tirsdag den 30. marts 2010

Dessertkokken?

Mette Sommerberg fra DR1´s det søde liv har skrevet en bog om desserter. Ja det opdagede jeg tilfældigvis, da jeg for nogle uger siden gav mig i kast med "den skønne helene" fra hendes dessertbog. Jeg har altid været en fan af desserten, der normalt går under navnet Pærer Belle Helene. Og jeg har altid fået den med syltede pærer på dåse. Men nu er det slut. Nu har jeg prøvet at lave syltede pærer og de smager nok 10000000000000000000 gang bedre end dem fra dåsen.






















Nej, det er ikke min til venstre. Det er billedet fra opskriften. Præsentationen vil jeg øve mig lidt på, så den ser lidt pænere ud når den engang skal serveres til gæster. Men den smagte som en drøm.
I dag kørte vi forbi den lokale VW forhandler for at se på ny bil. Ikke overraskende syntes sælgeren at vi skulle købe Golfen i stedet for Poloen. Jeg ved ikke, der er altså et eller andet med de bilsælgere. Eller måske er det kun dem ansat hos vw. Hvad ved jeg. Men de virker nu altså en smule arrogante. Sidst vi så på bil (for 10 år siden) forlod vi faktisk vw forhandleren i Vanløse, i vrede. Dengang solgte bilerne sig næsten af sig selv, så det der med service havde de vist glemt. Nå men vi fik da set begge biler og prøvet at sidde i dem. Tænk, nu kan man indstille sæderne i højden. Herligt med tanke på min diskusprolaps. Sæderne i vores gamle er helt forfærdelige for min ryg, så jeg glæder mig til den ny. Leveringstiden på en Golf er 12 uger og poloen er ½ år.
Hjemturen gik forbi plantemarkedet. Dejligt med en masse smukke blomster. Så jeg "kastede" blomster potter ned i indkøbsvognen og har allerede fået de fleste i krukker.
 Den ene står så smukt på havebordet som man kan se fra vinduerne i stuen. Jeg elsker foråret!

18 kommentarer:

  1. Uhmmmm....hvor smukt. Både blomster og dessert :0) Mine unger vil meget gerne snart til KBH og en tur på Glyptoteket.......lige nu er "Det Søde Liv" deres favorit program. Desværre er deres mor ikke den store kok ud i desserter, men et er jeg dog blevet overbevist om:

    VANILLE må der til :0)

    SvarSlet
  2. Fr Solhat: Jeg syntes dine børn lyder meget fornuftige :-) jeg har samme ønske som dem, men frygter lidt stedet er overrendt efter al den tv eksponering. Jeg tror også at man skal have tom mave, de smukke kager lokker gevaldigt.
    Men korrekt; vanilje skal der til,det smager bare himmelsk!

    SvarSlet
  3. Hjemmelavet er ALTID bedre end det fabriksfremstillede. Også selv om fabrikken kalder det 'hjemmelavet'. Det er måske fordi, jeg kommer fra landet, men jeg har altid selv lavet alle marmelader og geleer. Nogle gange har jeg syltet og henkogt, men det er pladskrævende, og det har vi ikke for meget af i rækkehuset.

    Hvorfor skal det være en VW af en art med de elendige leveringstider? Der er så mange gode biler, hvor I stort set kan have dem med hjem fra forhandleren.
    John var også næsten kun til et bestemt mærke, men han er blevet meget mere fleksibel med tiden - nu er det lige før, det er mig, der er mest konservativ.
    Når brancen klager over, at der ikke bliver solgt biler nok, må det mindste man kan forlange dog være, at man kan få sin bil leveret ret hurtigt.
    Det er egentlig lidt 'sjovt' at jo dyrere en vare er, jo dårligere er servicen...

    SvarSlet
  4. Ellen: traditionen med alt er hjemmelavet kender jeg desværre ikke hjemmefra. Både far og mor var ude arbejdende og min mor var slet ikke til sådanne sysler. Men måske derfor er jeg blevet fan af alt hjemmelavet, det smager uovertruffet.
    Min mand siger at det skal være en vw. Jeg er bare glad for at vi skal have ny bil!!
    Men jeg er altså ikke en fan af de der solbrændte "pimler" der er så selvglade og selvhøjtidelige, at man næsten skal være glad for at de gider betjene en. Ja dybt overdrevet, men alligevel.

    SvarSlet
  5. Jeg ELSKER pærer Belle Helene og jeg har også planlagt, at jeg skal øve mig lidt på denne skønne dessert. Det er jo en af dem som man sagtens kan lave vegansk!

    SvarSlet
  6. Jens: det må du da lige fortælle lidt om. Vegansk, det er da vist uden fløde og æg eller? Hvordan laver du så isen? Men den smager skønt!

    SvarSlet
  7. Dåsepærer smager af ingenting. Som at række tungen ud af vinduet...
    Desserten lyder lækker :)

    Tillykke med jeres nye bil. Det skal blive dejligt for din ryg at sidde ordentligt.

    Vi er på landet, og jeg går stadig og håber at se en traneflok flyve over vores hus :)) I morges kom en flok store fugle flyve, som talte sammen på en måde, jeg ikke har hørt før. Men jeg kunne ikke se, om det var gæs eller traner.

    Hvor er det en smuk forårsbeplantning, du har arrangeret på havebordet :-)

    Rigtig god påske til dig og din mand, Havehyrde :)

    SvarSlet
  8. Lone:traner siger lidt som en trompet Man kan slet ikke være i tvivl. Første gang jeg hørte dem reagerede jeg på en meget underlig lyd fra himlen. Ved at kigge op så jeg nogle lange fugle, men store vinger (minder lidt om storke) og vha kikkerten kunne jeg se at det var traner-
    Også god påske til dig, Lone, din mand og selvfølgelig Rufus

    SvarSlet
  9. Jep, du har ret: det er uden fløde og æg. Jeg har ikke tænkt mig at lave is selv, men jeg vil bare bruge Tofuline is - det er lavet på tofu og smager vanvittig lækkert. Jeg har aldrig været særlig vild med is, men det ændrede sig første gang jeg fik tofuline is - og sjovt nok, så er det efterhånden en historie jeg har hørt en del gange. Jeg har svært ved at beskrive forskellen, men det smager bare fantastisk. Det er blødere i smagen, fyldigere og mere cremet end almindelig is.

    SvarSlet
  10. Jens: jeg elsker jo is, så jeg har meget svært ved at forestille mig at tofuline is smager godt. Men jeg må da vist prøve det en dag!

    SvarSlet
  11. Sikke en skøn skålfuld blåt. Noget kønnere end alle de meget kunstfærdige sammenplantninger i mærkeligt udseende krukker man i disse dage kan købe på mange planteskoler til flere hundrede kroner. Tænk, hvis man fik sådan én forærende! Ligeså grufuldt at tænke på som et hemmelig besøg af 'Hokus Krokus'-folkene.

    God påske og tak for rigtig mange søde kommentarer

    SvarSlet
  12. Claus: haha, ja de færdig købte er ikke særlige smagfulde!

    SvarSlet
  13. Hvor er det dog smukt, som du har plantet din krukke til på havebordet! Dejlige farver sammen - en forårsindsprøjtning til humøret :-)
    Ha' en rigtig god påske, Havehyrde!

    SvarSlet
  14. Madame: jeg syntes også selv den blev vellykket. God påske til dig også :-)

    SvarSlet
  15. Oj, så fin vårpotte du har laget. Jeg vil gjerne følge deg så det er fint om du får på en "følgeknapp" på bloggen din.

    SvarSlet
  16. Furulunden: det er hermed gjort. Og Sikken en smuk blog du selv har.

    SvarSlet
  17. Desserten ser laekker ud og er ogsaa en af mine yndlings. Blomsterne er saa flotte, jeg kan naesten ikke gaa forbi en blomst uden at skulle stoppe op og kigge, dufte, roere. :)

    SvarSlet
  18. Tina: desserten smager super godt og hvor er det dejligt med foråret.

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...