søndag den 6. maj 2012

Det forjættede land?

"Du kan ikke få udbetalt efterløn da du ikke har betalt til ordningen".
Ja så nemt kan det siges. Men jeg har betalt til efterlønsordningen, så hvorfor får jeg den besked når jeg logger mig ind på min arbejdsløshedskasses hjemmeside?
Jeg må indrømme at jeg er bekymret. Hvor er alle de penge jeg har indbetalt så havnet henne? I cyberspace? Hvor ligger det egentlig henne?
Heldigvis, kan man sige, har jeg tjekket min netbank og kan se at man er holdt op med at opkræve efterløns bidrag i april sidste år. Dvs det sidste år har jeg kun indbetalt penge til vores budget konto. Pengene er ikke kommet videre. Og tænk det har jeg slet ikke opdaget, for tjekker man sine betalingsservice indbetalinger hver måned? Ja jeg gør i hvert tilfældet ikke. Det skulle jeg måske have gjort, men sådan er der jo så meget.
Men hvorfor er A-kassen holdt op med at indkræve efterlønsbidragene? For jeg har stadig betalt til selve A-kasse delen. Mystikken breder sig og jeg forventer at det kan blive lidt af en slåskamp om hvem der har ret. Jeg har desværre ikke gode erfaringer med A-kassen, fra dengang hvor jeg fik supplerende dagpenge. Der var evig og altid problemer og manglende udbetalinger.
Og denne gang er nok ikke anderledes. Ok det er 15 år siden jeg sidst havde brug for deres hjælp, så man kan jo håbe at servicen er forbedret. Men jeg har ikke de store forventninger.
Mon det er en simpel tastefejl? Så jeg er røget helt ud af systemet? Og alle mine indbetalinger er slettet? Og hvad gør man hvis det forholder sig således.
Tanker er der mange af, heldigvis har jeg "beviser" for indbetalingerne", men hvor er det bare irriterende at man skal gennem tjekke alt for at undgå sådanne bommerter.

Update: ja så blev al min mistro gjort til skamme. Har netop talt med A-kassen. En meget venlig herre er også meget forvirret over hvad der er sket, Iflg deres elektroniske medier er jeg afmeldt i 2007? men har indbetalt til efterlønnen til og med marts 2011? Jeg har selvfølgelig ikke udmeldt mig og han kan heller ikke finde en udmeldelse. Så det er jo fint.
Men summa summarum, han skal have en anden person til at rette fejlene og så skal jeg så indbetale det manglende for 2011. Fint nok, de penge står jo på budgetkontoen, det er bare aldrig blevet opkrævet af A-kassen.

4 kommentarer:

  1. Det er efterhånden blevet et samfund med et meget omfattende bureaukrati. Jeg er så gammel nu at alt går helt automatisk, og jeg klarer mig godt, men jeg bliver vred og ærgerlig, når jeg læser om hvor vanskeligt det kan være for mennesker, der har arbejdet et helt liv og betalt hver sit. Vi kan ikke være bekendt at behandle folk på den måde.
    Jeg havde aldrig troet at Danmark ville ende med at blive et sådant samfund.
    Held og Lykke
    venlig hilsen
    Grethe ´)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg glæder mig bestemt ikke til at skulle "kæmpe" for at overbevise A-kassen om at jeg rent faktisk har betalt i mange år til efterlønnen.

      Slet
  2. Hvis du har beviserne, kan de jo ikke nægte dig det, du har indbetalt, men som du siger, er det bare hammerirriterende, at du måske skal til at slås med systemet, for jeg tror, det system er meget tungt at danse med.
    Fagforeninger vil jeg slet ikke have noget at gøre med, og arbejdsløshedskassen er jeg kun medlem af, fordi jeg vil have min efterløn - og jeg tror det lykkes pga. min fremskredne alder.
    Held og lykke med din kamp mod giganterne.

    SvarSlet
    Svar
    1. ja tak for det. Jeg har ikke hørt fra dem endnu. Men det er da mærkeligt at mine indbetalinger bare kan forsvinde?

      Slet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...