søndag den 15. november 2009

Dasedag

I dag er sådan en rigtig dasedag. Lørdag var vi i byen, min fætter inviterer ud en gang om året til det helt store spiseri. Vi var på en Restaurant i Ryesgade hvor man selv skulle medbringe vin. Det syntes jeg var en god ide, hader det med at skulle betale 250kr for en flaske rødvin der koster 50kr i Netto.
Fætteren er vinentusiast, så vi prøvede mange spændene vine og fik rigtig lækker mad. Efterfølgende cyklede vi til Nørrebro station og tog derfra toget hjem. Godt at få rørt sig en smule efter sådan en omgang "alt for megen mad". Vi var hjemme igen ved 23-tiden.
Her til morgen så vi "Che" filmen på dvd. Den varede over 2 timer, som var alt for lang. Men historien om Che Guevara er jo meget spændende. Jeg husker at have læst mange bøger om netop ham og Castro, i mine "unge" dage. Filmen var del 1 af to, og den første del handlede primært om kampene for at få magten på Cuba, dvs om guerilla kampene i bjergene der forgik i årevis. For år tilbage udkom der en anden film om Che´s unge år, den hed motorcykeldagbogen. En uhyre spændende film om de omstændigheder der gjorde at revolutionæren Che blev skabt. Kort fortalt kommer han fra gode kår i Argentina og i en af ferien fra lægestudie tager han og en ven, på motorcykel igennem sydamerikanske lande. Her får Ernesto (Che) øjnene op for den forskel der er mellem de fattige og de rige i landene. Filmen er baseret på Albertos (rejsevennen) dagbog og er en utrolig smuk og spændende film om starten på en "myte person".
Efter filmen fik jeg mig en morfar, al den gode mad og vin lørdag aften samt det noget anstrengende kursus jeg havde været på i denne uge, gjorde at det var påkrævet med en lille lur.
Resten af dagen tror jeg ikke der skal ske det helt store. EN tur i haven og feje blade væk, måske en gåtur i skoven og kl 20.00 er det så tid til Forbrydelsen. Dejligt at DR holder standarden fra sidste år.
Har nogen forresten set den nye DR-HD kanal. Den kan jeg virkelig anbefale. De viser nogle utrolig flotte naturfilm i en superlækker kvalitet. Man skal have HD tv for at kunne se den.

8 kommentarer:

  1. Det der madfrådseri kan nu være hyggeligt en gang imellem - så må man kompensere senere...

    Che-filmen kan vel glide ned sammen med et godt strikketøj :-)

    Efter vi har har fået DR HD, har vi stort set ikke set andre kanaler end den. Vi er lige så begejstrede som jer over alle de skønne naturfilm. Selv John kan undvære alle sine tv-aviser...

    SvarSlet
  2. Jeg synes, det lyder spændende, at man selv må have vin på restaurant! Det har jeg ikke hørt om før, Havehyrde, og den idé må vældig gerne brede sig ud i landet - jeg er sikker på, at folk vil vælte ind, hvis ellers maden er god.

    Vi kan desværre ikke se de tre nye kanaler, da vi bare har en antenne på taget og en analog/digital omskifterboks.

    SvarSlet
  3. Ellen. Jamen er det ikke herligt, endelig en kanal man gider at se.
    Jeg har netop også fået BBC HD. Den er så ny at jeg ikke rigtig kender til den. Men billedkvaliteten er helt super.

    SvarSlet
  4. Madame: Det var en rigtig god restaurant. Romariz hed den vist og det er en super ide med at medbringe vin selv. Jeg syntes det er fint at bruge penge på maden, men vinen er tit alt for dyr.
    Stedet lå tæt på jeres blogtræf, vi kørte næsten forbi. Det så nu hyggeligt ud på afstand og det lyder til at I havde en rigtig dejlig aften

    SvarSlet
  5. Kære Havehyrde

    Altid hyggeligt at læse om gode afslappende weekends med lækker mad og tilbehør.

    Men ”Che” filmen på dvd, kender jeg ikke – men nu, er jeg da blevet nysgerrig for at opstøve filmen.

    Jeg synes, at det altid vil være aktuel, at historien om Ernesto Che Guevara, som en legendarisk skikkelse, bliver udgivet i nye film og bøger.
    ” I ungdommens dage – som du skriver” , var vi alle optaget af Che´s socialpolitiske revolution som guerillastrateg og befrielsesleder i Latinamerika. Che´s befrielsesproces fik jo sit endeligt, da han blev ifangetaget af det bolivianske militær 8. oktober 1967 og dagen efter blev han myrdet – 39 år gammel.
    Ja, Havehyrde, du kan nok læse, at jeg kender min lille røde fra dengang.

    Jeg har adgang til DR-HD kanalen, men får ikke set meget tv.

    SvarSlet
  6. Bente: jamen jeg kan virkelig anbefale DR HD- utrolig flotte og spændende naturprogrammer. Et kig værd.

    SvarSlet
  7. Jeg syntes også, at det er helt til grin at spendere så mange penge på en flaske vin, som fås langt billigere i supermarkedet.

    Det er så noget helt andet - men at give 20 kr. for en 1/2 liter kildevand, hvor man kan få 1 1/2 for 8,50 i Rema fx, er også hen i vejret. Det gav jeg forleden :)

    Jeg tror efterhånden, at det kun er mig, som syntes Forbrydelsen er træg. Syntes, den kunne have været kogt ned til to afsnit. Alligevel følger jeg også med denne gang.

    Det var meget i nåede i søndags, Havehyrde :) Jeg syntes stadig, I får en masse ud af jeres fritimer.

    God onsdag til dig :)

    SvarSlet
  8. Lone: jeg tror nu generelt det er spild af penge at købe vand på flasker. Vi har noget af verdens reneste vand i hanen, så det kan nok bruges.
    Ja vi nåede nu ikke skovturen i weekenden, jeg var simplethen helt flad. Så dagen blev tilbragt på sofaen, med bøger og blade. Herligt.
    Og fortsat god onsdag til dig også

    SvarSlet

din mening:

Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...