onsdag den 16. april 2014

Hvilken bog er din yndlings?

Her i huset står der 100vis af bøger, reolerne bugner af dem. Vi er ikke tilhængere af ebøger, med undtagelsen af på sommerferien. Her er det genialt at kunne medbringe alle de bøger man lyster, uden at kufferten vejer for meget. Men vi elsker altså tunge fysiske bøger.
Jeg har været den helst store læser siden jeg var lille. Jeg huske at læse Susan Hiltons mange ungdomsbøger, Ole Lund Kirkegaards bøger om f.eks Gummi-tarzan og de fem bøgerne. Jeg slugte bøgerne og levede mig helt ind i den verden der blev beskrevet så godt. Senere gik jeg over til at læse bøger af Sue Grafton, John Irwing (en af mine yndlings forfattere), Luke Rhinehart, Donna Tartt, Margaret Drabble, Barbare Vine, Frank McCourt, John Fowles og Mario Puzo, for blot at nævne nogle.
Indenfor de sidste par år er jeg blevet den helt store fan af krimier, specielt psykologiske af slagsen. Der er mange gode, især syntes jeg godt om Sissel-Jo Gazan, Åse Larsson, Lars Kepler og de andre skandinaviske forfattere. Men jeg er også gået mere og mere over til at læse fagbøger. Det startede selvfølgelig med havebøger da jeg fik min egen have for 12-13 år siden. Dem er der mange af og med årene er jeg blevet mere og mere kritisk. Dem jeg elskede i starter er ikke nødvendigvis den jeg elsker nu. Men jeg holder stadig fast i Signe Wennebergs mange bøger. Claus Dalbye bøger har jeg også mange af, men indenfor de sidste par år har jeg ikke købt hans udgivelser. Det er efterhånden ved at blive lidt for meget det samme for mig. Altid disse pæne friserede haver der kræver umådelig meget arbejde. Indrømmet, det kan give inspiration, men det er bare slet ikke den slags jeg gider i min have. Men man skal altså passe på med kritik af hans bøger og udsendelser. Jeg skrev for nogle år tilbage et kritisk indlæg om disse friserede haver, herunder hans og fik en del ubehagelig kommentarer af hans hardcore fans. Hvad jeg syntes var et ganske harmløst indlæg var åbenbart for provokerende for dem.
Essencen var blot at mange bøger viser haver for de få, her er Signe Wennebergs bøger jo for de mange. Nå men smag og behag er jo så forskellig.
Fagbøgerne på reolerne er der altså mange af, bøger om arkitektur, om rejsemål, om fugle om naturen, om kost og fitness. You name it!
Jeg kan simpelthen ikke udnævne en bog til min yndlingsbog, men en af dem jeg virkelig nød at læse var Margaret Drabbles Gates of Ivory og af havebøger må det være alle Signes bøegr og Søren Ryges. Mht sidstnævnte er hans bog om Marius og Julius (Hans to gamle naboer, som vel næppe er i live i dag) helt fantastisk. Det samme er hans udsendelser om disse to brødre der boede på nabogården.
Men apropos haver, så er det jo super dejligt havevejr netop i dag. Så mon ikke vi er mange der skal i haven? Og måske resten af påsken?
Jeg har fået min levering af sommerens dahlier og gladiolus. De skal i krukker og ud i drivhuset. Så står de der til omkring sidst i maj. De er uundværlige i haven, deres overdådighed er en fornøjelse at observere i juli/august/september.
Har du en yndligsbog?

4 kommentarer:

  1. Sjovt nok har jeg lige - som i for fem minutter siden - købt min første bog (som e-bog) af Donna Tartt. Spændt på, hvad jeg synes om hende, for hun har jo skrevet en del.
    Jeg har også mange yndlingsbøger, men den, jeg har læst flest gange, er en dokumentar af en amerikansk fængselspsykolog Donald Powell Wilson Mine seks fanger, som næsten er slidt op ... læst ikke mindre end syv gange.
    Sissel J-G er fantastisk; jeg håber hun vil komme med mange flere bøger.

    Tsk, tsk, at du åbenbart ikke kan tillade dig at kritisere Claus Dalby ... jeg synes altså også, at han er 'lidt for meget' og gider ikke købe noget af ham.

    SvarSlet
    Svar
    1. Den eneste bog af Donna Tartt jeg har læst er den hemmelige historien, for mange år siden. Den er virkelig god. Har lige købt hendes nyeste Stillidsen, men det tager næsten modet fra mig at den er så tyk. Romaner kan altså blive for tykke. Vi må virkelig håbe den fænger. Den lyder spændende, din fængselsbog. Jeg kommer pludselig til at tænke på den bog jeg læste om en eller anden kendt amerikansk serial killer. Kan ikke huske hvad den hed, men den er god. Blev filmatiseret med Tommy Lee Jones i hovedrollen.
      Nej, du kan tro man ikke skal kritiserer kongen. Jeg skal da lige love for at jeg blev overrasket over de mange uforskammede kommentarer (de blev virkelige personlige). For ikke at tale om han egen. Jo jo han lagde skam også en. Virkede meget forurettet. Jeg sad tilbage og undrede mig over at han og hans "venner" gad hidse sig op over så harmløs en kritik, som nok mest gik på det pæne og friserede og for mig, kedelige. Det hele virkede så småligt!
      Fortæl lige hvilken Donna Tartt bog du fik købt...og fortæl endelig om den når du er færdig ;-)

      Slet
    2. Det var faktisk netop Den hemmelige historie ... skal nok prøve at huske at fortælle dig, hvad jeg synes om den :-) - jeg tager den,så snart jeg er færdig med den, jeg læser nu - du har jo gjort mig ret nysgerrig ...

      Slet
  2. jeg er ret glad for alle have bøger, jeg har også Signe Wennerbergs. men mest er nok mine urtehave bøger da jeg selv har en stor nyttehave og dyrker rigtigt mange urter, til mad men også mynter m.m. katost, morgenfruer til te blandinger.

    fortsat dejlig påske til dig kik gerne forbi min haveblog
    http://fastersnyttehave.blogspot.dk/

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...