 timer, iflg pålidelig kilde ville det tage dobbelt så lang tid med bil.
Så vi var tidelig i Rom og fik på 2 dage set en masse. Jeg havde været der sidst på Interrail lige efter gymnasiet, men gensynet var glædeligt. Der er smukt i Rom og de laver super god kaffe.
Efter Rom tog vi til havnebyen hvor vores krydstogtsskib afgik fra. Vi havde endnu engang bestemt os for at tage afsted med skib for at se noget af verden. Denne gang middelhavet. Vi syntes jo at det er så dejligt når vi kan blive transporteret rundt når vi sover.
Vi var afsted for 2 år siden på en mindre krydstogt fra Amsterdam og rundt til England, Frankrig, Spanien og kanaløerne. I år havde vi valgt en 12 dages tur fra Rom, Napoli, Malta, Athen, Mykinos, Tyrkiet (Ephesus), Rhodos, Santorini, Katakolon og Venedig. Nøje udvalgt, da mange krydstogtsskibe jo sejler i Middelhavet. Men vi syntes at den tur lød bedst.
Første stop var Napoli hvor vi fik set Sorrento og Pompeji, der var varmt men lokal guiden var et scoop af de helt store. Sjov, vidende og underholdende. Næste stop Malta var også spændende, de havde været besat af så mange forskellige at stilen på øen var præget af både araber og kristne. Mange ting stod både på noget der mindet om arabisk og engelsk. Deres eget sprog var lød også noget underlig, de talte både Maltesisk og engelsk.
Athen havde jeg set før, men det var også længe siden, så vi skulle selvfølgelig også se Akropolis og Parthenon templet. Smukt var det, vi nåede også det nye akropolis museum før himlen åbnede sig og der fossede vand ud. Vi skulle spise frokost på en restaurant men kunne næste ikke komme derhen, da gaden var blevet til en flod. Besøget i byen blev afkortet da stort set alle var blevet gennemblødte, ja på nær mig. Jeg havde lige lyttet efter da der blev sagt at der var chancer for byger. Og jeg skal da love for at der kom byger. De regnede i ½ time, non stop. Gemalen blev helt gennemblødt, så jeg måtte ud og købe et sjal som kunne varme ham lidt. Men det var nu ikke helt så slemt, for i 30 graders varme tørrer man hurtig.
 Guiden var super god og sikken en masse historie hun vidste. Hun havde læst kunsthistorie på universitetet og det kunne man tydelig mærke, yderst kompetent dame.
Mykinos bød på høje bølger. Vi skulle sejle fra øen ud til en anden lille ø der hedder Delos. Delos er et helt ø samfund man har fundet og har udgravet. Der var mange smukke og flot bevarede bygninger, alle fra omkring 500år før kristus. Tænk at de har kunne holde sig så længe, men al den blæst, havvand og sol.
Meget spændende ø, knapt så spændende sejltur. Små både og høje bølger er ikke lige sagen. Vi fik en rutchetur af de helt store og var meget glade da vi endelig kom i land igen. Når det hele er overstået var det jo selvfølgelig det værd. Men undervejs, ikke så meget.
Turen fortsatte med ikke i dette indlæg...