tirsdag den 11. februar 2014

Næsten som forår

I går var en helt utrolig dag, sol til den helt store guldmedalje. Næsten som var det forår.
Jeg var et smut i haven med kattene, for at rydde lidt op i stauderesterne. Man kunne virkelig mærke at solen varmede. Ikke at jeg kunne smide overtøjet, men dejligt at mærke varmen på kinderne
Og så kunne man også se alle planterne der piplede frem.
Kattene var rigtig glade for solen og sprang omkring som køer der netop var kommet på græs.
 
Ja alle var glade, selv egernet var meget aktiv, men i øjeblikke sad den helt stille på grenen og nød solen. men kun i korte øjeblikke, den havde utrolig travlt med at samle æbler, mejsekugler og fuglemad. Måske regner den med at snevejret kommer tilbage?, så er det jo godt at have en lager af god mad.

søndag den 2. februar 2014

Har folkeskolen spillet fallit?

Jeg kan blive helt hidsig når jeg f.eks ser formanden for Skole og forældre (som jeg ikke lige kan huske navnet på) fremtone på tvskærmen med sit bud på hvordan der kommer mere ro i klasserne. I dagens avis og på tv har man historien om den manglende ro i folkeskole klasserne, og en af årsagerne til dette mener man kan være manglende sanktions muligheder. Formanden for omtalte forening, mener ikke at straf hjælper og det er lærerens ansvar at bede eleven (på en positiv måde) om at forholde sig roligt. Det virker jo med hendes egne børn, så hvorfor ikke i folkeskolen.
ARG...............hvor jeg bare hader sådanne folk. Dem der tror at de ved en masse om undervisning og pædagogik, som ingen uddannelse har indenfor området, men som alligevel tror at de ved en masse om emnet. Og tro mig, dem findes der mange af. Men hvorfor er alle så kloge når de gælder om hvordan man underviser og hvordan man er mest pædagogisk? Hvorfor er debatten om undervisningen i folkeskolen blevet allemands eje?
Den næste ekspert der kom på banen var skoleledernes formand, som udtalte at det var nok fordi at læreren ikke kom til tiden til undervisningen eller ikke havde forberedt sig godt nok. Hold da op en undergravelse af de stakkels læreres kompetencer. Tak for kaffe, virkelig et seriøst ringe indslag.
Hvornår får vi draget forældrene ind i den debat. Det er vel i bund og grund dem der skal lærer deres børn disciplin (som jo er et helt umoderne ord i DK i dag) ved at opdrage den, lære dem at omgås andre på en god måde og at læse deres lektier når de kommer hjem. Gad vide hvor mange der gør det?
Desværre møder jeg også disse "unge" (jeg underviser i gymnasiet), dem der ikke kan begå sig i et klasserum, dem der ikke læser lektier, ikke møder velforberedt osv . Og jeg kan da også tage mig til hovedet over den udvikling, men det starter altså hjemme i familien. Det nytter ikke noget at folkeskolen har ansvaret for at opdrage folks børn, fordi de selv er konflikt sky eller ikke har tid til at gøre det hårde arbejde det er at opdrage vores unger. Jeg oplever så tit forældre der er "venner" med deres børn, mødre der er veninder med deres døtre. Og i min bog har de slet ikke forstået hvad det vil sige at være forældre.
Lærerne i folkeskolen kæmper jo forgæves mod elever der tror at alt er til diskussion, og "hvorfor skal jeg følge med hvis det ikke giver nogen mening for mig", eller "jeg syntes det er helt latterligt at vi skal have tysk, det får jeg ikke brug for". De elever er ofte resultatet af manglende opdragelse.
Og jeg kender også godt det med afmagt, når en time kører helt af sporet pga uro hos nogle få. Og jeg tror det er her at noget at problemet ligger, Ligesom forældrene er mange lærere også konflikt sky, de tager ikke styringen i klassen og sørger for den ro der skal til for at lære. De orker det ikke, for det giver anledning til konflikter og de tærer på en i det lange løb. Og med de nye inklusionsprojekt (som jeg er stor modstander af), har man også de tunge elever tilbage i klassen. Og er der kommet flere ressourcer til lærerne? Næ selvfølgelig ikke. Undervisningen skal stadig differentieres, alle skal nås, der skal være ro i klassen og eleverne skal lære en masse. Efter min mening helt umuligt med de midler man har.
Jeg syntes at Antorini og alle de andre kloge hoveder skal skifte job med en lærer i 1 uge. Så tror jeg nok man ville få øjnene op for de realiteter der er i dagens folkeskole, en af de helt store er manglende ressourcer og undergravning af lærerene. Det er desværre således at hverken Antorini eller de andre i regeringen har det fjerneste forstand på folkeskolen og undervisningen der. De har læst en masse, men aner ikke hvad det vil sige at undervise. For det er altså ikke noget alle kan, langt fra.
Helt rigtig, uro i klasserne er et problem. Men mon ikke at manglende ressourcer er en af grunden til dette, jeg tænker at nogle klasser måske ville kunne fungerer bedre med 2 undervisere. Men er der råd til dette? Næppe. Også færre elever i klasserne kunne være en god ide, heller ikke muligt. Så er vi tilbage ved manglende opdragelse og den dårlige klasserumskultur/ledelse.
Det er så vigtigt at læreren tager styringen i en klasse, at der opstilles regler og at man er konsekvent. MEGET KONSKVENT.
Jeg har f.eks en 2g klasse med en del urolige elever. Her bestemmer jeg hvem der sidder ved siden af hvem, påpeger altid hvis en af eleverne larmer (gentages det, ryger de ud) og er hele tiden bevidst om min "leder" rollen. Når disse regler er der, ved alle eleverne det og de fleste er blevet glade for det. Når jeg ind i mellem påpeger at der er uro, så reagerer de straks og fortæller at i kemi (som jeg underviser i) er de da meget roligere end i de andre fag.
Jeg har taget nogle kampe med nogle af eleverne, men langt de fleste timer forløber rigtig fint. Jeg er ikke venner med eleverne, men har en godt forhold til de fleste og det vigtigste er nok også at de slev syntes det er godt at der er ro i klassen. Og det vigtigste for mig, er at de lærer noget....at de  løbende bliver bedre til mit fag. Og det kræver ro i klasserummet.


Politikens undervisningspris?

Politiken har for nogle år tilbage opfundet en undervisningspris, der gives til  folkeskolelærere og underviser på ungdomsuddannelserne. Den...